Har lite problem. Har lagt klinkers runt min täljstenskamin men ser att jag måste kapa bort 0.5-1mm av täljstenarna i nederkant (sitter bara runt kaminfundamentet). Vilka kan tänkas göra sådant här. Vill inte direkt ställa mig och kapa av de med vinkelslip....
 
Hej när jag fick min Sofiero installerad så var det en bit som inte passade. Montören ringde nåt samtal, och fick tips om att det gick att såga täljstenen med fogsvans.
Lät konstigt tyckte både han & jag, men sagt och gjort biten kapades till med fogsvansen och resultatet helt okay. Det fungerade bra för oss iaf.
 
Låter helt otroligt i mina öron, men värt att testa. Trodde inte att täljsten var så pass mjukt...
 
Fogsvansen blev ju inte direkt vassare utav detta ;).
Har funderat lite hur dom sågar täljstenen hos tillverkarna igentligen.
Borde ju vara någon typ av stor bandsåg med vattensmörjning el dyl.
 
Täljsten är mjuk - namnet säger faktiskt rätt mycket i detta fall ;)
gaia
 
Täljsten är galet mjukt, tvekar inte alls på att det går bra med fogsvans.
Själv figursågade jag en hylla till min murstock med sticksåg, ett vanligt träblad och rätt så låg hastighet. Funkade riktigt fint men det dammade lite...
 
Poxeman skrev:
Täljsten är galet mjukt, tvekar inte alls på att det går bra med fogsvans.
Själv figursågade jag en hylla till min murstock med sticksåg, ett vanligt träblad och rätt så låg hastighet. Funkade riktigt fint men det dammade lite...
Jag körde också med sticksåg med nytt blad när jag sågade upp öppningen för skorstenen på min täljstenskamin.

Ska man kapa så lite 0.5-1 mm enligt trådskaparen så funkar det inte med fogsvans eller sticksåg, utan då är det bättre tex att limma fast ett (våt)slippapper på en skiva och sedan slipa ner klinkersen mot den. Det är ungefär samma tillvägagångssätt som när man använder en kakelrasp för att hyfsa till kakelplattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.