Nyinstallerad vit väggmonterad dimmerbrytare på en ojämn vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit dimmer på vägg med synlig kabelföring och spacklade kanter runt dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad är rimligt pris för arbete + material (se bild) för elektriker att ta bort söndriga varianter av produkterna på bilden och installera dessa nya som han hade med sig. Det hela tog 50 minuter. Det ena är en dimmer, det andra någon typ dosa för sladdar i grovkök.
 
1500-2000 kr kanske?
 
tommib
Svårt att svara definitivt på utan att veta vilken dimmer elektrikern har installerat. Återanvändes den gamla dosdimmern eller är den också utbytt? Den andra bilden visar en anslutningsdosa. Om det inte är något konstigt med den så kostar den under 50-lappen.

Strömbrytare schneider Exxact, 75 kr
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-primo-stromstallare-komplett-2?category_id=15230

Normal dosdimmer, välj någon
https://www.elbutik.se/category.html/dosdimmer
T.ex. Vadsbo är ett erkänt bra märke, kostar mellan 4-700 kr om den byttes. Malmbergs dimmer finns för 200 kr, helt ok kvalitet.

Anslutningsdosa, 36 kr
https://www.elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2

Detta är priser som du som privatperson betalar vid postorder. Möjligen lite dyrare på byggvaruhus men inte så mycket. Jag gissar att det står helt andra siffror på din faktura.

Vad gäller arbetstiden är det svårare. Du måste troligen räkna med framkörning och arbete på kontoret också. En normal debitering för elektriker i Stockholm är ca 650kr/tim, ink moms.
Det är extremt vanligt att elektriker hämtar hem en del av sin vinst genom att sälja materielen till dig för ett betydligt dyrare pris än vad du kan köpa den själv för.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den första bilden, som ser ut som en strömbrytare, men tydligen är en dimmer. Där beror det som sagt på om han bytte bara brytaren, eller även själva dimmern, som ofta är en separat liten apparat. De finns i en mängd olika utföranden och priser.

Om han var hemma hos dig i ca. en timme, så får man nog räkna med att det debiteras absolut minimum 2 timmar, även om körsträckan bara är 10 minuter. Men tiden räknas från att han börjar titta på vad som skall med till dig, tills han är tillbaka på firman, och lastar ut sådant som inte skall vara kvar i bilen eter besöket hos dig.

OM han behövde byta även själva dimmern, så är det oftast inte en standardpryl som de har i bilen, finns för många varianter för det. Utan i så fall ingår säkert även en del tid för att handla den hos grossisten, eller liknande.

Så jag skulle säga att allt upp till 4h timmas debitering kan vara rimligt beroende på omständigheter.

När det gäller material så är det tyvärr rätt normalt i el och VVS branschen med extrema påslag på material. Påslag på 300 - 1000% är inte ovanligt.
 
E
Jag kan bara tala för mig själv, men det där arbetet hade jag tagit 1700:- inkl moms för. Då har jag i och för sig, jämförelsevis, väldigt lågt påslag på materialet.

Men som andra redan påpekat så finns det för många oklara variabler för att kunna ge något exakt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.