Hej, jag har ett litet problem.

Min ca 13 år gamla tvättmaskin funkar inte ordentligt. Den är av märket Miele de luxe 723.

Problemet är det att när den börjar centrifugera så går proppen. Själva tvätten och sköljningarna går perfekt. Den centrifugerar mellan sköljningarna, men då går det ok, det är bara sista centrifugen som proppen går. Det är lite missljud från motorn, men inte så mycket.

Har någon nåt bra svar?
 
går proppen direkt när den går över i sista centrifugeringen eller den hinner gå ett tag?
 
Och är det en propp eller en jordfelsbrytare som går?
 
Det är själva proppen som går. Jag har ingen jordfelsbrytare.

Maskinen hinner kanske centrifugera typ 1 minut eller nåt sånt. Den liksom höjer hastigheten stegvis och det verkar som om när den nått en viss hastighet så går proppen. Jag har kollat hur den gör under mellan centrifugeringen. Enda skillnaden där är att den inte går lika högt upp i varv.

Undrar om motorn är slut eller kan det bara vara kolet?

Det är väldigt svårt att se motorn eftersom man inte kan ta bort bakstycket på maskinen. Jag har dock tagit bort topplocket på den och såg att det verkade var en del sot (kol?) på komponenterna. Dessutom var det små flisor av någon metall typ som alluminium. Det låg som ett damm över allting.

När motorn går "klickar" det underligt. Det var min flickvän som upptäckte att det var något fel på maskinen. Själv brukar jag inte tvätta så mycket.

Det är möjligt att det kan ligga en bygel från en bh i maskinen, men det borde väl inte påverka motorn så mycket?
 
Har du bara tvättmaskinsbekymmer ???
Ok, nu har du ju inte varit här så länge än, men inläggen handlar ju inte om något annat!
 
verkar vara kolen som är slut ............maskinen skall öppnas fram.......3 skruvar innan för luckan runt belgen......1 eller 2 bakom tvätt medelsfacket........1 nere tillvänster.........bakom luckan till silen...........fronten hänger på gånggärn i högersidan
 
Skulle bara tacka El _-micke. Det visade sig vara kolet. En kompis som lagat tvättmaskiner förr hjälpte mig fixa nytt kol. Han trodde även att "hjulet" gått emot lite. Kan ha hänt när vi tvättade en stor matta i den en gång.

Dessutom fick vi ut 3 byglar från maskinen. Så nu har min flickvän fått nya direktiv när det gäller att tvätta bygel-bh´s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.