Mainstream skrev:
Kalkylen blir fort komplicerad om du ska räkna med hushållsenergi, solinstrålning etc. Varmvatten räknas per person och ändras ju inte. Så strunta i dessa parametrar och räkna ut ett medel-u för tillbyggnaden. Använd sen detta medel-u även för den icke-existerande väggen och visa kalkylen för kommunen.

Jag presenterade kalkylen för mitt nybygge i förra veckan och det var inga problem att komma med uträkningen från energiberakning.se. Se bara till att du kan backa upp siffrorna för medel-u och värmepump.

Med en luft/luft-pump så borde du klara kalkylen. Det är denna pumps installerade effekt som inte för vara för högt. (Egentligen ej relevant då begränsningen är satt mot el-patroner.)
Du menar att jag enbart behöver redovisa medel-U för de olika delarna, och inte beräkna specifik energianvändning?
 
Jag menar att du ska göra en energiberäkning på energiberakning.se och ta med en utskrift av den till kommunen.

Du gör beräkningen på tillbyggnaden för att visa hur stor energianvändning den har. Då behöver du ett medel-U för tillbyggnaden. Det kan du räkna ut med hjälp av programmet eller gör det själv i Excel. Så här ser min ut:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ArRVqpoBJSHQdFlRLXlndE53S1RGZ2R0SXRvYWpTU2c&usp=sharing

Problemet är ju att du saknar en vägg. Mitt förslag där är att använda samma medel-U för den. Så din uträkning kommer se lite annorlunda ut än min.

Sen behöver du COP-värden och effekt på din värmepump så du kan få med den också.

Prova uträkningen så ser du energianvändningen och om den är godkänd eller ej.
 
Mainstream skrev:
Jag menar att du ska göra en energiberäkning på energiberakning.se och ta med en utskrift av den till kommunen.
Energiberakning.se är den sämsta skit jag sett, åtminstone för den som vill ha ett rättvist resultat..
 
haavard skrev:
Energiberakning.se är den sämsta skit jag sett, åtminstone för den som vill ha ett rättvist resultat..
Varför?

Vilka bättre alternativ finns för oss konsumenter?

Min kommun godkände beräkningen därifrån iaf.
 
Godkänna är en sak, tycka om är en annan.
Senast jag laborerade med den kom jag ned i 19 kwh/m2år för en byggnad jag tror kommer farligt nära 55-gränsen.
 
Mainstream skrev:
Problemet är ju att du saknar en vägg. Mitt förslag där är att använda samma medel-U för den.
Om inte jag minns helt fel så ska man bortse helt från en vägg som angeänsar mot det befintliga huset. Eller annat utrymme som är uppvärmt till mer än 10 grader.
 
Det är problematiskt att byggnadsnämnden ställer så hårda energikrav på din tillbyggnad.

Tillbyggnaden räknas som en ändring och då gäller följande enligt PBL:

Vid ändring av byggnader ska ändringen tillgodose:
• Utformningskraven enligt 8 kap. 1 § PBL
• De tekniska egenskapskraven enligt 8 kap. 4 § PBL
• Varsamhetskravet enligt 8 kap. 17 § PBL
• Förvanskningsförbudet enligt 8 kap. 13 § PBL
• Kraven på att tillvarata ett bebyggelseområdes särskilda värden enligt 2 kap 6 § tredje stycket PBL.

Det viktiga här är varsamhetskravet, som finns bra beskrivet på Boverkets hemsida.

http://www.boverket.se/Bygga--forva...g-av-byggnad/Varsamhetskrav-och-kulturvarden/


Enligt BBR kap 9:92 Klimatskärm
Uppfyller byggnaden efter ändring inte de i avsnitt 9:2 respektive 9:3 angivna
kraven på specifik energianvändning ska ändring i klimatskärmen följande värden efterstävas


Med tanke på utformningen av din befintliga byggnad (som du beskriver det) är det orimligt med hänsyn till varsamhetskravet enligt PBL att kräva att kraven på energianvändning enligt BBR uppfylls.
Det bör i en diskussion med din byggnadsnämnd gå att komma fram till en rimlig nivå som gör det möjligt att utföra tillbyggnaden så den harmonierar med ursprungsbyggnaden.
 
Hej alla!

Jag har nu fört en diskussion med kommunen och kommit fram till ett bra resultat. Jag har fått godkänt att köra efter tabell 9.2b och räkna på normala bra U-värden och med luft-luftvärmepump. Då kommer jag fram till att det räcker gott med 170+45 mm isolering i väggarna, 40 mm isolering på taket, 300 mm cellplast under betongen, samt fönster som har U-värde <1.6. Då hamnar vi under 55 kWh/m2/år och med medel-U-värde på 0,34.

Jag vill också passa på att tacka för alla tips och råd!
 
400 mm takisolering, ska det stå. Så att ingen tror vi har någon speciallösning... :)
 
Jag sitter nu i samma sits som TS, men är på gång att skicka in om bygglov om tillbyggnad. Vill ha koll på alla tekniska krav så man kan dimensionera och utforma tillbyggnaden vettigt.

Vi ska göra 55-60m2 tillbyggnad på ett 130 år gammalt hus och precis som TS fick jag tabell 9:4 i knät när jag frågade bygglovsingenjören vad som gäller. Insåg när jag började räkna lite att det innebär 400mm cellplast i plattan, 300mm isolering i väggar och 500mm isolering i tak. Helt jävla orimligt när resten av huset är timmer och typ 45mm isolering.
Vid ett snabbt överslag på http://www.energiberakning.se/ så verkar det gå o få mycket rimligare värden om man istället för ursprungliga tabell 9:23b (i mitt fall). Kan det vara så? Då verkar jag klara mig på 300mm i platta, 200mm i väggar och 400mm i tak ungefär.
Hur gör jag med väggen som ansluter till bef. hus? Rent logiskt borde jag inte ta med den då det inte sker några förluster där.

När det gäller 55 kW/m2/år så bör inte det vara något problem då jag ska installera LVVP i samband med utbygget. Installerad eleffekt borde inte heller vara något problem?

Är det någon som har ett exempel på energiuträkning att dela med sig av?
 
Det går inte att vara kreativ och räkna bort denförlust du har i den väggen nu. Då borde du hamna på noll nästan.
 
Nu är jag inte helt med på hur du menar? Förbrukning i nuvarande byggnad spelar ju ingen roll utan det är bara tillbyggnaden som räknas.

Har gjort lite snabba överslag på förbrukningen på http://www.energiberakning.se/ och om Atemp är under 50m2 så gäller medel-U på 0.33. Det skulle nog vara görbart.
Nu vill vi nog helst ha en Atemp på 55-60m2 och då verkar det som att det krävs FTX för att kunne uppfylla kravet...
Nu hittade jag PAX EOS som verkar vara ett litet ftx-agg som nog skulle vara lagom för min utbyggnad. Kanske det kan vara lösningen som gör att beräkningen går ihop. Den löser ju dessutom ventilationen i övrigt i tillbygget.
 
Jag kan inte reglerna. Så det var helt hugget ur luften.
 
Oki. Pratade precis med komunen. De verkar mer pragmatiska än väntat, de hade aldrig underkänt någon tillbyggnad så länge det var "normala" tjocklekar på isolering. Så det är nog bara köra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.