Har precis byggt färdigt uterummet och funderar på värmekälla. Uterummet står mot vägg med altandörr. Tilluftsventilen till huset , den ena av två på bottenvåningen med öppen planlösning, hamnade inne i uterummet vilket borgar för god cirkulation i uterummet men "stjäl" samtidigt den värme man vill få till. Min fundering är om man skulle kunna sätta in en fläkt som trycker ut luft från huset till uterummet. Om den trycker ut lite mindre än vad som sugs in borde man väl kunna bibehålla undertrycket i huset...? Är det en vettig tanke? Den ska bara gå då man önskar nyttja uterummet kalla dagar....
 
Hej, och välkommen..

För ett mer konkret svar behöver vi uppgifter om bl.a. husets typ av ventilation och hur du har tänkt värma uterummet.
Finns det tilluft i uterummet?
 
L
Varm och fuktig luft från insidan ut till det kalla som bara ska användas ibland , kommer nog att ge en hel del frost på glasen vintertid , sen är det väl tveksamt om det går att värma ev. de kvadratmetrarna ( ? ) du har , när kylan står för dörren
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..

För ett mer konkret svar behöver vi uppgifter om bl.a. husets typ av ventilation och hur du har tänkt värma uterummet.
Finns det tilluft i uterummet?
Det är en enkel konstruktion, tilluftsventiler Fresh 90, och utlopp genom köksfläkten och badrummet på bottenvåningen samt från badrummet på våning 2.
Glasen i uterummet är Willab Garden WG 62, u-värde 1,1. Taket 32 mm kanalplast, u-värde 1,1. Ingen tilluft annat än det som läcker in ännu så länge. Det finns en isolerad rävägg, 45 mm glasull, vindpapp på båda sidor, panelspikad. Golvet är trall där planen är att lägga cellplast i regelverket.
Tanken var gasolkamin med elfläkt. På sommarkvällar räcker nog elfläkt på 1-2 kW. Vinterdagar krävs mer....
 
Anta att du skulle behöva 3 kw för att få upp värmen i uterummet inom en rimlig tidsrymd och du har 22 grader i huset så skulle du kunna hålla 10 grader i uterummet med en luftmängd stor som 2 st köksfläktar efter 4-5 tim. Svårigheten blir att bibehålla 22 grader i huset med denna luftmängd som motsvarar ca 6 ggr den ventilation som huset har. Gasolkanon är åtminstone ett snabbare sätt till uppvärmning.
 
E exerg skrev:
Anta att du skulle behöva 3 kw för att få upp värmen i uterummet inom en rimlig tidsrymd och du har 22 grader i huset så skulle du kunna hålla 10 grader i uterummet med en luftmängd stor som 2 st köksfläktar efter 4-5 tim. Svårigheten blir att bibehålla 22 grader i huset med denna luftmängd som motsvarar ca 6 ggr den ventilation som huset har. Gasolkanon är åtminstone ett snabbare sätt till uppvärmning.
Tanken är inte att värma uterummet med inomhusluften konstant, det blir nog rimfrost och tandagnisslan. Syftet var att hålla ned flödet från uterummet in i huset lite grann de dagar man vill använda det...Det är det kanske inte värt...Huset står i Umeå..
 
Jag tror inte på idén med att trycka ut luft från huset, utan se uterummet som en separat del.
För vettigt klimat så behöver du både tilluft och frånluft även där.
Med lite isolering i golvet och en portabel gasolkamin så kan uppvärmning ändå ske.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag tror inte på idén med att trycka ut luft från huset, utan se uterummet som en separat del.
För vettigt klimat så behöver du både tilluft och frånluft även där.
Med lite isolering i golvet och en portabel gasolkamin så kan uppvärmning ändå ske.
Jag har ju redan "frånluft" i och med att tilluften till huset tas ur uterummet...ytterligare frånluft från uterummet förvärrar ju bara mitt problem...
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Roberth Forsgren Roberth Forsgren skrev:
Tanken är inte att värma uterummet med inomhusluften konstant, det blir nog rimfrost och tandagnisslan. Syftet var att hålla ned flödet från uterummet in i huset lite grann de dagar man vill använda det...Det är det kanske inte värt...Huset står i Umeå..
Det var därför jag skrev 5-6 tim, Gasolkanon 20 kw + P11-tub i 1 tim före ,samt 2 kw infravärme under oktoberfesten är lagom
 
  • Gilla
Roberth Forsgren
  • Laddar…
Roberth Forsgren Roberth Forsgren skrev:
Jag har ju redan "frånluft" i och med att tilluften till huset tas ur uterummet...ytterligare frånluft från uterummet förvärrar ju bara mitt problem...
Den frånluften, som ju är tilluft för huset är ingen bra idé en varm och fuktig sommardag t.ex.
Den ger för fuktig tilluft till huset och för svag frånluft för uterummet.

Uterummets läge (möjlighet till solinstrålning) är också av betydelse.

Jag hade monterat såväl justerbara tillufts- som frånluftsventiler i uterummet.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Den frånluften, som ju är tilluft för huset är ingen bra idé en varm och fuktig sommardag t.ex.
Den ger för fuktig tilluft till huset och för svag frånluft för uterummet.

Uterummets läge (möjlighet till solinstrålning) är också av betydelse.

Jag hade monterat såväl justerbara tillufts- som frånluftsventiler i uterummet.
Det är norrläge och väldigt klent med sol....Planen är att isolera och täta golvet och då sätta in ventiler. Men de torde ju främst bli tilluftsventiler p g a undertrycket....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.