Hej!

Vi är på gång och ska bygga nytt hus inom kort och har bestämt oss för ett lättbetonghus.
Har sökt runder en hel del bland forumet men kan inte hitta någon tråd som berör ämnet och är hyffsat aktuell.

Frågan är vilken leverantör man ska välja.
Finns ju en hel uppsjö av leverantörer där själva materialet till utseendet ser mer eller mindre identiskt ut men där konstruktion, pris och energivärde skiljer sig en hel del.

De vi känner till i dagsläget är Ytong, Termalica, Aeroc och H+H.
Men, nu behöver jag råd, tankar, erfarenheter och för/nackdelar från er som har haft med de olika tillverkarna/leverantörerna att göra.
Vad ska man tänka på? Vad är viktigt? Vem har bästa pris kontra kvalitet?
Tacksam för all hjälp!
 
Jag köppte y -tong av åf i Ystad (billbgarebyggvaror) Fungerade bra
 
Fler tankar, idéer och tips mottages tacksamt!
 
Finja är väl också en leverantör att beakta?
 
Köpte H+H från Polen, inga konstigheter.
Nöjd med kvalitet och leverans, kompletterade med puts från Sto.

Beställt en del andra saker från byggbay.se som har både bra kundtjänst & leveranspriser.
Vet att de saluför SOLBET & Ytong.

Svårt att ge input om själva produkten då man får läsa sig till ganska mycket gällande densitetet och isoleringsvärde.

Lycka till!
 
Vi köpte från Aeroc. Har inte sett de andra fabrikaten i verkligheten men jag har inga synpunkter på blockens kvalitet. Måttoleransen var bra och inga block var trasiga eller hade klibbat ihop. Tycker deras balksystem verkar vara det smidigaste och bredaste på marknaden. Priset var långt under vad de svenska leverantörerna och med frakt (som de bjöd på till Stockholm) landade det på samma pris som Ytong från byggbay. Priset baserades på att vi köpte totalt 3 bilar inkl innerväggar. De levereras direkt från fabrik på trailer så man får lösa lastningen själv på plats. Vi hyrde en lokal kille som hade en teleskoplastare, men är det hyfsat plant duger godtycklig hjullastare med gafflar bra.
 
  • Gilla
byggmaterial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.