Inget egentligt problem, men grannen var över med ritning idag och ville ha min signatur på att jag godkänner att han får bygga carporten i tomtgränsen.

Är det något speciellt jag skall tänka på?

En fråga som dyker upp är att får grannen sedan välja vilken färg han vill på den sidan som vätter in mot våran tomt?
Resten får han måla vilken färg han vill, bryr jag mig inte om, men den sidan som kommer ligga circa 4,5m från vårat hus vill vi ju inte ha vilken färg som helst på.

Som sagt , inget egentligt problem, men gärna höra om ni har några tips eller synpunkter.
 
Detta innebär ju att grannen måste gå på din tomt för att kunna underhålla sin vägg. Inte för att jag tycker att man ska jävlas med folk utan anledning, men här på forumet har man ju läst sådana skräckhistorier att jag nog skulle vilja ha möjligheten att bygga ett plank i tomtgränsen.........man vet ju aldrig vad för patrask som kanske köper grannhuset i framtiden  ;)
 
Där jag bor får man inte bygga i tomtgränsen även om grannen godkänner det. Carporten måste här ligga tillräkligt långt in på min tomt så att jag dels kommer åt att underhålla utan att gå in på granntomten, dels måste jag ta hand om vatten från taket på carporten på min sida.

Om grannen bygger i tomtgränsen så att takfoten hamnar på din sida så får (tydligen) byggnadsnämnden inte godkänna detta med mindre än att grannen har fått servitut att inkräkta på din tomt.

 
Hemmapularen.
Inget får väl hamna på min sida?
Jag ger ju godkännande att han får bygga i tomtgränsen, inte på min mark.

och om det krävs servitut så skall väl detta servitutsavtal göras skriftligen, det räcker väl bara inte att skriva att han får lov att bygga, eller?

Nu börjar ni göra mig orolig här. ;)
 
är det så att carporten skall placerar i tomtgränsen, tycker jag Du kan ha synpunkter på detta, med anledning av underhåll, avgaser, oljud m m. En halv eller 1 meter kan han väl flytta in carporten.
 
Kontrollera ritningarna (placeringen). För om grunden står på tomtgränsen så lär ju taket sticka ut in på din tomt.

Om jag vore dig så skulle jag själv ta kontakt med stadsbyggnadskontoret och kontrollera vad som gäller för ditt område. Det normala (åtminstonde i äldre områden) är att man inte får bygga på tomtgränsen oavsett vad grannen säger. Men vissa detaljplander godkänner dylik bebyggelse. Fast då tror jag att tanken är att man skall bygga på var sinsida om gränsen och bygga ihop, så att man så att säga utnyttjar varandras tak.

kan ju vara bra att känna till kontorets allmäna syn på dylika byggen innan du godkänner. kanske är så att grannen inte har en chans att få igenom sina planer, i så falll kan du ju lungnt godkänna, i den fasta förvissninegn om att han aldrig kommer att få bygglov. och då är det inte "ditt fel".

En annan synpunkt är ju hur det ligger till med brandskydd. Normalt tillåts ju inte någon form av hus att ligga närmare varandra än 9 meter (därav gränsen 4,5 till tomtgräns) just av brandskyddskäl. Om nu ditt hus står på 4,5 meters avstånd så borde även detta vara ett skäl mot. Nu har jag för mig att en carport inte riktigt räknas i dessa sammanhang. Om man bygger ett garage närmare sitt hus än 4,5 meter så skall man igentligen höja brandkyddet på huset, med brandsäkra fönster etc. Men jag har för mig att detta inte gäller en carport.
 
Placeringen tangerar tomtgränsen på ritningen. Löper längs med sas.
Men det kvittar väl.
Om jag godkänner att han bygger i tomtgräns så får väl inte taket sticka in på min mark? Jag har ju inte godkänt att han bygger på min mark.
 
Kolla med kommunen. Precis som redan antytts kan ju grannen sälja sitt hus till vem som helst inom rimlig tidsrymd. Vad avskärmar biluppställningsplatsen mot er tomt? Kommer carporten innehålla del av vägg mot er? Se till att han bygger någon form av åtminstone låg avgränsning så att inte sten & annat otyg skvätter in till er.

Räkna med att carporten kan fyllas med allherrans skräp en dag (min egen har städats idag ;D men visst har jag haft mycket bråte där!) och det är kanske inte trevligt för er.

Jag förstår att du är en god granne men checka upp lite innan du skriver på. Hos mig ligger förråd, carport & biluppställningsplats i tomtgränsen enligt detaljplan. Det är inte optimalt egentligen.
 
Carporten skall ha en heltäckande vägg mot min tomt sas.
Dvs jag kommer inte se vad grannen har för eventuellt skräp i carporten.
 
Om placeringsritningen visar att den står på tomtgränsen, så brukar det betyda att grunden ligger där. I så fall kommer taket att sticka ut in på din tomt. Såvida han inte bygger nån konstig form utan takfot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.