Humlo
Jag tittade nu att Ica banken har bolån med 1,59% ränta på 1 år. SEB och Swedbank har 2.07%
Hur kan Ica vara lägre och är Icabanken något att ha?
 
BirgitS
Går kanske inte att pruta lika mycket på Ica-banken som på de andra?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Humlo
Hur mycket kan man pruta på de större bankerna då? Gör man det innan man får sitt lånelöfte eller när man skriver på lånet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Så jag kan gå in till SEB tex. och vilja ha 1.55% även om det står 2.07% i deras snabbkalkyl på nätet? Man förhandlar det när man skriver på lånet?
 
när vi lånade på Swedbank så kom vi överens om rabatten och inte räntan. Detta för att det tog ett litet tag innan vi tog lånet och räntan förändras ju varje månad.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Vad är "rabatten?"
 
Så många procent vi skulle få i rabatt på räntan som de erbjöd just den månaden. Så säg att vi förhandlade oss till 0,25% rabatt. Hade deras ränta legat på 2,00% så hade vi fått 1,75% i ränta. Hade den legat på 1,8% hade vi fått 1,55%
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Du förhandlar rimligen om räntan innan du bestämmer vilken bank du ska välja. Att sitta med pennan i hand och försöka påverka villkoren är nog svårt.

Skandiabanken (exempelvis) har automatiska rabatter relaterat till exempelvis din inkomst och belåningsgrad. Fyll i dina uppgifter hos dem och se vad du allra minst kan få. Sen förhandlar du med andra. Kanske får du bättre villkor, kanske inte, men då vet du i alla fall vad du som sämst kan få.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på att tex 0.5 procents rabatt är betydligt mindre än 0.5 procentenheters rabatt
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Jag tror att en vanlig gång, är att du börjar med att ordna lånelöfte, så att du vet vilken ram du har fär ett köp, vissa mäklare kräver dessutom att du har lånelöfte, eller kan visa hur du tänker finansiera köpet innan de accepterar ett bud.

Sedan när du skrivit på för din bostad, så gäller det att få ett låneerbjudande, som blir ett låneavtal om du accepterar det. I det läget kan man fråga flera banker, och i någon mån spela ut dem mot varandra. Tänk på att ränte rabatten du förhandlar dig till oftast är tidsbegränsad, på ett eller 2 år. Så du kommer att behöva förhandla om räntan med jämna mellanrum.

OM du är medlem i vissa fackföreningar så har du i många fall fördelaktiga rabattavtal färdig förhandlade.

Ex. om du är med i Sveriges ingenjörer eller någon annan SACO ansluten förening, så erbjuder danske bank en ränta på 1,32% (sist jag kollade). Den rabatten behöver inte du förhandla varken när du tar lånet eller senare. Givetvis finns en risk att avtalet mellan föreningen och banken avslutas, då får man fixa ngt. själv.

Och tänk på att vissa banker har en osannolikt lång ledtid för att fixa låneerbjudandet. Min son köpte för ett par år sedan, då var både han och vi Nordeakunder (jag var "Premiumkund"), trots att banken hade 3 månader på sig så fick de inte fram ett låneerbjudande i tid före tillträdet, hanteringen kändes lite som "leka affär" på förskolan. Numera är både han och vi föräldrar kunder i Danske Bank. Och det Nordeakontoret är stängt.
 
  • Gilla
perlundstrom och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Tack för ett utförligt svar! Då är det inte någon panik att förhandla om räntorna i dagens läge då vi ännu inte vunnit budgivningen men har lånelöfte.

Har kommunal någon fördel när man ska låna? Det tillhör jag.
 
Kolla med ditt förbund.
 
Om man gör alla sina bankärenden på nätet eller telefon så är ICA Banken bra.
Vill man däremot kunna gå in på ett bankkontor och prata med en banktjänsteman så får man välja en annan bank. Men då kostar det också därefter.

Jag har alla mina konton i ica banken och jag är nöjd med dem.
De gav mig en rabatt på 0.4 procentenheter på bolånen.
 
  • Gilla
siamthai
  • Laddar…
Vi hade 0.5% rabatt, ändå så blev sbab billigast 1.26%. Hos sbab får du det som står på hemsidan utan att ens prata med någon!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.