Åsa Lund
Luckbyte definitivt!
Och så takanslutningar upp från skåpen upp till tak
Plastmatta och hel ommålning i moderna färger
 
BirgitS
I Isak90 skrev:
kanske byta luckor om det passar från Ikea
Ikea-luckor passar bara Ikea-stommar som inte är mer än 4 år gamla (tror det är 4 år sen de bytte till Metod), däremot finns det ju andra som gör måttbeställda luckor och gör om underskåp med luckor till skåp med lådor. Kan ju vara svårt att göra en stomme till hällen så den ser likadan ut som de andra när det gäller sockelhöjd och -djup, samt att om du tänkt dig att ha ugn+mikro i ett högskåp måste du väl ha ett nytt högskåp som är anpassat för det när det gäller ventilation mm.

Hur är skicket på stommarna?
Särskilt under diskhon kan det ju med tiden bli små fuktskador så att spånskivorna svällt eller kantlister börjat lossna.

Det är väl inte så att det blir svårt att få plats med en matplats om du förlänger köksskåpen?
Utifall att det finns någon tanke med att de slutar en bra bit innan väggen.
 
BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Plastmatta och hel ommålning i moderna färger
Om jag kommer ihåg rätt från början av tråden så är målgruppen pensionärer som flyttar till mindre, och om det fortfarande stämmer så kanske man ska vara lite försiktig med moderna färger.
 
Åsa Lund
Alla pensionärer älskar kanske inte beige?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Tror att birgit glömde att de första punkrockarna redan gått i pension :)
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Alla pensionärer älskar kanske inte beige?
Naturligtvis inte, men med tanke på att grå kök har varit väldigt populära i forumet senaste året får väl grått betecknas som en modern färg och jag ställer mig tveksam till att så många kring 70 skulle vilja ha grått kök. Beige-bruna färger verkar gillar en släkting till mig men hon är kring 90 år. Har en släkting som rätt nyligen gått i pension och som byggde hus för 10 år sen ungefär, det är mycket färger i det huset, dov vinröd fondvägg i korridoren, röda kuddar i den ljusa soffan, orange kakel i gästduschen, köksluckor i ek, dock mot en bakgrund av i huvudsak vita väggar enligt vad som var modernt för 10 år sen.

Men om man gillar badrummet som verkar gå i beige-bruna färger kanske man gör det i köket också, men jag vet inte vad som gäller i bland den tilltänkta målgruppen på den orten det gäller.
 
Jag skulle byta spisen mot en vanlig med häll, byta kakel eller sätta upp Alloc skivor (då kan bef kakel sitta kvar) måla och byta golv.
Byta bänkskivor också
Tycker köket ser helt ok ut... behövs det målas?
 
Åsa Lund
Håller med om att spisen bör bytas
Finns bara en liten bit bänkskiva bredvid spisen. Svårt att se på bilden hur den är
Diskbänken bör vara kvar
Tapeterna med bård ingen höjdare, måla om.
Goda pengar att spara på att inte byta golvet, duger kanske som det är.
Förläng alla skåpstommarna upp till tak med vitfolierad skiva, ser mycket märkligt ut nu
Nya luckor
Grytlådor istället för underskåpet längst mot fönstret, bra förvaring gillas av pensionärer
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AXS
Jag hade behållit kyl/frys, fläkt och kanske diskbänk.

Med veddinge luckor kostar varje skåp bara 500-1500:- st. Du behöver inte ösa på med lådor.

Eller kolla blocket.
 
Högskåpsväggen är bra att få enhetlig, den ser rörig ut nu med två lägre skåp med profilerade luckor på varsin sida om kyl/frys. Håller i övrigt med de andra.
 
Hej!

Tack för tankar och idéer! :)

Jag fortsätter att fundera på vad som skall göras osv men det är uppfräschning som jag siktar på.

Följande saker vet jag att jag isf skall göra:

-Byta ut spisen mot en med häll för modernare utseende
-Byte av bänkskiva(ek) som fortsätter bort mot väggen med en ny infälld diskbänk(dåligt skick på befintlig, bulig osv)
-Ett par hyllplan ovanför ny bänkskiva i samma material som bänkskivan
-Diskmaskin under ny bänkskiva(alternativt flytta befintligt skåp närmre fönstret)
-Nytt kakel
-Ny belsyning med täcklist osv
-Måla luckor/stommar alternativt byta ut (om möjligt och prisvärt)
-Täckskivor upp till tak för att snygga till
-Nytt golv(redan inhandlat och läggs i hela lägenheten)
-Måla samt tapetsera

Kom gärna med fler åsikter och ideér på vad som skall göras.

Köket är från -82 men luckorna är utbytta en gång.

//Fredrik
 
BirgitS
När det gäller belysning så brukar man fälla in LED-lister eller -spottar i en täckskiva som man sätter upp på undersidan av skåpen, så inte direkt en täcklist.
 
Hej!

Under tiden som det funderas på kök så pågår spackling och slipning. Infällda fönsterbrädor har kommit på plats så det slänger jag in lite bilder på :)

Infälld fönsterbräda i rum under renovering med spacklade och ommålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infälld vit fönsterbräda i ett rum under renovering med spacklade och slipade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med infällda fönsterbrädor, spacklad och oslipad vägg redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infälld fönsterbräda på arbetsbockar, slipverktyg och byggmaterial på ett golv täckt av spånskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rum under renovering med spacklade väggar och en nyligen installerad infälld fönsterbräda ovanför en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad infälld fönsterbräda ovanför en radiator, väggar under förberedelse med spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infälld fönsterbräda ovanför en vit radiator under ett öppningsbart fönster med persienner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre infällda fönsterbrädor i vitt i ett rum under renovering med persienner halvt neddragna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nyligen installerade infällda fönsterbrädor över radiator, spackelrester på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rum med nyspacklade väggar och infällda fönsterbrädor, med utsikt mot en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad infälld fönsterbräda i ett rum under renovering, med spackling och slipningsarbete på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infälld vit fönsterbräda vid ett fönster med röda karmar, spackel och slipningsrester synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fortsatt med slipning av väggar som jag spacklade igår. Var också in till närmaste köpcentret, Torp, och fick köpt lite saker. Bland annat tvättmaskinsavlopp så nu ska det bara skruvas fast, passade på att lyfta in tvättmaskinen också.

Sedan var jag en sväng på Ikea igen och gjorde en ny köksplanering. Ville få en prisbild på vad det kostar att bara köpa nya skåp och inte vitvaror. Var inte så farligt så nu lutar det åt att det blir nytt kök iaf men med begagnade vitvaror :)

Så här blev det med tvättmaskinen iaf, den ska höjas upp ca 30cm också innan avloppet skruvas fast.

Tvättmaskinsavloppsrör installerat mellan vägg och tvättmaskin i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskin och toalett intill varandra i badrum med kaklade väggar och brunt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det jobb hela helgen så jag hinner inte greja något direkt. Får fortsätta på måndag och tisdag när jag är ledig :)

//Fredrik
 
Tänk på att Ikea-kök är djupare än de flesta andra köksmärken. Eftersom vanliga spisar är 60 cm kommer skåpen att gå lite längre ut än spisen om du inte väljer extra tjockt kakel (det ska gå ner en bit bakom spisen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.