Jag ska köpa en färdig utomhusbastu med vedeldad ugn.

Jag har hittat ett företag i Sundsvall som ser ut att bygga en prisvärd 7m2 stor bastu som passar mig.

Företaget heter AB Bygg & Konstruktion Sundsvall? och det är denna bastu jag är sugen på.

Färdig 7m2 utomhusbastu med vedeldad ugn och träpanel från AB Bygg & Konstruktion Sundsvall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Informationen om den finns på: http://bastukonstruktion.se/produkt/bastu-7kvm-funkis/

Är det någon som köpt från företaget förut och hur verkar bastun vara, jag har ingen direkt erfarenhet av bastubyggnader.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hakar på detta, nån so m har förslag och råd på vad man ska tänka på?
Nån leverantör ni har erfarenhetera av?
Ute efter en bastu med Relax, likt den trådskaparen beskriver (Funkis)
Mattias
 
Jag ser ingen spec på deras webb, men det ser ut som om det bara är enkel panel, kan det stämma? Ok att man inte har isolering (det har inte jag heller), men allra minst vindduk krävs nog. Rökrörsskyddet ser undermåligt ut och om jag får ihop vinklarna rätt (bilderna kräver att man gissar lite) så står ugnen för nära nedre laven.

Kort sagt, det ser sneakbyggt ut och jag tror inte det skulle godkännas av en sotare.

Om du inte är begränsad av att du bara kan bygga 7 kvm pga andra friggebodar skulle jag därtill sikta på något större. 2 meterslavar på en ledd i alla fall.

För pengarna den där bastun kostar kan du själv bygga en dubbelt så stor med rejälare virke. Inklusive målning.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
M mattepojkaa skrev:
Hakar på detta, nån so m har förslag och råd på vad man ska tänka på?
Bygg själv. En bastu kräver inte direkt finsnickerikunskaper och ett erfaret handlag.
 
Bastun blev i all fall beställd med lite justering av väggar mm, och nu väntar jag på leverans.
Så nu är de 2 meter långa lavar.
Väggarna är byggda med spontade 45mm tjocka plankor
Ritning av bastu med måttangivelser, inklusive bastulav, dörrar, fönster och detaljer för väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står själv och skissar på en modell inte helt olik din. Skall bli intressant at få veta hur du upplever storleken inne då jag kommer bygga i princip samma kanske något större relax...
Skall definitivt följas.
 
Ser bättre ut än grundmodellen. Tror fortfarande att den kan kännas otät när det blåser, vore intressant att höra en utvärdering efteråt.
 
J
M mattepojkaa skrev:
Hakar på detta, nån so m har förslag och råd på vad man ska tänka på?
Nån leverantör ni har erfarenhetera av?
Ute efter en bastu med Relax, likt den trådskaparen beskriver (Funkis)
Mattias
Byggde helt utan erfarenhet en oisolerad funkisbod med mellanvägg på ca 9 m2. Köpte knuttimrade väggar, 45mm från Botnia bygg. Hittade ingen färdig bastu med två nivåer på lavar + fotlav (håller med de som säger att lavar sätts från taket, så högt som möjligt), så jag valde själv måtten 200x241 (BxD) bastu och150x241 omklädning. 7 pers kan sitta i omklädningen och 8 pers har badat samtidigt (50 cm lav pp). Glesgolv lärk o taket endast råspont. Enkelt, inget lull-lull, väldigt nöjd med allt inkl att kunna välja lav för att få rätt temperatur.
#Nötegårdsgubben: den är tillräckligt tät, möjligtvis drar det i glesgolvet om stark vind, men då har man fotlaven.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Förtydligande, tråden heter ju Köpa färdig bastu:
om du hittar drömbastun i ett färdigt paket och inte vill planera o fixa själv så köp paketet, men har du helt egna idéer och intresse så bygg själv även om du är helt oerfaren. En kompis, som även bastat i vår bastu flera gånger, beställde just den totala motsatsen: färdigbyggd, levereras med kranbil, helisolerad, plastmatta på golv, en lavnivå. Kan återkomma med mer info när den är levererad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.