Martin_B
Ja, som rubriken lyder.
Vad tycker ni om att Swedbank stänger tjänsten E-kort?

Det måste vara det i särklass säkraste sättet att handla via kort online! Jag använde det varenda gång jag gjorde kortköp online.

Men nu är det alltså slut med det!

Jag tycker att beslutet är idiotiskt i en tid då kortbedrägerier bara ökar, och ökar!

Lite diagram på kortbedrägerier:
http://cornucopia.cornubot.se/2017/08/swedbank-och-sparbankerna-slutar-med.html
 
E
Alla seriösa näthandlare erbjuder ju nu för tiden betalning via faktura eller banköverföring. I de fall det bara erbjuds kortbetalning ska man se till att det görs med Verified by Visa eller Mastercard Securecode. Dessutom måste man i de flesta fall aktivt "öppna" sitt betalkort för köp online.

Stöter du på näthandlare som inte erbjuder kortbetalning med Verified by Visa, Mastercard Securecode, betalning via faktura, eller banköverföring så ska du helt enkelt inte köpa något på den hemsidan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag använder också e-kort och tycker tjänsten är väldigt bra för mig som privatperson.
Men jag håller med Johan och inser baksidorna/problemen samt att de drivande marknadskrafterna i världen förmodligen inte vill ha detta system.
En del företag använder kortnummer som identifierare t.ex. för att begränsa (gratis)kampanjer.
Ibland används även kortnummer som garant för att kunna dra pengar i efterhand.
Det har ju varit enkelt att sätta detta ur spel med e-kort.
Jag är förvånad att tjänsten inte försvunnit tidigare, men det beror förmodligen på att den haft liten marknadsandel.
 
Martin_B
Ja, men alla de här Secure hit och dit och Verified hit och dit är bara bra om det är äkta och fungerar. Oavsett, så är det ju så att när man alltid använder ett och samma kortnummer, så riskerar ju den att komma på villovägar. Då spelar det ju ingen som helst roll om sajterna har Secured eller Verified bla bla.
Vem som helst som kan bygga hemsidor kan med enkelhet skapa en betalsida som ser ut som en betalsida och där loggan för Verified by VISA eller Mastercard Securecode finns med tillsammans med logga och allt. Inget säger att det numret som man har skrivit in, inte bara hamnar i en loggfil som de sen använder till att ta nummer från när de skall handla (bedrägeri).

Om man däremot använder e-kort, så har de inga chanser i princip, så vida de inte sitter precis där samtidigt, och så fort det kommer in ett e-kortnummer så handlar de upp det angivna beloppet på en gång. Ja, då riskerar man den summan liksom, men där slutar det också.

I annat fall så skapar man ett e-kort, handlar med det, och vare sig köpet går igenom eller ej, så antingen har pengarna dragits från kortet, vilket innebär att där inte finns mer pengar att dra = man sitter säkert, antingen så blir det något fel så går köpet inte igenom, och då stänger man ner kortet med en gång. Kan man ju göra inom några sekunder bara. Så enkelt är det.

Ens riktiga VISA eller MasterCard är därmed helt i total 100% säkerhet.

Kolla hur kortbedrägerier ökar bara. Om nu allting är så säkert som det sägs, varför ökar kortbedrägerierna? :D ...antalet nätköp ökar, liksom bedrägerierna.

Man borde istället ha gjort bättre reklam för e-kort! Det var ett riktigt bra system tycker jag, liksom många andra vet jag.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Det är väl bankerna och kortutgivarna som förlorar pengar på bedrägerierna (vilket hamnar solidariskt på kunderna i slutändan)? I det här fallet har man väl gjort en affärsmässig kalkyl och kommit fram till att kostnaden för den ökade säkerheten inte betalar igen sig.
 
De nya systemen från Google och Apple baseras inte på kortnummer mer än när man startar tjänsten. Då skickas kortnumret en enda gång till banken som skapar en nyckel i retur. Nyckeln finns bara i den enskilda enheten, är unik per enhet, matchar bankens nyckel och genererar en unik slumpmässig identitet vid varje köptillfälle. Det enda information säljaren får är "köpet är OK" och ytterligare en unik identitet på kvittot. Det går inte att spåra köparen eftersom alla köp blir unika oavsett köpare.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De nya systemen från Google och Apple baseras inte på kortnummer mer än när man startar tjänsten. Då skickas kortnumret en enda gång till banken som skapar en nyckel i retur. Nyckeln finns bara i den enskilda enheten, är unik per enhet, matchar bankens nyckel och genererar en unik slumpmässig identitet vid varje köptillfälle. Det enda information säljaren får är "köpet är OK" och ytterligare en unik identitet på kvittot. Det går inte att spåra köparen eftersom alla köp blir unika oavsett köpare.
Det är ju bara synd att bankerna inte klarar av att skapa en sådan tjänst utan google/apple. Det är rätt många som inte har lust att ge hela sin köphistorik till google (inklusive undertecknad)
 
  • Gilla
wittsjo och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det borde vara så svårt att kunna göra säkra kortköp via mobilen/datorn. Egentligen borde det räcka med att hålla sitt visakort nära mobilen och köra transaktionen över NFC eller kortläsare som finns på de flesta laptops. På så sätt spelar det ingen roll om handlaren eller mobilen är "rutten/hackad" eftersom man också kräver fysisk närhet av en kryptografisk token (kortets chip)
 
A Anders243 skrev:
Det är ju bara synd att bankerna inte klarar av att skapa en sådan tjänst utan google/apple. Det är rätt många som inte har lust att ge hela sin köphistorik till google (inklusive undertecknad)
Kanske läge att inte lita på Google då? Deras affärsidé är ju kunskap om användaren. På vilket sätt tror du att det skulle skilja från dagens scenarion. Troligtvis inte alls. ;)
 
A Anders243 skrev:
Jag tycker inte det borde vara så svårt att kunna göra säkra kortköp via mobilen/datorn. Egentligen borde det räcka med att hålla sitt visakort nära mobilen och köra transaktionen över NFC eller kortläsare som finns på de flesta laptops. På så sätt spelar det ingen roll om handlaren eller mobilen är "rutten/hackad" eftersom man också kräver fysisk närhet av en kryptografisk token (kortets chip)
Läs artikeln från ARS som jag länkade, så inser du att ett sådant system skulle missbrukas från första stund, De har tänkt till lite mer.
 
galento
Vi har ett extra mastercard kopplat till paypal som vi bara använder vid alla internetköp
så inte våra "vanliga" kredikort drabbas om det skulle bli nåt.
Flyttar över pengar till "internetkortet" strax före avslutat köp och det har funkat
bra.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kanske läge att inte lita på Google då? Deras affärsidé är ju kunskap om användaren. På vilket sätt tror du att det skulle skilja från dagens scenarion. Troligtvis inte alls. ;)
Förstår inte riktigt vad du menar. Google sparar "all" information de kan komma över. Information som kan använda för att inskränka den personliga integriteten.
Frågan är vad de skall med denna information(som de ej har något behov av) samt hur de hanterar den på lång sikt.
 
galento galento skrev:
Vi har ett extra mastercard kopplat till paypal som vi bara använder vid alla internetköp
så inte våra "vanliga" kredikort drabbas om det skulle bli nåt.
Flyttar över pengar till "internetkortet" strax före avslutat köp och det har funkat
bra.
Smart och bra tips!
 
Använder alltid E-kort vid handel på nätet har funkat kanon hittills och har varit en av anledningarna till att jag stannat kvar som kund i Sparbanken får se hur det blir med det i framtiden. Att ha ett extra kort för nät köp funkar säkert bra men det blir ju avgift på ett kort till helt i onödan jämfört med tex E-kort
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.