Hej,

Jag har ett gammalt 50-talshus, där ytterväggarna inte har mer än 9 cm isolering som mest. Vissa delar har inte mer än 4,5. Vill minnas mig ha läst att man inte bör lägga till mer än 7 eller 10 cm som mest och jag antar att man inte behöver lägga till någon plastfolie för det heller!?

Vill också minnas mig ha läst att man kan ha maximalt en tredjedel isolering innanför plasten. Det jag funderar på då är hur det skulle bli om man gjorde enligt följande...

På utsidan av isoleringen sätter man ett skikt plast. Då har man stängt in 10 cm isolering. Sedan reglar man upp så tjockt som 20 cm från utsidan och isolerar med 20 cm. På med panel mm., och så har man 30 cm isolering i väggen varav en tredjedel ligger innanför plastfolien och två tredjedelar ligger utanför.

Skulle denna metod kunna fungera?

Obs. Jag vet att det rent ekonomiskt skulle kunna frågasättas om det är värt det eller ej av en eller flera anledningar, så frågan är rent byggteknisk.
 
Rätta mig om jag har fel men det borde vara rimligt säkert att isolera utåt trots vindpapp.

På insidan av huset däremot så har man ångspärr och det är den man inte ska isolera mer än 1/3 innanför?
 
Ja i mitt exempel så skulle man ju också stänga in ett par skikt vindpapp i de 10 centimeter som blir isolering innanför ångspärren (plastfolien), då detta är den gamla isoleringen. Menar du att det eventuellt skulle kunna vara ett problem?

Tanken är alltså att förvandla den gamla isoleringen till invändig isolering, dvs. den som är ett med luften inne i huset, medan den nya skulle sitta utanför plastfolien och bli till ett med uteluften.
 
  • Schematisk illustration av en väggkonstruktion med gammal och ny isolering, ångspärr och vindpapp från husets insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag trots mitt nick ingen snickare utan en egenlärd byggarebob så ngn annan smartare människa kan nog svara bättre.

Det där ser ut som en rätt konstruerad vägg då du har ganska lite isolering innanför och 200mm isolering utanför ångspärren (antar att det är en ångspärr).

Men som sagt börja inte snickra efter mina råd för allt i världen :)
 

Bästa svaret

Teorin är rätt. Jag har funderingar åt samma håll. Men du har lite väl mycket av väggen innanför fuktspärren. Du måste räkna med isoleringsvärdet av alla skikten.
 
D Daniel 109 skrev:
Teorin är rätt. Jag har funderingar åt samma håll. Men du har lite väl mycket av väggen innanför fuktspärren. Du måste räkna med isoleringsvärdet av alla skikten.
Tänkte också på det... finns det ngn kalkylator för dyliga beräkningar månne?
 
Jag skulle skippa plasten om du inte redan har den i tak och väggar i övrigt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Varför?
 
Fyller ingen större funktion om huset i övrigt inte är tätt, är inte miljövänligt och kan skapa kondens/fuktproblem om det byggs fel. Naturliga material som kan andas och diff-öppet är bäst om du frågar mig.
 
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle skippa plasten om du inte redan har den i tak och väggar i övrigt.
Tänkte på precis samma sak.
Väldigt många "täta" skikt.
D Daniel 109 skrev:
Varför?
Eftersom du troligtvis inte har tätskikt i taket, tvingas all fuktig innomhusluft upp på vinden.
 
Jo det fyller en funktion. Det hindrar att fukt kommer ut i väggen. Plast är inget miljöproblem så länge det inte sprids i naturen. Vilket inte är fallet här. Visst måste man bygga rätt, det är just hur man bygger rätt vi diskuterar. Din åsikt är att man ska bygga en fuktgenomsläpplig vägg trots att vi en stor del av året har en fuktighet som är direkt skadlig för väggen inomhus. Det får du naturligtvis tycka. Men det är svårt att peka på fördelarna.
 
Staffans2000
Fördelen är att fukten sprids i hela huset, istället för att tvingas upp på en kall öl.
Hoppsan. En Feudiansk lapsus Kall vind trodde jag att jag skrev, men tänkte tydligen på annat!
 
Jag tycker det är en högst tveksam operation och jag skulle undvika den. Använd vindväv istället som är betydligt mer diffusionsöppen. Den gör huset tätt (eller tätare).

En sak som många har svårt att skilja på är konvektion och diffusion. Konvektion är strömmning av luft på grund av otätheter, den uppstår då det finns temperaturskillnader som driver den. Varm luft stiger uppåt. Detta vill man på alla sätt undvika.

Diffusion (och anledningen till att man använder 0,2mm tjock plast) är förmågan för molekyler att diffundera rakt igenom material, i detta fall vatten i ångform. Saker inne i en plastpåse som är väl försluten torkar till slut ändå, detta beror till stor del på diffusion, hur snabbt beror på kvalitét och tjocklek på plasten i påsen.

Sen förhindrar man oftast på nya hus både konvektion och diffusion med hjälp av "diffusionstät" plast. Men i ditt fall tror jag det finns en stor risk att du inte får hela huset tätt utan bara där du sätter plasten. Och då gör den mer skada än nytta.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för snabb respons!

Taket håller jag på att sätta diffspärr på nu (Plastfolie). Den blir dock knappast utan mindre läckor, tack vare hur osmidigt det är att få fast den från vinden. Så jag är också beroende av god ventilation, vilket jag kommer att ha.

Ni behöver inte oroa er för att jag går och hämtar hammarn imorgon. Än så har jag gott om annat på kö, vill mer reda ut om vad man kan göra och om det är möjligt att tillägsisolera en vägg mer än vad man brukar göra.

Ni som föreslår att strunta i plastfolien, menar ni att man skulle kunna göra så och ändå lägga till 20 cm isolering eller menar ni att man helt enkelt får nöja sig med mindre?
 
D Daniel 109 skrev:
Teorin är rätt. Jag har funderingar åt samma håll. Men du har lite väl mycket av väggen innanför fuktspärren. Du måste räkna med isoleringsvärdet av alla skikten.
Intressant. Ett alternativ vore att man tog bort den gamla isoleringen från utsidan av träet och bara har kvar 45 mm av den gamla, den som är på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.