Efter mycket läsande i trådar tänkte jag att det var dags att lägga ut en byggtråd. Jag är fortfarande i planeringsfasen och är tacksam för synpunkter och svar på de frågor jag har.

Förutsättningarna är dessa:
- 170 m2 i 1,5 plan
- Mekanisk frånluft typ alliance där fläkten sitter på taket och suger frånluft ur kåpan i köket, badrum, bastu och förråd på bottenvåningen. På övervåningen sitter det frånluft i toalett och förråd. Rören är dragna på västra kattvinden.
- Till-luft via spaltventiler i fönsterramarna.
- Vattenburen el-värme (som ska bytas till bergvärme- eller luftvatten-pump)
- Krypgrund med markradon och eventuellt ett fuktproblem (får bli en separat tråd senare). 400 bq/m3 uppmätt på bottenvåningen. Detta är inte huvudanledningen till konverteringen utan en bonus om det blir helt åtgärdat. Skulle det krävas mer åtgärder efter FTX så är det ok.
- Nuvarande värmeförbrukning ca 15000 kWh/år.

Boverkets 0,35 l/s per kvadratmeter ger 59 l/s. Jag har inte förstått om detta är en rekommendation eller en min-gräns så jag har tagit i lite och räknar på 70 l/s. Om man fördelar luftflödet jämt över volymen så får vi 42 l/s (149.5 m^2/h) på nedervåningen och 28 l/s (102.5 m^2/h) uppe.

Flödet per rum har jag beräknat som 4 l/s per person som kan tänkas vistas i rummet. Jag skulle gärna veta om det finns någon exaktare metod att beräkna detta? Men det kanske duger?

Jag har tänkt att sätta luftbehandlingsaggregatet på vinden som har ganska gott om utrymme och en lucka via balkong på södra gaveln där jag borde kunna få upp utrustning. Tilluften kan jag dra via snedtaket (det finns en spalt på 25mm) och frånluften har jag inte bestämt om jag ska göra likadant eller om jag ska gå via garderoben på övervåningen. In- och av-luft lutar åt att jag drar via norra gaveln med ett kombidon alternativt inluft på norr och avluft på söder.

Så här ser mina skisser ut just nu (ritade i Sketchup):
3D-skiss av hus med ventilationssystem, markerade luftflöden i L/s, frånluftskanal på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av hus med ventilationssystem, markerade luftflöden och frånluftspositioner i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss i 3D av husventilation med markerade röda luftflödesvägar och flödesmängder i liter per sekund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss i 3D av ett planerat ventilationssystem i ett hus, med markerade luftflöden och rumsbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar så...
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Att enbart följa 0,35l/s, m2 blir inte hetl rätt. Vissa utrymmen har ett minflöde oavsett storlek på utrymmet, se text nedan:

Luftflöden


Boverkets regler för luftflöden i enfamiljshus är minimum 0,35 l/s (0,35 liter luft per sekund)

Formel för beräkning av luftflöde:

bostadsyta x 0,35 = l/s

Exempel på beräkning av luftflöde:

185m2 x 0,35 = 65 l/s

I detta exepel kräver byggnaden en luftomsättning på minst 65 l/s

Notering:

Du måste även ta med antal frånluftsutrymmen i din beräkning(wc, dusch, tvättstuga, kök, etc.) Det är viktigt då summeringen av dessa utrymmen ibland kan överstiga grundkravet på 0,35 l/s.

Normalflöden i våtutrymmen och andra frånluftsutrymmen:

  • Liten WC = 10 l/s
  • Stor WC/dusch utan öppningsbart fönster = 20 l/s
  • Stor WC/dusch med öppningsbart fönster = 15 l/s
  • Tvättstuga = 15 l/s
  • Garderob 1-5m2 = 5 l/s
  • Grovkök/groventré = 10 l/s
  • Frånluftsventil i kök = 10 l/s
  • Teknikutrymme(värmepump etc.) = 5 l/s
 
Ok, det låter ju som rimliga siffror. Har inte kollat jättemycket på frånluften än då den redan är dragen. Jag ska lägga till en kanal frånluft i köket (spiskåpan skall få gå rätt ut genom den befintliga köksfläkten) och byta ut stammen till 160mm (125 idag).

Om man kikar på originalritningarna så ser det ur så här:
Bottenvåning:
  • Kök: 10 l/s
  • Badrum: 11 l/s
  • Badrum + torkskåp: 12 l/s (torkskåpet finns inte längre men ventilen är kvar i )
  • Bastu + tvättstuga: 10 l/s (på ritningen är dessa ihopkopplade men i verkligheten är det två kanaler pga krock med skåp av vad jag förstår)
Övervåning:
  • Badrum: 11 l/s
  • Klädkammare: 5 l/s
Summerar jag detta så blir det 69 l/s vilket också stämmer hyffsat med dina siffror Viktor. Så det känns ju ganska OK då med det jag räknat på tidigare.
 
Viktor Cz. Viktor Cz. skrev:
Garderob 1-5m2 = 5 l/s
Jag begriper inte riktigt varför man skulle ventilera en liten garderob med 18 m3/timme.
Där hänger ju bara rena, torra nytvättade kläder, eller?
Det borde räcka med en liten ventil/litet hål uppe och nere.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig av ditt projekt!

Jag kan inte bygg & ventilation, men vi funderar på att flytta till villa och jag började läsa in mig på FTX-system för ett tag sedan.

En sak som jag inte förstår, är varför man inte bygger in styrbara spjäll i ventilationssystemet och CO₂-sensorer (och ev fuktsensorer) i rummen som får styra vart ventilationen riktas. Detta i stället för att hela tiden ventilera hela huset lika mycket.

Med rätt styrning borde man kunna spara installationskostnad genom att ha mindre dimensionerad fläkt/värmeväxlare, ev mindre rör, och en lägre driftskostnad.

Saknas det prisvärda sensorer och styrsystem? Eller finns det någon annan anledning? Som konstruktör av elektronik/mjukvara för inbyggda system kliar det i fingrarna att snickra ihop något ;-)

Tacksam för feedback från er med mer erfarenhet!

/Erland
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har nu installerat FTX i 2 olika villor, en 1-plans på 96 m² och en 1,5-plans på 137 m². I ett nytt hus är det betydligt lättare att få till raksträckor och reducera antalet böjar och kopplingar och få bättre flöden. Jag har inga åsikter om flödena ni diskuterar, men kan konstatera att jag reglerar mitt FTX rätt mycket efter behov. Om jag har huset fullt med folk, eller frugan, vovven och jag är ensamma påverkar naturligtvis behovet. Injusteringen är gjord på en mellanhastighet, så det är lätt att justera upp/ned. Teoretiska värdena är, som jag ser det, hur det ska grundinställas och skrivas in i OVK-protokollet. Eftersom jag har vedkamin (3-7 kW) och frånluftsdon i taket vid skorstenen, så kör jag upp flödet när jag eldar. FTX-en har det goda med sig att den jämnar ut temperaturen i huset, så på soliga sidan får jag även fint värmetillskott som körs runt i alla rum. Har även pumpen till golvvärme på alltid och jämnar ut temperaturen i golven också. Vissa golv värms när solen steker på vid sora glaspartier. Sammataget med FTX och golvslingorna som energibesparing: Ja, det funkar! FTX borde vara obligatoriskt i alla nybyggen och är, näst efter tilläggsisolering mest "bang for the buck" på lång sikt. Lite och enkelt undehåll. Tips! Var frikostig med ljuddämpare! Jag har snålat och fått installera i efterhand på mitt senaste bygge..
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ny här på forumet, jobbar med ventilation så kanske kan bidra med något..
Det stämmer som tidigare påpekat, 0,35 l/s/m2 är minkrav för byggnaden och rum.
Normalt är det sammanräknade frånluftflödet som styr totalflödet, om man inte har väldigt stora ytor.
Helt rätt i mitt tycke att ha spisfläkt separat, den smutsar ned kanalsystemet/växlare/fläkthjul samt kan sprida matos till rummen genom läckage i rotorn, men ett frånluftdon i kök behövs för att få ut all fuktig luft, normalt har man 10 l/s men om man har kolfilterfläkt bör man ha 20 l/s.

Beräkna flöden med ett lätt undertryck, kan vara frestande att ha balans eller övertryck för att motverka kallras, men det finns då risk att man trycker ut fuktig luft i byggnadsdelar.

Snåla inte med ljudfällor!
Jag rekommenderar en till varje don/rum för att inte få överhörning, en lång direkt efter aggregatet på både till och frånluft.
Och glöm inte ljudfällor på av/uteluft, inte så kul att sitta på verandan och lyssna på fläktljud..
 
  • Gilla
calle_77 och 2 till
  • Laddar…
P pilotniq skrev:
Tack för att du delar med dig av ditt projekt!

Jag kan inte bygg & ventilation, men vi funderar på att flytta till villa och jag började läsa in mig på FTX-system för ett tag sedan.

En sak som jag inte förstår, är varför man inte bygger in styrbara spjäll i ventilationssystemet och CO₂-sensorer (och ev fuktsensorer) i rummen som får styra vart ventilationen riktas. Detta i stället för att hela tiden ventilera hela huset lika mycket.

Med rätt styrning borde man kunna spara installationskostnad genom att ha mindre dimensionerad fläkt/värmeväxlare, ev mindre rör, och en lägre driftskostnad.

Saknas det prisvärda sensorer och styrsystem? Eller finns det någon annan anledning? Som konstruktör av elektronik/mjukvara för inbyggda system kliar det i fingrarna att snickra ihop något ;-)

Tacksam för feedback från er med mer erfarenhet!

/Erland
kostnaden, och med en återvinningsgrad runt 80% blir vinsten nära nog inte märkbar.I stora system däremot finns detta redan.
 
Efter att nu ha hyrt ett FTX hus ett tag så skulle jag råda alla som har en tanke på att installera FTX att besöka ett hus med FTX. Det är ett konstant bakgrundsljud som är mycket störande. Jag hade innan jag hyrde detta hus klurat på FTX men efter kalkyl inte kunnat räkna hem det då vinsten är för liten. Nu är jag riktigt nöjd att jag valde bort det.
 
S Shiraz skrev:
Efter att nu ha hyrt ett FTX hus ett tag så skulle jag råda alla som har en tanke på att installera FTX att besöka ett hus med FTX. Det är ett konstant bakgrundsljud som är mycket störande. Jag hade innan jag hyrde detta hus klurat på FTX men efter kalkyl inte kunnat räkna hem det då vinsten är för liten. Nu är jag riktigt nöjd att jag valde bort det.
Vi är dock flera som både teoretiskt och praktiskt räknat hem dem. Jfr med frånluftvärmepump. Det är krav på återvinning av ventilationsluften i nybyggen.
 
Jag tror min FTX-anläggning kan löna sig någon gång i framtiden rent ekonomiskt, har inte räknat så noga på det.
Har i samband med renovering av ett delvis äldre hus nyligen installerat FTX.
Gjorde som de flesta här på Bygga hus rekommenderar, dvs fanns det plats så klämde man in extra ljuddämpare plus att jag gick upp en storlek på aggregatet jämfört med vad som rekommenderades. Det har resulterat i en anläggning som är så tyst att jag inte hör den på normalflöde. Kör jag den på forcerat/fullt flöde kan jag höra den om allt annat är tyst. Går kompressorn i vårt nya kyl/frysskåp i köket hör man inte ventilationen vid forcerat flöde.
Det som är den stora vinsten är att man har en frisk miljö i sovrummen hela natten utan att ha fönstren öppna. Då dottern har ett rum med fönster ut mot en väg har hon aldrig haft öppet sitt fönster på natten och det har varit som att gå in i en vägg där på morgonen. Nu är det friskt i hennes rum även på morgonen.
En högst subjektiv uppfattning är att jag sover bättre och effektivare sedan jag fick igång anläggningen. Troligtvis pga att jag är pollenallergiker och därmed mår bättre när jag får filtrerad luft till sovrummet. Tidigare sov vi alltid med öppet fönster.
Jag vill påstå att jag är så nöjd med anläggningen och dess positiva egenskaper att jag inte bryr mig om den ekonomiska biten. Skulle anläggningen löna sig ekonomiskt är det en positiv bieffekt.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Självklart går det att göra system som är "tyst", som vanligt är det en kostnadsfråga, men det betyder inte att dyrt är bra!
Det handlar om att dimensionera systemet rätt, använda bra produkter, vibrationsdämpare vid aggregat, dukstos eller klamsvep med cellgummi mellan aggregat och kanalsystem, hur man hänger upp kanaler m.m.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
För min del så handlar det inte så mycket om kostnad utan snarare om komfort och hantering av radon. Sen så tycker jag att om man dessutom lägger pengarna på något som sparar energi så känns det som en bra investering. Oavsett om eller hur länge det tar innan den betalar sig.

Jag är tacksam för alla erfarenheter och synpunkter på FTX men ännu mer tacksam om tråden får handla om själva installationen. Det är inte en fråga huruvida jag ska göra detta. Både för min skull men även för andra som sitter i samma sits och vill göra en installation. Jag kan nämna att den största anledningen till varför jag gör detta själv istället för att anlita ett proffs är att jag är intresserad av tekniken i mitt hus. Skulle det hända något med systemet så kanske jag kan reparera det själv istället för att vara beroende av att ringa hem någon för dyra pengar.

Efter en del svar hittills så känner jag att flödena är ganska rimliga. Jag kommer inte att snåla på rördimensionerna så skulle jag behöva gå upp lite i flöde så ska det funka. Jag vill ju dessutom att systemet inte skall vara allt för högljutt under forcering.

Att köksfläkten kan orsaka en del problem i luftbehandlingsaggregatet verkar rimligt. Men hur är det med bastu? Jag har läst vissa trådar och på andra ställen att man rekommenderar att ventilera ut bastun i det närliggande rummet. Jag skulle kunna fixa så att den ventileras ut i tvättstugan men jag ser inte riktigt poängen med det. Någon som har erfarenheter?

Läget i projektet är förutom sådana här tankar att jag försöker räkna på tryckfall i systemet. Jag tänkte berätta senare hur jag gjort men det jag inte riktigt får kläm på är luftdonen. Det finns ju datablad som visar vilket tryckfall och ljud man får vid olika flöden och öppningar på käglan (eller vad den nu kallas). Hur går man till väga egentligen? Detta känns som något viktigt att ha koll på innan man bestämmer sig för modell på aggregat.
 
  • Gilla
bearz
  • Laddar…
Jag är absolut ingen bastuexpert, har varit med om båda varianterna. Men mina finska vänner vill ha en ventil i trä som dom kan justera medans dom bastar, en låg o en högt placerad.
Utrymmet utanför bastun är oftast ett våtrum som ändå måste ventileras.

Kul att du vill göra en tryckfallsberäkning, helt rätt! du kommer att få en bättre förståelse för hur flödet fungerar och göra montaget därefter.
En variant är att du först bestämmer flödet vid respektive don, titta i diagrammet för det don du valt vid max öppning, det don som har högst tryckfall där börjar du att räkna mot aggregatet, det är inte säkert att donet med högst tryckfall blir dimensionerande för systemet, du får beräkna hela systemet.
Det kan hända att du får gå upp en storlek på dimensionerande don för att ett don närmare aggregatet blir hårt strypt med ljud som följd.
 
Det var lite klurigare än jag tänkt mig. Framförallt hur man ska läsa av diagrammen för exempelvis t-rör. Men jag tror att jag fattar hur det ligger till. Får nog räkna ett par gånger för att det ska bli rätt... Just nu verkar det funka som jag tänkt i alla fall.

Jag kan ju förstå att man har nytta av enkla tumregler när man ritar upp systemet för att det ska bli ganska rätt när man ska börja räkna på det. Exempelvis funderar jag på att det kanske är bättre att dra all tilluft i övervåningen från en enda kanal istället för att ha ett avstick från stammen som går till nedervåningen för det ena sovrummet uppe:
3D-modell av ett ventilationssystem i ett hus med utmärkta luftrörsdimensioner och flöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det kanske också så att man ska gå ner till 125mm på den stammen som grenar ut sig på övervåningen?

Jag har läst nåt om en 3e-delsregel där man ska gå ner i dimension om man tappar mer än 1/3 av flödet. Den kanske stämmer rätt bra när man börjar räkna på det. Men samtidigt så kan det ju inte vara någon nackdel (förutom kostnad) att hålla uppe rördimensionerna så långt det går till det dimensionerande donet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.