2 093 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Värmeisolera del av garaget
Jag har ett garage som består av gjuten oisolerad platta på mark, lecaväggar, ca 22 tjocka, samt isolerat tak med oisolerat utrymme ovanför.
Halva huset består av garage och halva av verkstad och gym.
Gymdelen skulle jag gärna vilja få ca 10-15 grader plus året runt.
Jag tänker att jag vill dela av mellan verkstaden och gymmet med en isolerad gipsvägg. Ytterväggarna tänker jag att man kan regla upp och isolera, samt gipsa. På insidan då såklart
Vad är rätt teknik att använda här?
Jag såg på isovers sida att man skulle isolera dikt mot yttervägg så det blev lufttätt och sen regla och isolera mellan reglarna. Sen ångspärr och gips. Låter det som en bra plan?
Tror ni jag kan klara mig med 45-reglar, så jag inte tappar så mycket markyta?
Halva huset består av garage och halva av verkstad och gym.
Gymdelen skulle jag gärna vilja få ca 10-15 grader plus året runt.
Jag tänker att jag vill dela av mellan verkstaden och gymmet med en isolerad gipsvägg. Ytterväggarna tänker jag att man kan regla upp och isolera, samt gipsa. På insidan då såklart
Vad är rätt teknik att använda här?
Jag såg på isovers sida att man skulle isolera dikt mot yttervägg så det blev lufttätt och sen regla och isolera mellan reglarna. Sen ångspärr och gips. Låter det som en bra plan?
Tror ni jag kan klara mig med 45-reglar, så jag inte tappar så mycket markyta?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Dina 22 cm tjocka lecaväggar (är måttet inkl puts?) har ett isoleringsvärde som motsvarar ca 40 mm mineralull om det är vanlig lecasten. Jag tycker ärligt talat inte att ansträngningarna och kostnaderna för en tilläggsisolering, som skulle motsvara 85 mm mineralull, är motiverade. Det är bättre och effektivare att lägga resurserna på att t.ex. tilläggsisolera taket.
Sedan blir jag lite fundersam när du beskriver isovers modell. Jag försökte hitta en sida som beskriver tilläggsisolering av en lecavägg på isovers hemsida utan framgång. Kan du återge länken till denna sida?
Sedan blir jag lite fundersam när du beskriver isovers modell. Jag försökte hitta en sida som beskriver tilläggsisolering av en lecavägg på isovers hemsida utan framgång. Kan du återge länken till denna sida?
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-inifranJ justusandersson skrev:Dina 22 cm tjocka lecaväggar (är måttet inkl puts?) har ett isoleringsvärde som motsvarar ca 40 mm mineralull om det är vanlig lecasten. Jag tycker ärligt talat inte att ansträngningarna och kostnaderna för en tilläggsisolering, som skulle motsvara 85 mm mineralull, är motiverade. Det är bättre och effektivare att lägga resurserna på att t.ex. tilläggsisolera taket.
Sedan blir jag lite fundersam när du beskriver isovers modell. Jag försökte hitta en sida som beskriver tilläggsisolering av en lecavägg på isovers hemsida utan framgång. Kan du återge länken till denna sida?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
OK. Tänk då särskilt på följande som står i Isovers instruktion:
"Om du har ytterväggar med tjocka homogena materialskikt som massiva tegel- eller lättbetongväggar eller plank- eller timmerväggar behöver du tänka på sommarkondens. Solexponerade ytterväggar kan få problem med sommarkondens om du använder en traditionell plastfolie när du tilläggsisolerar invändigt. Den variabla ångbromsen ISOVER Vario® Xtra har en unik förmåga att minska sommarkondensproblemet."
Alltså, använd en variabel ångbroms och inte plastfolie. Observera också att med Isovers metod kan du inte göra en tunnare isolering än ca 75 mm.
"Om du har ytterväggar med tjocka homogena materialskikt som massiva tegel- eller lättbetongväggar eller plank- eller timmerväggar behöver du tänka på sommarkondens. Solexponerade ytterväggar kan få problem med sommarkondens om du använder en traditionell plastfolie när du tilläggsisolerar invändigt. Den variabla ångbromsen ISOVER Vario® Xtra har en unik förmåga att minska sommarkondensproblemet."
Alltså, använd en variabel ångbroms och inte plastfolie. Observera också att med Isovers metod kan du inte göra en tunnare isolering än ca 75 mm.
Taket, eller bjälklaget är ordentligt isolerat och därefter är ett oisolerat ytrymme innan yttertaket kommer. Så där tror jag inte att det behövs.
Men du menar att uppvärmningen inte kommer bli billigare om jag isolerar ytterväggarna?
Men du menar att uppvärmningen inte kommer bli billigare om jag isolerar ytterväggarna?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När det gäller värmeisolering måste man ha en helhetssyn. Det enda som är riktigt intressant ur energihushållningssynpunkt är byggnadens samlade U-värde. Det som du skulle vinna på att tilläggsisolera väggarna kan du lika väl ta in på en utökad takisolering. Jag menar att du vinner ganska lite på att isolera väggarna, till priset av minskad golvyta, besvär och kostnader.
Liknande trådar
-
Delar till byggställning bakom garaget, någon som vet märke?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur skulle ni göra?? Vedeldad bastu nära garaget (brandrisk)?
Bygglov -
Dålig avrinning i garagets golvbrunn, modell äldre.
Vatten & Avlopp -
Riva överdelen på garaget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera garaget i två delar
Isolering