Hej,
Vi håller på att renovera tvättstugan. Vi har stambytt hela källare där tvättstugan ligger. Jag har plockat ner en hel del puts på väggarna, vi har två krypgrunder som är skiljda åt. Den på bilden är den nya delen, jag har knackat massa puts och funderar nu... Måste jag verkligen putsa? Kan man inta läggs på betong som de andra väggarna? Eller måste det vara puts? Jag vet att andra delar i källaren är i betong och inte puts nämligen...
 
  • Renoveringsprojekt av tvättstuga med vägg där puts har tagits bort och exponerade tegelstenar syns, inklusive en passage till krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis putsad tegelvägg med synliga tegelstenar och rester av gammal puts samt nedfallna putsbitar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det är nog bara puts om gäller , lättast att få dit , betong blir lite hårt och är svårt att jämna av ,
när det börjar brinna ihop
 
Hej!
Först en varning: Jag är som jag är, och söker enkla lösningar, särskilt när det gäller enkla utrymmen som en tvättstuga.

Jag hade först jämnat av väggarna någorlunda.
Sedan satt upp 6 mm renoveringsgips med PL 400 konstruktionslim.
Därefter tagit dit en mattläggare som sätter upp en väggmatta.
Färdigt :)

Finns säkert experter här som vet om detta vore tokfel :(
 
Jag röstar också på gips, fast kanske på plåtreglar för att få dom raka och tjockare gips om du vill kakla tex.
 
ska jag verkligen ha gips i ett utrymme som är lite högre fukthalt andra? Jag är helt ny på detta så därför jag frågar, illa inte göra några som helst fel. Tanken är att en del ska var tvättstuga, och en del ska vara vinkällare, och det stora hålet ni ser är till en av krypgrunderna som ska få en lucka...

Jag skulle allra helst slänga upp stålbalkar och gips, men lite orolig för hur det reagerar med fukt...?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Putsa och måla med en öppen färg, enklast och fukten blir inte låst i väggen. Absolut kan du även kakla om du vill. Men jag röstar på puts o färg .
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Inte gips! Puts är en riktig bra lösning. Om du får väggen riktigt slät kan du också sätta kakel direkt på väggen.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Okej, så gips är no no? Då får det bli ny puts då. Varför skulle det inte funka med gips? Är det fukten från plattan i marken? (vill lära mig så mycket som möjligt)
 
Claes Sörmland
Argumentet mot gips är att pappen möglar snabbt om det blir fuktigt i utrymmet mellan vägg och gipsskiva. Dessutom stoppar skivan luftcirkulationen vid väggen så den torkar långsammare inåt. Och skivan måste skyddas mot att suga upp fukt från golvet. Ännu värre blir det om skivan belägga med skikt som stoppar fuktvandring, t ex våtrumsfärg.
 
Våtrumsgips såklart. Vad ska ni ha på golvet? Går att bygga med luftspalt och cirkulera tex.
 
Hej,
Jag har inte sett uppdateringar något mer då min mejl har strulat. Så har ärligt inte tänkt på att logga in och kolla. Vi kommer ha klinkers på golvet, men det kommer inte spolas massa vatten på golvet och vi kommer inte att att lägga någon fuktspärr då det är i källare och golvet behöver andas. Så tanken är att det ska jämnas ut med flytspackel, sen ska vi lägga klinkers ovanpå det
 
S
Tänk på att använda flytspackel som tål tillskjutande fukt.
Jag röstar också på puts.
 
  • Gilla
Irouza
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tänk på att använda flytspackel som tål tillskjutande fukt.
Jag röstar också på puts.
Jag tror det blir puts jag med. Ska vara snyggt också då en del ska bli vinkällare. Hmm.... Jag trodde de var att köra på vilket golvspackel som helst? Vart finner man detta spacklet?
 
S
Om du har gammalt hus utan kapillärbrytande skikt under plattan så är risken stor för tillskjutande fukt. Antingen utomhusspackel eller att det tål tillskjutande fukt. Du får läsa på tillverkarnas produktinfo.
Tyvärr mycket dyrare än vanligt.
 
Vad blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.