Hej. Jag & min sambo köpte hus byggt -49 för ett år sedan. Har nu konstaterat att fuktnivån i källaren är väldigt höga. För att hålla nivån under 70%, vilket jag förstått är då det börjar bli skadligt så behöver vi köra avfuktare i princip varje dag, och att tömma den på 4L på en dag (källaren är 100m2) är inte konstigt. Framför allt på en punkt i en vägg har jag reagerat på väggdamm och att man alltid får lite damm i handen om man stryker över väggen, vilket känns olustigt.

Tidigare ägarna dränerade 2012, och vi har haft Anticimex hemma som kollat dräneringen så den verkar ok, vilket den verkar vara. De ansåg att det är direkt dåligt att köra avfuktaren kontinuerligt, men vad är alternativet?

Så frågan är om det är någon som har några bra idéer på hur vi går vidare? Göra en fullständig fuktutredning utöver dräneringsbesiktning? Är det ok att köra avfuktaren som vi gör? Till vilken nivå? Är det något man bör vända tillbaka till föregående ägare och hävda dolt fel, då de inte anmärkt något alls gällande fukt i frågelistan?
 
Värmer ni källaren? Vad används källaren till idag?
Har ett hus från 46 med källare. Där har vi förråd, pannrum, klädkammare och stor tvättstuga/bad och dusch. Håller ca 21° och i tvättstugan sitter det en paxfläkt och en avfuktare. Båda går konstant. Har inga problem med fukt/dålig lukt.
 
Nu vet jag inte hur dräneringen är gjord. Men en källare från -49 är byggd direkt mot jorden. Så torr blir den inte. Så här års är dessutom uteluften riktigt fuktig. Det är helt normal och inget som ni kan hävda är ett dolt fel.
 
Tack för svaren.

Källaren är uppvärmd och ventilerad, mellan 21-22°. I källaren finns tvättstuga, badrum(dock oanvänt då vi använder toaletten på ovanvåning) ett sovrum och pannrum. Vi sover i källaren sommartid pga svalare klimat. I badrummet sitter en paxfläkt som går dygnet runt. Dagtid kör vi en större Woods-avfuktare som ska klara 140m2. Den går inte konstant, utan den brukar få gå igång om nivån överstiger 65%.

Det är mest fuktnivån som oroat mig, dålig lukt är det sällan, och den avlägsnar sig snabbt om avfuktaren får gå en stund.
 
Då låter det som allt är ok. Du har ingen möjlighet att ansluta en slang till avfuktaren så den kan sköta sig själv? Vår avfuktare håller mellan 55-60% fuktighet och det innebär att den går nästan konstant. Vad hade Anticimex för argument mot att inte köra avfuktaren hårdare? Väggen som du blir dammig av är det en omålad vägg.?
 
Jo, det går absolut att ansluta slang till avfuktaren. Förhoppningen har väl mest varit att den inte ska behöva stå framme och köra konstant, utan att gå och ställa undan, men nu står den ute i hallen och ser ful ut :)

Deras argument var att man i princip suger in ny fukt om man skapar ett torrare klimat inomhus än vad konstruktionen själv orsakar.

Väggen är målad. Har fått tipset att pilla bort en bit och ta till målarbutik för att se om det är rätt färg och faktiskt avsedd för källarväggar och andas.
 
Kan rekommendera en fläktkonvektor som är en radiator med fläkt som driver runt luften så den inte står still.
Konvektor och avfuktare gjorde susen i vår källare.

Sen finns det ju bättre och sämre avfuktare. Köp en bättre dyrare variant som har hygrostat.
Själv har vi en Woods ds36
 
Redigerat:
S
Vi kör avfuktare konstant i våran källare, inne på 4:e året med avfuktare på konstant. Har den i tvättstugan, utan den så torkade kläderna i princip aldrig. Nu torkar kläderna på kanske 1 dag.

Den får gå tills den går sönder, sen köper jag en ny som får gå 24/7 igen =)
 
I princip, ju mer man ventilerar en källare på sommaren desto fuktigare blir den. Den varma uteluften som innehåller fukt kyls ner i källaren och den relativa fuktigheten går upp (alt. kondenserar på någon kall yta).

Sen vet jag inte vad problemet skulle vara att köra en avfuktare konstant förutom kostnaden (ca 0,6kW*24*1SEK=14SEK/dygnx30=430SEK/månadx12=5200SEK/år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.