Hej!

Jag vet inte om detta är rätt forum, hoppas någon kan hjälpa mig att flytta det rätt isf.

Vi har råkat ut för ett problem där vi inte vet riktigt hur vi ska gå tillväga och undrar hur ni skulle agera.

Följande har hänt. Vi valde i somras att skriva avtal med en mindre firma för att bygga en carport med förråd. Vi gick på referenser från mina svärföräldrar där firman gjort jobb och vi träffade firmaägaren flera gånger för att gå igenom allt innan vi till slut skrev kontrakt om totalentreprenad, ett ABS09. Alla var nöjda och arbetet skulle vara klart på en månad.

Det skulle gjutas en hel platta under hela bygget och det drog ut på tiden med 14 dagar innan de började gräva för plattan men vi fick löften om att de skulle hinna allt. Några dagar senare så gjöts plattan och där är vi idag. 1/9 ska det vara klart enligt kontraktet.

Vad som har hänt under den här tiden är att ägaren har berättat hur han haft problem med att få in folk att göra jobbet. De som var med och gjorde plattan fick andra planer och drog sig ur efteråt och ställer nya villkor gällande priser bland annat och han ska då ha sagt upp avtalet med dessa och fått nu fått tag på ett annat företag som åtog sig att kunna göra jobbet och som skulle börja idag. Allt kändes jättebra, vi var väl medvetna om förseningen, men jag får då ett samtal senare under dagen där jag får veta att det har blivit problem igen då kalkylen inte kommer gå ihop sig ekonomiskt med det nya företaget, det skulle bli för dyrt för honom att anlita dom och istället så börjar han föreslå/hinta att vi kanske borde gå med det första arbetarna han hade (som drog sig ur) - något som vi inte är särskilt sugna på alls. Har man dragit sig ur en gång, så varför inte göra det fler gånger?

Nu sitter vi här med en gjuten platta och en uppfart som är uppriven till viss del och vet inte hur vi ska gå vidare.

Saker som inte gör saken bättre är att vi har betalat en handpenning (ca 40% av totalsumman) för material och för grävning och gjutning av plattan. Vi tog inte in fler offerter för att vi ville komma igång snarast och allt kändes bra (det kallas att vara blåögd).


Spontant skulle vi vilja bryta avtalet, se kvitton på alla utgifter och räkna av det på det vi betalat hitintills. Vi ska träffa ägaren idag så han får förklara vad som händer.

Tack på förhand!
 
L
Lite sent med info kanske
NI har ett avtal om kostnad ,som han har räknat på , sedan om inte entreprenören kan fullfölja det , det har nog varit mera mellan de första och honom , troligtvis ekonomi , och nummer 2 blev för dyr , han skulle gå back , därav att han tydligen vill ni ska ta hans förslag med dom första ,
om han vill fortsätta så kolla upp dom som ev ska utföra det , är det en firma så ska dom ha regbevis för moms och skatt , han är entreprenören som ni anlitar , är han rumsren
 
OM vi antar att ni nu har ett avtal om fast pris, och det nu blir aktuellt att bryta, så skall du INTE betala vad arbetet hittills är värt, utan du skall ta reda på vad det kostar att färdigställa med en annan firma. Och betala den nuvarande entreprenören det som ev. blir över efter att nya firman slutfört arbetet.

Men bryt inte avtalet från din sida utan juridisk rådgivning, det kan bli väldigt dyrt för dig om du inte gör det på ett korrekt sätt. I extremfallet kan din nuvarande entreprenör ha rätt att få fullt betalt när din nya firma har slutfört. Då finns det ju ett färdigt bygge, villkoret för betalning är uppfyllt. Vem som har byggt är då inte nödvändigtvis så viktigt.
 
Tack för svaren, här kommer en sen återkoppling. Vad som har hänt nu är följande

Ett tag senare på dagen efter mitt inlägg så blev jag uppringd av entreprenören och fick veta att det hade löst sig ändå, man hade gjort en överenskommelse med snickarfirman som tidigare först blev för dyr och skulle därmed göra klart allt och det skulle även komma ett betongföretag och se över plattan för att se hur kvalitén är på den. Redan dagen efter skulle snickaren börja jobba och det stämde.

Vi hade aningar om att det inte stod rätt till med plattan för den var inte särskilt jämn och den var högre än vad vi önskat. Det skulle dock gå att slipa eller fräsa ner fick vi till svar men just detta skulle det lokala betongföretaget göra. Snickaren ville inte göra något förrän betongföretaget tittat på plattan så under första dagen som gick, i väntan på betongföretaget skulle dyka upp, så förberedde han med att bygga ihop stolpar och takstolar bl.a. Det dröjde till eftermiddagen dagen efter innan betongkillen kom ut och domen blev lite som vi alla anat, att det var det värsta han sett. Vi har även tagit kort innan de gjöt och han fick se. Plattan skulle vara isolerad men det är den inte. Den är gjuten i en träram med armeringsnät, inte med L-formar runt om (eller vad det nu heter som man ska använda). Ojämn och vågig. Det enda man kan göra är att ta bort den och börja om på nytt igen med en riktigt gjuten platta.

Entreprenören insåg på morgonen på dag 2 att det var på väg i helt fel riktning när han var ute och pratade med snickaren tillsammans med mig och vi diskuterade hur plattan såg ut samt att den var högre än vad vi kommit överrens om. Ett tag senare så berättade snickaren att entreprenören hade åkt till sjukhuset och blivit inlagd och fått förklarat för sig av läkare att han inte ska jobba mer på ett tag för han inte mådde bra alls. Och vi skulle därmed heller inte räkna med att jobbet ska bli slutfört.

Jag pratade med honom senare på dagen en kort stund och förklarade att vi inte kunde ha det såhär och att vi vill ha pengarna tillbaka, plattan borttagen och uppfarten återställd till ursprungliga skicket. Jag blev lovad att det skulle såklart hända och att vi inte ska råka illa ut pga det här även ifall företaget ska gå i konkurs. Han skulle kolla med sitt försäkringsbolag dagen efter (idag) och se vad de täckte här och det visade sig att det inte täcker något alls fick jag veta när han ringde upp mig idag. Angående återbetalningen så fick han inte tag på sin revisor då den är ledig på fredagar men skulle fortsätta söka under dagen annars vara personen åter på måndag.

Sammanfattningsvis så står vi nu här med en oanvändbar platta på vår uppfart.
Vi har krävt att få våra pengar tillbaka omgående.
Vi har krävt att få plattan bortplockad.
Vi har krävt att få uppfarten återställd till skicket den var när de började.

Att ta bort plattan och gjuta ny och bygga carporten spräcker vår budget, därför så vill vi inte ha kvar den.

Jag har även mailat våra krav till företaget, som en reklamation men även för att lämna betalningsinfo.

Entreprenören berättade även idag att personen som han i sin tur anlitade för att gjuta plattan har avsagt sig allt ansvar och (vad jag fick förklarat för mig) även sagt att han inte varit på plats och jobbat utan endast agerat rådgivare vilket inte stämmer då jag själv var på plats en stund när det pågick och såg det.

MYCKET text och lite luddigt kanske. Men det känns väldigt uppgivet just nu. Vi har ingen försäkring som hjälper oss här. Hemförsäkringen tar inget av detta, försäkringsbolaget hänvisar till företagets försäkring och det gick ju inte heller.
 
L Liteavvarje skrev:
Lite sent med info kanske
NI har ett avtal om kostnad ,som han har räknat på , sedan om inte entreprenören kan fullfölja det , det har nog varit mera mellan de första och honom , troligtvis ekonomi , och nummer 2 blev för dyr , han skulle gå back , därav att han tydligen vill ni ska ta hans förslag med dom första ,
om han vill fortsätta så kolla upp dom som ev ska utföra det , är det en firma så ska dom ha regbevis för moms och skatt , han är entreprenören som ni anlitar , är han rumsren
Hur skall man läsa detta? Kan du skriva läsbart tack.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Gå bara på företaget du skrivit avtal med, eller möjligen hans försäkringsbolag. Vem som gjort vad åt honom är inte ditt problem om han har en totalentreprenad.

Jag tror att chanserna att få honom att färdigställa bygget är större än att få honom att riva något och lämna tillbaka pengarna.

Vill ni inte ge honom chansen att göra om och göra färdigt (vilket han har rätt till, men å andra sidan kanske han kan tänka sig att bryta avtalet om han är sjuk) så är det nog bara att börja såga upp plattan själv och acceptera att de betalade pengarna är borta.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gå bara på företaget du skrivit avtal med, eller möjligen hans försäkringsbolag. Vem som gjort vad åt honom är inte ditt problem om han har en totalentreprenad.

Jag tror att chanserna att få honom att färdigställa bygget är större än att få honom att riva något och lämna tillbaka pengarna.

Vill ni inte ge honom chansen att göra om och göra färdigt (vilket han har rätt till, men å andra sidan kanske han kan tänka sig att bryta avtalet om han är sjuk) så är det nog bara att börja såga upp plattan själv och acceptera att de betalade pengarna är borta.
Tack för svaret. Ja vi valde just totalentreprenad för att just slippa tänka på att anlita betongare, snickare och elektriker och istället bara ha ett enda avtal och kontakt.

Problemet som jag ser det nu är att jag inte ser hur han har möjlighet att reda ut allt själv och det är nog som du skriver i sista stycket som gäller även om jag hoppas på annat in i det sista.
 
O
Har du satt upp vite vid försening?
 
O Odjuret skrev:
Har du satt upp vite vid försening?
Ja det har vi. En fast summa per påbörjad försenad vecka.
 
O
Då borde det ligga i entreprenörens intresse att få igång bygget.
Förvisso känns det som att risken är stor att han sätter bolaget i kk....
 
Det låter ju inte så lovande, det här med entreprenörens sjukskrivning. Nu spekulerar jag fritt, men det kan ju handla om en kombination av överansträngning/utbrändhet, ekonomiska problem och problem med entreprenaderna. Problemen hänger ihop, vilket gör det svårt att angripa.
 
Det är påtagligt vanligt att dåliga byggare blir " sjuka" lägligt. Jag är skeptisk.
 
Som det är nu så har vi muntligt löfte på att få plattan bortplockade och uppfarten återställd. Vi har även skriftligt på återbetalning av hela handpenningen och det ska ske vilken dag som nu i början på veckan har vi fått veta.

Först när något händer kan man tro på det. Det är inte meningen att prata illa om hantverkaren här men han säger att han vill ordna upp allt och det är ju bra men det får inte dra ut på tiden.
 
O
M Martin1981 skrev:
Som det är nu så har vi muntligt löfte på att få plattan bortplockade och uppfarten återställd. Vi har även skriftligt på återbetalning av hela handpenningen och det ska ske vilken dag som nu i början på veckan har vi fått veta.

Först när något händer kan man tro på det. Det är inte meningen att prata illa om hantverkaren här men han säger att han vill ordna upp allt och det är ju bra men det får inte dra ut på tiden.
Tänk bara om han hade velat ordna upp allt tidigare istället... Då hade ni haft en carport...
 
Om han nu är sjuk alternativt det finns risk för kk.
Kan ni komma överens om att han avbryter uppdraget mot en ersättning som täcker att ni själva skaffar någon som tar bort plattan och återställer?
Hellre än att han ska ordna med risken att det drar ut på tiden eller inte blir av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.