Grön slang 50 mm, överlägset bäst!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vilken bok då? I mina böcker står det allt mellan en 32:a och massor av 110: or beroende på vad som ska dras däri ;).

På en villatomt räcker en PEM 32 gott och väl. Förutom färgmarkeringen så är normalt sett optoslangarna av lågfriktionstyp.

Och som alltid annars är det bra att följa de rekommendationer som finns om möjligt.
Skanovas, Telia, Eltel mfl. Går man utanför tomtgränsen har du även SS-EN att följa.
 
Grön 50 funkar bra tänk på att det bör vara ett sökband/markering över tycker det är svårt att få in dom i röret då dom vill fastna hela tiden
 
Var tusan köper man sökband?
 
Dom vi har är det en tråd i för att kunna använda kabelsökare
 
Rekommenderar kunder som lägger egen kanalisation att välja PEM32, finns faktiskt liknande slang som är Telia/Skanova godkänd och med deras tryck på slangen.
Frågan om 7mm utomhusduct så är det inga problem att direktförlägga den. Den är också godkänd att lägga i allmän längs med vägar om det skulle behövas, men då ofta bundlad i slangar om 4 eller 7 ducter.
Den har dimensionen 7/3,5mm, dvs 1,75mm tjocka väggar.
Många nya hus som byggts har PEM32 nedgrävd till tomtgränsen för fiberanslutning.
Helst ska man dra med en signaltråd genom kanalisationen när man drar ducten så att den senare blir sökbar.
Däremot så får man inte nyttja kanalisation som har elkablar dragna, då blir det NEJ.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Kan man köpa kabelskyddsslang och markering per löpmeter någon stans?
 
Borde gå att få från din lokala entreprenör vi använder rala sökband från uponor då får du både tråd dock markering i samma annars får det att dra upp till 16 slang och Elly i en 32 pem om du hittar grönband utan tråd
 
Grävde ner en ~50 mm gul korrigerad slang och förberedde med ett dragsnöre. Ducten drogs sedan i denna slang.
 
Så hade jag också gjort.
 
Jag har byggt mycket stadsnät. Vi lägger numera grön PEM 16mm då den är billig. I denna drar vi sedan in duct och en söktråd, detta på tomter alltså. Vi ger faktiskt bort denna PEM gratis till alla som bygger som frågar om de kan få några meter i samband med att de lägger in elen.

Förr lade vi ofta grön eller orange fiberslang som tål rätt mycket mekanisk åverkan, men det blev lite för mycket arbete under läggningen att få med varningsnätet också, dessutom så skall detta vara nåbart för mätning mm, så det har vi övergett, istället drar vi in mättråden till fiberboxen via röret.

Om du inte har rekommendationer från den tänkta leverantören så kan det dock vara bättre att lägga ned 32mm eller 50mm slang, 32mm bör dock räcka även om de vill dra fiberslang i densamma.

Faktum är att vårt stadsnäts stamledning går i dubbla 32mm PEM-slangar (dock har vi där varningsnät också). Men nästan alla fiberbyggare gillar attt överspeca för att vara på den säkra sidan...

För den som undrar så bryr sig inte vårt stamnät om hur nätet ser ut på din tomt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hos mig fick jag entreprenören att lägga ducten i gul 50mm slang som jag hade hemma. Inget snack om färg lr så, dom kasta ner det o försvann på en halvtimme.
 
nino nino skrev:
Hos mig så grävde dom ner en 16mm pem slang och i den en tunnare duct där fibern blåses, samma slang som dom plöjer ner
Vilken leverantör valde du? Var det Telia (Skanova)?
 
L Leif i Skåne skrev:
Nja skilj på fiber 0,1 mm också duct som är en 7/3,5 mm pexslang .

Jag själv åkte ner och hämtade 21 m 7mm duct slang som grävdes ner när jag hade grävmaskin på plats, killen som lämnade ut slangen tittade i ett excel-ark efter vilken färg min adress skulle ha, det blev vit. För säkerhets skull drog jag in den i VP-rör.
Vilken dimension hade VP-rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.