Hej!
Tänkte höra om ni kan hjälpa mig.
Min rörläggare har gjort en koppling mellan en gammal radiatorslinga och ett kopparrör (prisol) i badrummet som vi håller på med. Från denna kopplingen som är på golvet så ska vattnet gå ner igen och komma upp ur väggen till en vattenburen handdukstork. Kopplingen ska vara i en vattentät låda med ett skvallerhål och avtagbart lock för inspektion.

Det blir ju ett uppochnervänt U i den här slingan och nu funderar jag på om det kan bli ett problem med luft i slingan där.

Rörläggaren säger att det inte blir luft där men det är ju luft där nu, och jag har lite svårt att förstå hur den ska kunna komma ut. Luften måste i så fall röra sig neråt 10 cm och ta sig ut till den vertikala rörstammen som ligger ngn meter i sidledes. Alternativt ska den röra sig neråt 10 cm och sedan en meter bort till handdukstorken.

Vad tror ni?
Behövs avluftning där?
Eller är det kanske enkelt att själv senare skruva loss lite på ngn mutter på bilden och släppa ut luft om det fastnar i kröken?
 
  • Rörläggarkoppling mellan gammal radiatorslinga och kopparrör i grått isolerskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det är så liten höjdskillnad så kommer det sannolikt att funka.
 
Staffans2000
Det går alldeles utmärkt, för precis som du skriver går det bra att lufta genom kopplingen. Man kan även komplicera det hela genom att byta ut vinklarna mot Trör med påmonterad elementluftare. Enligt mig, en onödig åtgärd. Den mesta luften försvinner ändå av sig själv ifall alla andra element stängs av och cirkulationspumpen körs på maxeffekt.

Staffan
 
Tack för de svaren!!! :D
Skönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.