Hej,

Jag ska sätta upp två skjutdörrar med en tillhörande gavel och vill då att gaveln och skjutdörrarna ska vara dikt an mot befintlig vägg. I rummet där skjutdörrarna ska sättas upp så sitter det golvsockel längs med hela väggen vilket gör att det inte går att sätta de dikt an rakt av. Jag måste på något sätt få bort listen där gaveln och skjutdörrarna kommer att ligga an mot väggen.

Min fråga till er är om man kan på något sätt slippa att ta bort golvsocklarna och istället fräsa ut ett ca 2cm brett hål i sockeln? Om det går vilket verktyg behövs för detta ändamål och går det att göra själv?

Sockeln är ca 20cm hög och 2cm djup och jag misstänker att den är nitat och limmad fast mot väggen.

Tack på förhand!

/Staffan
 
En multimaster borde göra susen. Har du ingen är det väl värt en investering

Orange och svart multimaster-verktyg med påsatt skärblad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
+1 på multiverktyg.
Jag tvekade länge och väl innan jag skaffade ett eftersom jag inte såg så många användningsområden. Nu när jag har ett så använder jag det nästan jämt.

Gillar du sladdlösa så kan jag rekommendera Makitas som använder samma batteri som deras skruvdragare. Att slippa sladden har varit guld värt många gånger för mig.
 
+1 på multiverktyg. Det du nämner är ju typexemplet för när ett multiverktyg är optimala verktyget. Ger raka snitt och med lite träning är det mycket lätt att använda.
 
Toppen, tack alla för snabbt svar. Det är precis vad jag är ute efter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.