Hur beräknas skatten om man säljer ett nybyggt hus? Normalt är ju vinsten skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris men hur beräknas inköpspriset om huset är ett nybygge? Är det lika med alla utgifter då man bygger ett nytt hus, har det nåt med taxeringsvärde att göra eller baseras det på en värdering som gjordes då huset blev klart?

Finns här något man bör tänka på när man bygger nytt för att optimera skatteeffekterna vid ev framtida försäljning?
 
Nej, du utgår inte från taxeringsvärdet eller värdering utan från den reella byggkostnaden samt alla kostnader de senaste fem åren. Glöm alltså inte att ta med yttertrapp, markbeläggning & ev trädgårdsväxter och samtliga kostnader du haft vid försäljningen (besiktning, mäklare etc) samt övriga kostnader vid införskaffandet. Det är denna summa du utgår från i jämförelse med försäljningspriset och reavinstberäkningen ... såvida du inte flyttar till ett dyrare hus & skjuter upp beskattningen.

Du kan glömma eget jobb  :-/ dvs detta blir fullt beskattat.
 
Det är bra om du har kvar alla kvitton. Det kan vara väldigt svårt att få avdrag för kostnader som du inte kan styrka, särskilt för arbetskostnader.
 
Kan man även ta med kostnader för VA-anslutning och avgift för vägarna då området detaljplanerades när man ska beräkna vad bygget kostat? Det kan ju skilja ett par år mellan dessa utgifter men jag tycker nog att alltihop är en del i bygget. Om man håller sig inom femårsregeln, kan man summera VA-anslutning, vägkostnad och själva husbygget? Det ligger ju stora pengar i VA och väg.
 
settler skrev:
Kan man även ta med kostnader för VA-anslutning och avgift för vägarna då området detaljplanerades när man ska beräkna vad bygget kostat?
8) Japp! Glöm inte heller att räkna in kostnaden för pantbrev (inteckningar). ;)
 
Aha, så bra! Den här tråden ska jag printa ut och sätta i min pärm för ev framtida behov! Tack för hjälpen! :)
 
Om du passerar 5-årsgränsen gäller före denna endast väsentliga förändringar och förbättringar i huset (vilket naturligtvis gäller även VA-anslutningen) dvs ren ombyggnation o dyl.

Det är vettigt att ha en speciell pärm med kvitton för huskostnader just för framtida bruk vid en eventuell försäljning.
 
Inger.P. skrev:
Nu ska jag genast sätta även dessa kvitton i pärmen.
En litn fundering angående kvitton: en del mindre räkningar kan man ju betala via sin internet-bank och då får man ju inga kvitton. Räcker det att spara fakturan eller hur gör man?
 
settler skrev:
Räcker det att spara fakturan eller hur gör man?
Japp, fakturan räcker. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.