7 501 läst · 5 svar
8k läst
5 svar
Nytt hus eller bygga till det gamla fritidshuset?
Hej,
Jag har ett litet fritidshus på 35 kvm i gott skick i skärgården och som är byggt på 50-talet. Det ligger på en vacker bergstomt med strandläge. Vi behöver sen lång tid mer utrymme; antingen bygger jag till med 35 kvm plus ett uterum på 15 kvm eller så köper jag ett nytt hus. Det vore bra att kunna hyra ut stugan för att finansiera ombyggnaden/tillbyggnaden.
Vad är lärdomen, blir det billigare med nytt på 70 kvm, eller ska man bygga till ett så gammalt hus?
Ligger huskostnaden på 10-20 000 kr per kvm och arbetet på samma?
Tack!
Jag har ett litet fritidshus på 35 kvm i gott skick i skärgården och som är byggt på 50-talet. Det ligger på en vacker bergstomt med strandläge. Vi behöver sen lång tid mer utrymme; antingen bygger jag till med 35 kvm plus ett uterum på 15 kvm eller så köper jag ett nytt hus. Det vore bra att kunna hyra ut stugan för att finansiera ombyggnaden/tillbyggnaden.
Vad är lärdomen, blir det billigare med nytt på 70 kvm, eller ska man bygga till ett så gammalt hus?
Ligger huskostnaden på 10-20 000 kr per kvm och arbetet på samma?
Tack!
Det beror ju mycket på hur du bygger (själv eller helentrepenad) - grundläggningen är ju också en stor bit, liksom standarden.
Strandläge kan ju komplicera att få bygglov ?
Numer brukar man väl säga 15-25 kkr/kvm, men det är för villor, för et fritidshus bör du nog kunna ligga kring 10-20 som du skriver.
Så säg att 70 kvm kostar drygt en miljon att bygga nytt, och +35 kostar ca 700000 (lite högre kvm-kostnad) ?
/K
Strandläge kan ju komplicera att få bygglov ?
Numer brukar man väl säga 15-25 kkr/kvm, men det är för villor, för et fritidshus bör du nog kunna ligga kring 10-20 som du skriver.
Så säg att 70 kvm kostar drygt en miljon att bygga nytt, och +35 kostar ca 700000 (lite högre kvm-kostnad) ?
/K
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är många parametrar varav flera bäst besvaras av aktuellt stadsarkitektkontor. Bortsett från formella aspekter så går din fråga inte att besvara på ett bra sätt utan en bild på det befintliga huset. Med ett läge i skärgården (Stockholms?) måste rimligen estetiska överväganden vara viktigare än kostnaden. Generellt skulle jag förorda tillbyggnad framför rivning plus nybyggnad. Särskilt när det gäller ett fritidshus där man har större möjligheter att utnyttja uppdelningen på fler byggnadskroppar. Men det finns ju sunkiga fritidshus också.
När det gäller äldre fritids hus är min erfarenhet att det oftast är bättre att riva och bygga nytt då byggen ofta skett med mycket begränsade medel är det svårt att göra något bra av dom.
Har varit med flertalet gånger när tänkta ombyggnader slutat med nybygge.
Men som någon redan nämnt så påverkar möjligheterna till bygglov.
Ur ekonomisk synvinkel är det säkert billigare att bygga ut om den befintliga delen inte behöver byggas om, men ska den renoveras är troligen ett nybygge billigare.
Har varit med flertalet gånger när tänkta ombyggnader slutat med nybygge.
Men som någon redan nämnt så påverkar möjligheterna till bygglov.
Ur ekonomisk synvinkel är det säkert billigare att bygga ut om den befintliga delen inte behöver byggas om, men ska den renoveras är troligen ett nybygge billigare.
Det finns mycket monteringsfärdigt till bra priser.
Bara för att ta ett exempel.
http://lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/
Här är en annan leverantör med ett exempel på just 70 kvm.
http://www.varsasvillan.se/vara-fritidshus/sjo/dalaro-70/
Fördelen med att bygga nytt är effektivare utnyttjande av yta, bättre isolering i sin helhet som nästan alltid genererar mindre driftskostnader.
Bara för att ta ett exempel.
http://lovangersbygg.se/sortiment/fritidshus/
Här är en annan leverantör med ett exempel på just 70 kvm.
http://www.varsasvillan.se/vara-fritidshus/sjo/dalaro-70/
Fördelen med att bygga nytt är effektivare utnyttjande av yta, bättre isolering i sin helhet som nästan alltid genererar mindre driftskostnader.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Måste du riva om du bygger nytt, eller har du möjlighet att behålla det gamla huset som gäststuga? Kan man välja är det ju trevligt om man inte behöver riva allt gammalt när man behöver göra om. Ger karaktär.
Liknande trådar
-
Byta kanalplast till glas, eller helt nytt växthus?
Växthus -
Tjock- eller tunnputs på nytt lättbetonghus?
Fasad -
Råd om tak till ett nytt sommarhus: korrugerad eller bandtäckning
Tak & Vind -
bygga nytt hus - bolån eller byggnadskreditiv?
Köpa & Sälja hus -
Nytt hus - lämplig lösning på solceller?
Solceller, Solfångare, Solenergi