Kanske inte renodlat möbelsnickeri, mer snickeri i allmänhet, men jag postar här ändå.

Jag köper virke för mina byggen, och väljer noga ut de rakaste och finaste bitarna. Sedan hinner jag inte alltid bygga direkt, utan det blir liggande i en månad eller två i ett torrt, svalt förråd.

När jag sedan ska använda virket, så ser det likförbannat ut som propellrar och bandyklubbor. I vissa byggen kan jag tvinga det rakt, men ibland går inte det.

Så, hur ska jag göra för att det ska hålla sig rakt???
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Banda ihop det med spännband
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
L
En del virke har förmågan att skruva sig om det luftar lite mer på ena sidan , kan även vara en lagring på brädgården som gör att det är en hel del vatten kvar , sedan är det skillnad på virke , kärnträ , ytved mellanskikt , dom bär sig lite olika åt , men som Goforit säger , se till att dom ligger tajt ihop på något sätt , eller fastklämda mellan något
 
Vad är det för virke och var köper du det?

Troligtvis är inte virket torrt vid försäljning och när det sen torkar (för snabbt) hemma hos dig slår det sig.

Det snickerivirke jag handlar på brädgården (fredrikssons men även andra ställen ibland) tycker jag slår sig extremt lite efter jag fått hem det men dessa plank är ju vältorkade vid försäljning.
 
Reglar som slår och kröker sig är ofta klyvvara dvs att man klyvt en planka och fått två reglar.
Bättre då att köpa orginalsågat virke, vilket innebär att det är sågat ur en klenare stock.
Kortreglar är ofta producerade så vid en så kallad kubbsåg där man nöjer sig med att få ut två reglar per stock.
 
Tackar, många bra tips!

En följdfråga: När man har något sem redan slagit sig, hur rätar man ut det?

Sätta i press känns självklart, men ska det vara i stadig temperatur, eller är det bättre om temperatur/fuktighet varierar för att pressen ska funka?
 
Beroende på var i stocken brädan är tagen så kan det ibland vara väldigt svårt att räta ut allt.
Fukt gör ju att det är lättare att räta ut.
Tryckimpregnerade reglar brukar jag vattna lätt innan jag spänner ihop bunten.
 
L
Blir nog problem att försöka rikta det , fibrerna har gått sin egen väg , kan gå att sätta i spänn . du kan prova med att spänna dom plana en väg till att börja med och prata med honom däruppe
 
Jag försöker aldrig rikta vridna bitar. Oftast kapas de ner och blir något annat, mindre kritiskt. Detta eftersom att biten uppenbart är bråkig. Om jag "måste" använda (tex på grund av matchning av ådring/bitar från samma träd etc) den så hyvlar jag helt enkelt den rak o fortsätter därifrån.
 
I mitt fall är bitarna som jag vill rikta redan bearbetade innan de slog sig, och det var ganska mycket pyssel att få dem rätt. Så, för mig handlar det om att rädda det arbete jag lagt ner på dem.

Just nu ligger de i press med en mindre vikt (kanske 25 kg). Jag funderar på att lägga lite mer vikt, och kanske ånga dem också för att mjuka upp dem lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.