Ja då var det dags att börja med källarprojektet. Fyra rum och kök på 100m2 räcker inte då fjärde knodden snart kommer till världen. Så därför tänkte vi oss att fixa till källaren så åtminstone de två äldsta barnen får varsitt sovrum där + lite till.

Då hjärtväggen slutar ett par dm under källargolvet så planerar jag att göra i ordning delen under först, alltså allrummet, för att sen gräva ur den övre delen för tvätt/bad och sovrum. Jag planerar att slå ner två 20 cm tjocka innerväggar mellan rummen ovan. Främst för att jag vill gjuta den plattan i en del och det blir ju svårt utan att ta ner väggarna. Sparar även värdefullt utrymme så inte rummen blir alltför små.

Toalett planerades under trappan men kommer få samsas i tvättstugan, tilllsammans med en dusch.
Behåller dörren ut till förrådet i nederdelen för att, åtminstone i framtiden, kunna ha ytterligare en entré till huset.

Tips? Kommentarer?

Två ritningar över planerna + en ritning över hur det ser ut nu.
 
  • Arkitektritning av en källarvåning med markerade rum, dimensioner och planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av husets planlösning med markerade väggar där fönster ska bytas och innerväggar tas ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av källare med planerade rumsuppdelningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kör hårt och glömt inte dokumentera med bilder! :)
 
Projektet har fått vila då annat varit viktigare samt fjärde knodden tittade in mitt i allt också.
Men nu har jag ändå tänkt att planera lite mer och då behöver jag lite hjälp angående golvvärmen.
Jag har dålig koll på vad jag behöver för material helt enkelt. Slangen är ju inga problem men resten? Hade tänkt mig 5-6 slingor (1 per rum i övre delen och 2-3 i det stora nedre rummet).

Shunt? Push? Pump? Termostater? Nån som har lust att ge mig lite info eller hänvisa till vart jag kan läsa mig till det?
 
A
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Projektet har fått vila då annat varit viktigare samt fjärde knodden tittade in mitt i allt också.
Men nu har jag ändå tänkt att planera lite mer och då behöver jag lite hjälp angående golvvärmen.
Jag har dålig koll på vad jag behöver för material helt enkelt. Slangen är ju inga problem men resten? Hade tänkt mig 5-6 slingor (1 per rum i övre delen och 2-3 i det stora nedre rummet).

Shunt? Push? Pump? Termostater? Nån som har lust att ge mig lite info eller hänvisa till vart jag kan läsa mig till det?
Grattis till barnet! Har själv inte lagt gv men vet och sett en del forum om just detta och det du nämner, shunt ex vis
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Jag har dålig koll på vad jag behöver för material helt enkelt. Slangen är ju inga problem men resten? Hade tänkt mig 5-6 slingor (1 per rum i övre delen och 2-3 i det stora nedre rummet).

Shunt? Push? Pump? Termostater? Nån som har lust att ge mig lite info eller hänvisa till vart jag kan läsa mig till det?
Grattis till Knodden då är det fullt upp :)

Jag är själv mitt i ett källarprojekt som utökade lite av misstag där vi installerat golvvärme, där har jag gått hjälp av Rinkabyrör med vad jag behöver. Dock hade jag haft bättre framförhållning skulle jag tagit kontakt med tillverkarna då dom hjälper till kostnadsfritt med planering. Därför rekommenderar jag starkt att ta kontakt med LK eller Uponor med ritningar och hur du tänkt så återkommer dom med hur du ska dra slingorna och specad lista av material kostnadsfritt.
 
  • Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
D dannenb skrev:
Grattis till Knodden då är det fullt upp :)

Jag är själv mitt i ett källarprojekt som utökade lite av misstag där vi installerat golvvärme, där har jag gått hjälp av Rinkabyrör med vad jag behöver. Dock hade jag haft bättre framförhållning skulle jag tagit kontakt med tillverkarna då dom hjälper till kostnadsfritt med planering. Därför rekommenderar jag starkt att ta kontakt med LK eller Uponor med ritningar och hur du tänkt så återkommer dom med hur du ska dra slingorna och specad lista av material kostnadsfritt.
Tackar för svaret. Har kontaktat Rinkaby Rör, Uponor och LK nu, samt skrivit en tråd i värmedelen på forumet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.