Vi är drabbade av stora mängder av spindlar som finns överallt kring (och även i) vårt hus.

Har pratat med försäkringsbolaget som i sin tur hänvisar till Anticimex och de säger att spindlar inte är ett skadedjur och att de inte har en ”samlad boplats” så de kan inte hjälpa till.

Kan kanske kännas som ett i-landsproblem men när man har spindelnät och spindelskit överallt, i alla fönster på ytterlampor och utemöbler blir det lite irriterande i längden.

Deras ”rester” är dessutom duktigt skarp och lämnar bestående märken på målade ytor.

Vi har givetvis försökt med vanligt insektsmedel typ Radar men det känns som en ganska hopplös kamp.

Så om någon har något bra tips eller förslag på vad man kan göra mottages detta med tacksamhet.
 
Är det ett återkommande problem, eller extra mycket just i år?
 
BirgitS
Om det blir många spindlar borde det finnas gott om mat för dem och i så fall bör det hjälpa att se till att de får mindre mat, t.ex. genom att sätta upp flugpapper och liknande. Insekter drar ju mot ljus så att inte ha ytterbelysningen tänd mer än absolut nödvändigt borde hjälpa en del mot spindelnät vid belysningen utomhus och motsvarande om ni har belysning i fönstren. Utemöbler kan man täcka med en presenning när de inte används.
 
Mögel gillas inte av spindlar. Det är väl det enklaste sättet att fjärma dem, men om vi skall vara lite mer seriösa (inte helt och fullt i alla förslag dock) så:
- ingen ved eller virke staplat nära fasaden, inte heller några andra skrymslen och miljöer som spindlar gillar.
- inga lämpliga platser att bygga nät nära fasaden, exempelvis så är det bra att ha inklädd takfot, spindlarna gillar öppna takfötter, särskilt husspindlar och korsspindlar. Bygg igen under altanen osv. Sedan kan de ju bygga nät tvärs över fönstren eller liknande, vilket jag råkat ut för, men se till att minska riskerna i alla fall.
- täta uppenbara öppningar mellan väggar och insidan av huset. Jag fick in riktigt stora husspindlar när jag under en renovering saknade en list som blockerade dem från att ta sig från trossbotten till insidan av huset. Vissa öppningar kan man ju skumma för att få riktigt täta också (exempelvis där vatten och el går in bakom elpannan i mitt hus).
- om du har träpanel och liknande, se till att stänga/fylla ut alla håligheter som skapas vid sponten. På dotterns rum har jag tagit bort panelen för att minska ställena de kan gömma och förflytta sig, jag orkade inte täppa till alla håligheter runt panelen i taket.
- se till så du har fritt från möss eller andra skadedjur på vinden, annars drar dessa till sig insekter som i sin tur drar till sig spindlar.
- lämna inga kläder på golvet, ha inga prydnader i fönstren osv, de gillar alla ställen de kan gömma sig på. Det är ingen tillfällighet att dotterns rum fortfarande (trots mängder av åtgärder) är det ställe där vi hittar de flesta spindlarna, hon har golvet fullt med smutstvätt och prylar...
- se till att ha en torr inomhusmiljö, detta gillas inte av insekter och därmed inga spindlar. Jag tar in uppvärmd luft från min inglasning och denna är i princip fri från fukt under stora delar av året.
- var inte hemma i slutet av augusti eller under september, det är då de framförallt söker sig in (när det börjar bli kallare om nätterna). ;-)
- tänk på att spindlarna är mycket mindre än vad du tror att de är, det mänskliga psyket gör att vi (särskilt de med araknofobi) tycker att de är större än vad de verkligen är. Så de kanske inte är ett lika stort problem som du tror? Men för min dotter med araknofobi så hjälper det inte att hon vet det. Alla spindlar hon hittar är minst fem centimeter stora - mellan ögonen!
 
  • Gilla
Ammatör och 2 till
  • Laddar…
Nä men har har en lösning... den hade jag själv tagit fasta på. Elda upp huset. Ända sedan jag när jag var liten pojke såg en skräckfilm om spindlar som korsparade sig så har jag fobi för spindlar.

När jag var på utbildning i Malmö på en lägergård vid havet så sprang jag omkring utomhus för att överleva.

Spindlar är äckliga som faen.

Tacka vet jag Norrbotten här finns knappt spindlar.
 
  • Gilla
Bröda
  • Laddar…
Folk är rädda för spindlar men äter kräftor.
Enda problemet är att de smutsar ner när de upplösta insekterna kommer ut igen och om det blir för mycket spindelväv. Det finns väldigt få arter i världen som är farliga för människor och de finns inte naturligt i Sverige.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
harry73
Skulle spindlar leva på en sjöbotten skulle många människor inte ens vara medveten om deras existens, låt bli vara rädd för dom.
Skulle kräftorna krypa på väggar, tak och häng a i dörröppningar skulle rädslan för kräftor vara bra mycket större än rädslan som många har för spindlar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har gott om spindlar här som är väldigt stora men jag vräker dom och de brukar inte komma tillbaks.
Har även hästar mm på tomten vilket gör att vi har mer flugor som i sin tur leder till fler spindlar, men det är endast störande några få månader om året.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Folk är rädda för spindlar men äter kräftor.
Enda problemet är att de smutsar ner när de upplösta insekterna kommer ut igen och om det blir för mycket spindelväv. Det finns väldigt få arter i världen som är farliga för människor och de finns inte naturligt i Sverige.
Kräftor och spindlar är båda leddjur (artropoder) men då bör man även ha i åtanke att ca 80% av alla beskrivna djurarter är just leddjur.
Skorpioner är däremot ett spindeldjur.
Jag såg en dokumentär med en som levde med olika stammar och urfolk och de åt tillagade fågelspindlar och han beskrev att det som att äta en kräfta i smak och konsistens.
 
K-othrine SC25
 
M
Vi hade också mängder med spindlar inomhus, i källaren, såna där stora bruna husspindlar. Sedan omdränerade jag huset och isolerade grunden så inomhusluften i källaren blev torrare. Sedan dess har dom nog minskat med iaf. 90%.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Har inte haft så många spindlar hos mig, men jag hade förut en katt, som brukade ta död på dem. Ibland käkade hon upp dem... :sick:
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Precis som Markarbetaren säger:
En torr källare så står spindlarna på kö med packade ryggsäckar.
Jag har dränerat åtskilliga hus och mer än nån enstaka av dessa kunder har i efterhand rapporterat att förekomsten av spindlar har minskat kraftigt.

Ang att vara "rädd" för spindlar:
Det handlar inte om rädsla. Det handlar om fobi. Det är något medfött som finns kvar i generna hos en del av oss ända sen vi levde i grottor. Det handlar om våldsam hjärtklappning, kallsvett, en brutal vilja att springa långt bort. Det handlar inte om rädsla.
Samma sak för den som har fobi för hundar, katter eller ormar.
Och det finns ingen som helst logik i det här för vi vet ju alla att svenska spindlar är helt ofarliga men det hjälper inte när pulsen skenar och adrenalinet pumpar ut i blodomloppet.
 
  • Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.