Vad är minsta radien som är godkänd för ett 12 mm armeringsjärn?
 
I vilket sammanhang?

Sålänge materialet inte har börjat spricka i bocken pga tryck- eller dragspänningar så försvagas inte stålet. Så böj så snävt du kan. 50mm radie är inga problem.
 
Uttryckte mig nog lite dåligt där...

Det gäller hörnen på plattan. Finns det någon norm som säger hur snäv bockningen skall vara?
 
Okej.. ;-)

Nej jag tror inte det finns nåt i den stilen, och det tillämpas säkert inte heller... ;-)

När jag jobbade med grunder bockade vi 12mm järnen runt knäet/smalbenet, det ger en skaplig radie (och bra träning för armarna ;) ). En bockmaskin bockar med en innerradie på kanske 60-100mm... Jag tror inte att det har så stor betydelse.
 
Fint.. då kan jag fortsätta bocka mellan mina stenar... Just nu har jag en radie på 80-90 mm.

/Andreas
 
Magnus_Nordmark skrev:
Okej.. ;-)

När jag jobbade med grunder bockade vi 12mm järnen runt knäet/smalbenet, det ger en skaplig radie (och bra träning för armarna ;) ).
Oj då.

Själv ylade jag som en hungrig varg när jag provade att bocka 10 mm över smalbenet.
Men det gick.
Och ett blått smalben fick jag på köpet.
Kanske kan jag bocka 12 mm nästa år :)

Said
 
Said skrev:
Oj då.

Själv ylade jag som en hungrig varg när jag provade att bocka 10 mm över smalbenet.
Men det gick.
Och ett blått smalben fick jag på köpet.
Kanske kan jag bocka 12 mm nästa år  :)

Said
Hehe, eftersom man använde "proffskläder" ingick ju även knäskydd i utrustningen... lite mjukare mot benet... =) Men för att vara krass, efter något år inom betong-svängen har ma nhunnit lägga på sig en hel del kg muskler..
 
Tja, en riktig man böjer väl en 12:a med armarna (som Hulken gör.. :)) Nä, jag kör nog vidare med mina stenblock....

Nä, knäskydd är en fin uppfinning...

Nu är ialf 36 meter armeringsbalk klar (2 i toppen och 3 i botten).

 
AndreasK skrev:
Uttryckte mig nog lite dåligt där...

Det gäller hörnen på plattan. Finns det någon norm som säger hur snäv bockningen skall vara?
Yepp det gör det:
BKR, avsnitt 7:3128, sjunde och åttonde stycket
Bockningsradier skall vara tillräckligt stora med hänsyn till armeringens bockbarhet och till risken för spjälkning i betongen.
Råd: Exempel på metoder för bestämning av bockningsradier finns i BBK avsnitt 3.9.4.

Det är så finurligt att det mesta man undrar över (inom byggandet) finns beskrivet/bestämmit i en norm, handbok eller en standard. (inte allt men väldigt väldigt mycket)
 
Schysta järnrör kan man förutom att slå världen med även använda till att bocka armering upptäckte jag när jag armerade min platta
 
AndreasK skrev:
Vad är minsta radien som är godkänd för ett 12 mm armeringsjärn?
Såg någon åberopade BKr men man skall gå ett steg till och ta sig en titt i BBK kapitel 8.6
Det finns regler enligt BBK för minsta bockningsradie för en 12 mm B500 så är det 16 mm. Sedan finns det fler saker men de rapar vi inte här då 16 mm är sällsynt att bocka rent praktiskt. Sen skall man tänka på täckskiktet vilket man inte skall underskatta i just hörnor med tanke på spjälkning samt karbonatisering osv...osv..osv...Nu löft jag till en klass II gjutning.. förlåt ville bara dra mitt strå till stacken:)
 
Magnus_Nordmark skrev:
Hehe, eftersom man använde "proffskläder" ingick ju även knäskydd i utrustningen... lite mjukare mot benet... =) Men för att vara krass, efter något år inom betong-svängen har ma nhunnit lägga på sig en hel del kg muskler..
Jo visst är det proffskläder som gäller.
Men lite svårt att använda knäskydd till kortbyxorna. :)

Said
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.