Så, då var huset köpt och man börjar fundera på säkerheten... Som nybörjare vänder jag mig till Er =)

Jag har ett lås till dörren som är med rund cylinder, vilket jag förstått är bland det bättre man kan ha just nu.

1. Kan man lägga om denna cylinder och därmed få X antal helt nya nycklar som man vet inte är kopierade?

2. Kan man senare komplettera med fler likadana cylindrar som passar till samma nyckel?

3. Cylindern sticker ut en hel del från dörren, vilket var väldigt dåligt på ovala cylindrar, men tydligen inte lika dåligt på runda. Det finns ju gott om plats att greppa cylindern på utsidan nu, även om man sätter en högre "dekorring". Hur hade ni gjort med detta?

Rund cylindertumme som sticker ut från dörrens låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund dörrcylinder med nycklar i en låst dörr, nycklarna sitter i låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1) nja, det beror på hur cylindern är byggd
2) ja
3) det kvittar om man monterar en högre dekorring eftersom den är lätt att ta bort med en liten flatmejsel. Cylindern ska sitta fast med fyra stycken höghållfastighetsskruvar, även om man tar med en rörtång runt cylindern så ska inte skruvarna gå av.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Jag tycker cylindern sticker ut väl mycket, det sitter garanterat distanser mellan låset och cylindern. Ta isär altihop och montera utan distans med skruv av rätt längd.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Dagens cylindrar d12/d13 (d12 är kopieringsskyddade) är inte lika djupa som dina cylindrar, men har ändå fler stift.
Dina cylindrar har sju stift, dina nycklar har sju dalar, nycklarna kan vara stämplade med "OFG-xxxxx".

Våra runda d12-cylindrar är ca 32mm djupa, sticker ut ca 18mm.
En sjustiftsnyckel har 37mm aktiv nyckellängd, en d12:a har 31mm aktiv nyckellängd, en femsiftare har 30mm aktiv nyckellängd.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
vill någon öppna din dörr så tar det 30 sekunder med två kofötter... tror ingen orkar grejja med ditt lås.
 
  • Gilla
MikaelJones och 3 till
  • Laddar…
En rund cylinderförlängare bygger 10mm,
http://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/konsumentgds/tillbehor-rund-cylinder/forlangningsdel-10mm/

Jag zoomade in TS övre bild så att låshuset bredd på bilden stämmer överens med verkligheten, därefter mätte jag cylinderutsticket och fick det till ca 24mm, om man jämför skillnaden mellan nyckellängderna och utsticket mot våra d12or så kan det inte vara någon cylinderförlängare innanför TS yttre cylinder. På insidan sitter det nog två förlängare hos TS, vi har två förlängare på insidan (om jag inte kommer ihåg fel, verkar stämma vid kontrollmätning).
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
F freddan83 skrev:
vill någon öppna din dörr så tar det 30 sekunder med två kofötter... tror ingen orkar grejja med ditt lås.
Tror också det är så, larm och kameror stör tjuven mer än ett bättre lås.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
F freddan83 skrev:
vill någon öppna din dörr så tar det 30 sekunder med två kofötter... tror ingen orkar grejja med ditt lås.
Nja, tror inte det eftersom det är hakregellåshus som TS har.
Om man vill minska brytrisken ännu mer så ser man till att det är en kloss mellan karm och bakomvarande regel vid låshuset så att karmen inte kan flexa utåt.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, tror inte det eftersom det är hakregellåshus som TS har.
Om man vill minska brytrisken ännu mer så ser man till att det är en kloss mellan karm och bakomvarande regel vid låshuset så att karmen inte kan flexa utåt.
Karmen flexar, dörren flexar, slutblecket sitter med ett par skruv.
Jag har vart på flera tusen inbrott, aldrig sett ett dyrkat lås.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Det står OFG på nyckeln, så det verkar vara 700-seriens cylinder som sitter i nu. Cylindern sticker ut ca 28mm på utsidan.

Jag hittade bra pris på nytt Dorma kit, så jag tänkte köpa några sådana och byta på alla dörrar.

De är dock olika nycklar till alla kit, men alla nya cylindrar går väl att lägga om till samma nyckel hos en låssmed?
 
Att köpa en massa olika cylindrar för att sen be en låssmed lägga om dom till samma blir inte billigast. Billigast blir om du går in till en låsfirma och beställer så många cylindrar du vill ha och så många nycklar som du önskar. D12 är bland det bättre idag och fem nycklar brukar ingå.
 
Gå till en låssmed och beställ x antal d12-cylindrar (d12/d13 finns i både runda & ovala, samt in-/utsida) istället för att köpa flera färdiga kit som en låssmed ska lägga om.
Nyckelämnena kosta egentligen ingenting, att göra tre/sju/femton nycklar tar nästan lika länge.

När vi bytte (nyköpet) låscylindrar, två dubbel runda, två ute ovala samt behör så betalade vi inget extra för nycklarna oberoende hur många vi tog, vi "köpte" nio nycklar (fem i familjen).
 
Det finns runda cylinderringar efter måtten 8, 13 och 18mm.
Ja det går att lägga om låscylindrarna och det går att beställa fler efter samma nyckel.
Dina låscylindrar har samma mått som alla andra runda låscylindrar ansedda för den svenska marknaden även D12/13.
Om du är orolig att någon ska försöka vrida loss låscylindern så byt fabrikat från assa då många andra har en hylsa (ej liknande ASSAs tunna cylinderhylsa) runt som bara roterar om någon försöker med en stor rörtång eller liknande.
Runda låscylindrar sitter med 4st höghållfastsskruv och det är ingen större risk att någon skulle lyckas vrida loss de runda låscylindrarna.

Om du väljer att köpa nytt så brukar Dorma DMS och ASSA D12 vara populära då de båda är kopieringsskyddade.
ASSA D12 kan få problem i vissa miljöer och klimatpåfrestningar (extremfall) vilket dormas klarar bättre men det är oftast inget bekymmer med någon av dem och det brukar oftast vara en prisfråga.
 
Redigerat:
Lycka till att vrida loss assas runda! :crysmile:
 
Inbillar mig att även en rund låscylinder går att greppa och vrida sönder med en stor högkvalité rörtång för den som vill.
Finns det youtubeklipp på motsatsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.