kimf
Frugan fick fria händer när vi skulle inhandla blandare till köket.

Hon valde en i koppar, jag tycker förvisso den var riktigt snygg jag också, men hade jag velat ha en kopparfärgad hade jag kanske inte valt ren koppar. Frugan insåg inte riktigt heller hur koppar ser ut när den oxiderar.

Jag tycker oxiderad koppar är snyggt på sina ställen, och har egentligen inga som helst invändningar på att "låta den leva sitt eget liv". Men finns det något smidigt sätt att behandla den för att motverka oxideringen? Typ lägga på en tvåkomponents lack?

Jag vet, det låter helt galet att börja med att lacka en helt ny, ändå inte helt billig, blandare. Men en lycklig fru har en lycklig man ;)
Köksblandare i kopparfärg med modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På kranar är det väl inte riktig koppar, bara en beläggning, oxiderar inte på samma sätt som riktig koppar, gamla lampor, takplåt mm, hade några lampor som inte oxideras, ociderar en kran blir man grön om fingrarna.
 
Jag skulle tro att den redan är belagd med något för att motverka oxidering. Sen är det som Kenneth skriver. Det är någon sorts beläggning. Det skulle bli för kostsamt att tillverka hela blandaren i ren koppar.
Kolla med tillverkaren. De borde ju kunna ge svar
 
kimf
Nej, jag var helt övertygad om att det inte var riktig koppar, så nämnde det inte ens för frugan när hon kom hem med den. Men ser oxideringen redan efter en vecka. Så är nu ganska säker på att det är koppar, eller då snarare beläggning av koppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.