Vi har en tomt på nästan 1000 kvm. En stor del är gräsmatta. Det känns som det är i största laget för våra handjagare, så därför tänkte vi skaffa en motorgräsklippare. Vi vill ha mulcher, men funderar på att köpa en där man kan välja mellan mulcher/utkast/uppsamling. Det kan ju vara käckt med uppsamling när den ska klippas efter semestern så att man slipper kratta. Ljudnivån är också viktig. Vi vill gärna ha en som bullrar så lite som möjligt. Fast då borde man kanske ha en elektrisk förstås. ;)

Vilken gräsklippare är bäst? Vilka motorer är bäst? Briggs & Stratton verkar ju ha svårt för gammal vanlig bensin enligt en annan tråd. Vi tänker nog dock använda akrylatbensin.

Tack på förhand
Ziro
 
Vad jag har hört från några olika håll så ska Honda vara bättre än Briggs & Stratton.
Men det kanske är som så mycket annat att det man själv har är det bästa..... ::)
(Funderar på en Honda själv).
 
Vilket märke/modell av gräsklippare tänkte du köpa?
 
Håller med Klippo är i en klass för sig!
Gjuten kåpa osv.....
 
Köpte en Klippo Comet förra veckan, suverän maskin. Sex knivar, 53 cm bred, stark och tyst motor. Den kanske är lite overkill till 1000 m2. Hade en kombimaskin, husqvarna, innan (mulcher, uppsamling och utkast). Men den går inte att jämföra med Klippon. Vill du ha en mulcher så köp en som enbart klipper det. Kombimaskiner är inte bra på något, å andra sidan är de halvbra på allt....

Svårt val, men en Klippo är alltid en klippo. ;)
 
Honda är klart bättre än b&s. De är tystare, hållbarare och starkare. Titta till exempel på stigas modellprogram. Det är ingen slump att de modeller som heter "PRO" har hondamotor.

De danska jordfräsarna (glömt vad dom heter) finns med både b&s och honda, där hondamodellerna kostar en tusenlapp extra.

Det finns en anledning till att honda kallas för japans bmw.
 
Okej. Nu har vi bestämt att det ska bli en med Honda motor och enbart mulcher. Nu står valet mellan dessa:

1. Stiga Multiclip 46 Svan (ej sjävgående) 23 kg, 3995:-
2. Stiga Multiclip 46S Svan (sjävgående) 26 kg, 4995:-
3. Stiga Multiclip PRO 46 (ej sjävgående) 23 kg, 4495:-
4. Klippo Excellence GCV (ej sjävgående) 27 kg, ca4000:-

Vilken ska vi välja? Hur mycket nytta har man av att den är självgående? Jag har erfarenhet att himlans tunga åbäken som är jobbiga att släpa runt på och då kan ju självgående vara bra, men de här är ju rätt lätta!?

Skillnaden mellan 1 & 3 är att PRO är vibrationsdämpad. Fast det kanske man kan klara sig utan, när man inte klipper hela dagarna.

Tack för alla tips och synpunkter!
 
köp självgående! Det har du igen när du är less och gräset är högt
 
Köp 4:an, den rullar lätt utan extra drivkraft från motorn. Du får en gedigen maskin som kommer att hålla i många, många år. ;) ::) Nä, jag säljer inte sådana! ;D
 
Jag har en Stiga Multiclip PRO 51 S som jag är mycket nöjd med. Dock så var den ganska dyr.
 
Skillnaden mellan 1 & 3 är att PRO är vibrationsdämpad. Fast det kanske man kan klara sig utan, när man inte klipper hela dagarna.
Har precis själv köpt PRO modellen. Själva vibrationsdämpning fungerar bra, handtaget är stilla, men för normalträdgården tror jag inte att det behövs..
(Enligt manualen så måste dock klipparen alltid köras på maxvarv - ett test på "mellanvarv" visade snabbt att gummibussningarna inte kommer att bli långlivade om man inte följer den rekommendationen..) På fullvarv så går dock motorn utan nämnvärda vibrationer.

Däremot så ska det skilja 2dB fördel PRO:n och mindre decibel på en gräsklippare är ju aldrig fel.
 
Nu har vi bestämt oss. Det blir en Stiga PRO 46. Klippon har robustare kåpa, men verkar i övrigt sämre och har fått dåliga testresultat i Råd och Rön. Självgående har vi bestämt oss för att vi klarar oss utan. PRO väljer vi för att den är tystare och verkar robustare än 46 Svan.
Vi får väl se om det var ett bra val.

Tack för alla synpunkter!
Ziro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.