Hej
Var på väg att lägga en beställning på Powermaster 10 G2, hos Protexus men fick ett telefon samtal av Alert Alarm med ett erbjudande från folksam. 280 kr/månad fria utryckningar och en tusen för paketet. Det som ingår i paketet är 3 magneter, 2 IR rörelse detektorer, en brandvarnare och central enhet. De påstår att efter bindningstiden kan man koplla larmet till mobilen och få sms om man önkar det. Total pris för 24 månader hamnar runt 7700 kr. Protexus kostar 8700 kr för paket med en kamera och tre magneter och brandvarnare och central plus 80 kr/månad och koppa till typ falk, inga fria utryckningar. Då blev jag tvecksam efter samtalet. Vad tycker ni ?
 
Absolut första frågan: Vad är anledningen till att ni vill skaffa larm?
Vad vill ni skydda?


Hur stor är bostaden?
Hur många våningar?
Hur många sovrum?
Hur ser planlösningen ut?
Hur många dörrar finns det?

Jag misstänker att både du och säljaren har valt aldelles för få enheter.

Gällande brandvarnarna så räkna absolut max 60kvm/enhet och en radie på ca 7m.
Jag rekommenderar en rökdetektor i varje sovrum, en i vardagsrum plus fler beroende på våningsplan & planlösning.

En rörelsedetektor som täcker centralenheten, en som täcker strax innanför ytterdörren så att man inte kan komma längre in utan att larma av. Fler beroende på våningar & planlösning.

Centralenheten ska placeras "i mitten", man ska inte kunna nå centralenheten innan larmet har hunnit lösa ut och larm hunnit gå iväg.

Fördel med (flera) kamera av något slag är att om någon rökdetektor går i larmläge så går det, beroende på antal och placering, att få det bekräftat om det ryker/eld eller inte och på så sätt ringa ut räddningstjänsten. Om man inte har någon kamera så måste någon på plats bekräfta brand för att kunna ringa ut räddningstjänsten.

Sedan är det inte fel att även montera en vattenfelsbrytare, på inkommande vatten, som kan larma till larmet och som bryter vattnet när man larmar på "bortaläge".




Vi har enplan med källare 100+100, tre rörelsedetektorer (två uppe, en nere), fem magnetkontakter (ytterdörr, altandörr, källardörr, förrådsdörr, gångdörren garaget), åtta rökdetektorer (varav två kombinerade rök & värme) (4*sovrum, hall, tvättstuga, källarförråd, gillestuga), två manöverpaneler (ytterdörr & förråd), centralenheten placerad i ett rum utan fönster, samt en vattenfelsbrytare.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Absolut första frågan: Vad är anledningen till att ni vill skaffa larm?
Vad vill ni skydda?
Håller med. Och om ni inte har en förhöjd risksituation, vad sägs om en villaförsäkring kombinerat med bra brandvarnare och en brandsläckare?
 
@Demmpa
Absolut första frågan: Vad är anledningen till att ni vill skaffa larm?
Att skydda hemmet. Vi reser en hel del och vill ha koll ifall det komma tjuvar.
Vad vill ni skydda?
Värdefulla saker som elektronik, smycke dylik.

Hur stor är bostaden?
142 kvm
Hur många våningar?
1,5 plan
Hur många sovrum?
2 nere, 2 uppe
Hur ser planlösningen ut?
Bottenplan, öppenplanlösning. Kök o vardagrum o hal sitter ihop. En detektir/ kamera täcker hela, tror jag.
Hur många dörrar finns det?
3, altan, entre och tvättstugan.
Tänkte att övre våningen behöver ingent skydd eftersom enda ingången är ett par fönster mot gården med 6 meters höjd.
En kamera skulle täcka större delen av vardagrum, kök, hal och ingången.
3 magneter till dörrarna. En rördetektor i övrevåningen. Så tänkte jag börja med och komplettera vid behov.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Och om ni inte har en förhöjd risksituation, vad sägs om en villaförsäkring kombinerat med bra brandvarnare och en brandsläckare?
Det har vi redan. Folksam, brandvarnare, släckre gg 2 och brandfiltar.
 
Visonic är ju inte toppmoderna, men som jag upplever det riktigt seriösa larm.

Vad har alert alarm för hårdvara?

Kommer du kunna uppgradera, bygga ut etc i framtiden?

Efter 24 månader, kan du teckna avtal med tex falck med alerts hårdvara?

Vi har koppling till larmcentral, men inte fria ryck, vi får en lägre månadskostnad. Larmcentral motringer direkt och vi kan då avbryta utryckningen.

Som jag ser det så är det värt mkt att ha larmcentral om man inte har nån väldigt nära bekant som bor strax intill, man kan inte ringa ut folk man känner halvbra mitt i natten och det skulle inte kännas bra få ett sms om larmet gått när man inte kan ta sig hem och kolla på typ hela natten...

Har man många falsklarm så kanske det är värt att köra fria ryck, men jag tror tex mina föräldrar haft larm i typ 15-20 år med fria ryck, tror det kommit ut väktare en gång under hela den tiden (det kan vara nån mer gång jag inte vet om) och jag vet att den gången var det en person (barn) som hade nycklar men gjorde fel i avlarmningen.

Nu har vi barn i åldern som snart kommer börja vilja gå hem själv, då kanske man omvärderar fria ryck, eller får man se till att motringningen även går till en telefon de kan svara på (typ fast hemtelefon).
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
- - -Har man många falsklarm så kanske det är värt att köra fria ryck, men jag tror tex mina föräldrar haft larm i typ 15-20 år med fria ryck, tror det kommit ut väktare en gång under hela den tiden- - -
Stämmer säkert bra. I en några år gammal broschyr från en larmcentral påstods att genomsnittskunden utnyttjade ett fritt ryck vart fjärde år.
 
Det är en bra marknad att "hyra ut" larm.
En iofs gammal siffra från branschorganisationen Säkerhetsbranschen sa att i genomsnitt hyr varje kund sitt system i 11 år.

300x12x11 = 39.600:-
 
[QUOTE="Lars48, post: 2787379, member: 167196---Då blev jag tvecksam efter samtalet. Vad tycker ni ? /QUOTE]
Allt beror ju på hur länge du kan tänka dig ha larmet. Ingen kamera med medel månadsavgift och fria ryck eller larm med 320x240 pixelkamera, låg månadsavgift och debiterade ryck... Båda är ju fula som stryk också. Visonic har ju bra detektorer, och har ju vissa små trådbundna utbyggnadsmöjligheter. Alert visar ju inte mycket på hemsidan, och då får man väl dra vilka slutsatser man vill.
På kamerafronten händer ju massor och HD-kameror och hd-kameradetektorer finns ju redan i vissa hemlarm tex. Kanske kommer "vanliga" larm med massor av detektorer som var och en bara gör en enda sak kännas väldigt urmodigt och tungarbetat om några år. Skulle jag köpa larm idag skulle det bli endera väldigt billigt (för att byta om 3-4 år) eller klart dyrt (för att behålla 10-20år). Inget mittemellan.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
...eller behåller man larmet kopplat till larmcentral, men lägger till ett par kameror som man själv kan se / spela in men som inte är integrerat i larmet... Det är ju bra att larmcentralen kan se om någon befinner sig i huset eller om det tex brinner, men jag tror det räcker långt för deras agerande. Ska man "spela in" och titta själv i HD kvalitet så behöver det ju inte vara kopplat till larmet.

Att ha koppling till larmcentral är ju inte för att de skickar en väktare efter 2 minuter som brottar ned och fångar tjuven, snarare att de även om man själv är onåbar eller långt hemifrån kan komma och se över att ev trasiga fönster eller öppna dörrar stängs igen, eller vid brand kan skicka vidare till brandkår.

Jag tror personligen på att det ett tag till finns anledning att separera hemautomation, larm och videoövervakning, och att larmen fyller sin funktion även utan HD-video i ytterligare många år.

Ska man köpa på 2-4 års perspektiv skulle jag välja billigaste larmet där HW ingår och bolaget kör fria ryck, inte ha en intention att täcka hela huset utan bara troligaste ingången. Med ett 10 års perspektiv köra på ett lossköpt med ab utan fria ryck men mot larmbolag, det borde löna sig på 10 år om man har behov av mer än bara en rörelsedeccare...
 
J JohanLun skrev:
...eller behåller man larmet kopplat till larmcentral, men lägger till ett par kameror som man själv kan se / spela in men som inte är integrerat i larmet... Det är ju bra att larmcentralen kan se om någon befinner sig i huset eller om det tex brinner, men jag tror det räcker långt för deras agerande. Ska man "spela in" och titta själv i HD kvalitet så behöver det ju inte vara kopplat till larmet.

Att ha koppling till larmcentral är ju inte för att de skickar en väktare efter 2 minuter som brottar ned och fångar tjuven, snarare att de även om man själv är onåbar eller långt hemifrån kan komma och se över att ev trasiga fönster eller öppna dörrar stängs igen, eller vid brand kan skicka vidare till brandkår.

Jag tror personligen på att det ett tag till finns anledning att separera hemautomation, larm och videoövervakning, och att larmen fyller sin funktion även utan HD-video i ytterligare många år.

Ska man köpa på 2-4 års perspektiv skulle jag välja billigaste larmet där HW ingår och bolaget kör fria ryck, inte ha en intention att täcka hela huset utan bara troligaste ingången. Med ett 10 års perspektiv köra på ett lossköpt med ab utan fria ryck men mot larmbolag, det borde löna sig på 10 år om man har behov av mer än bara en rörelsedeccare...
Håller fullständigt med dig. Eftersom mitt oerspektiv är mer än 2-3 år då tänkte jag satsa på friköpt larm och koppla den till berald utryckning Falk. Utryckning behöver vi bara när vi reser bort. Då känns det helt ok och betala för det när man är utomlands. falk iofs tar inte betalat för om det är larm vid inbrott. Tänke köpa Powermaster. Har beställt det för en vecka sen men det händer ingenting. Troligen har Protexus mycket att göra nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.