Vi har vattenburen golvvärme i vårt kök och planerar att bygga en köksö med spishäll ovanpå ett parkettgolv. Idag har vi klinker.
För att kunna dra el till köksön har byggarna sagt att man måste flyta 3 cm spackel på hela golvet under parketten för att kunna dra elkabeln utan att den förstörs av golvvärmen.
Vi har 20kvm kök och flytlösningen kostar 1000kr / kvm = dyrt!
Är det någon som känner till en billigare lösning?
Tacksam för svar!
 
A
sätt köksön på hjul och en spiralsladd för matning från taket.
ökar flexibiliteten
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hur motiverar de "förstörs av golvvärmen"? Skulle den bli så varm att kabeln smälter eller? Ligger golvvärmen i platta eller? i så fall ligger den väl djupt nog för att fräsa ner ett spår för kabelslang och sedan gjuta igen det.
Låter som om byggarna vill fylla ut timmar och öka omsättningen.

//MrS
 
Golvvärme brukar ha en temperatur runt 30-35 grader högst. Det är en högre omgivningstemperatur för en elkabel än vad som är normal. Spishäll kan dra rätt mycket effekt så kabeln i sin tur blir ju också högt belastat (=varm).
Om det är ens möjligt att sänka kabelröret i befintligt golv så skulle jag använda en större kabeltvärsnitt (4 eller 6 mm2) så finns ingen risk för kabelöverhettning.
Om platsen i golvet inte räcka för att sätta i ett 20 mm rör så kan man faktiskt lägga en kabel FR-N1XV 5G4 med 15 mm diameter.
 
Spännande att fräsa... kan bli ganska dyrt om man gör fel.
 
D DFYD123 skrev:
Spännande att fräsa... kan bli ganska dyrt om man gör fel.
Värmekamera...
 
D DFYD123 skrev:
Spännande att fräsa... kan bli ganska dyrt om man gör fel.
Scanner, görs väldigt ofta för just komplettering av el i gjutna plattor/valv. Dessutom ligger ju oftast slangen i mitten betongkakan på ca 100mm och en slang behöver kanske 35-40mm så det ska inte vara några problen.

//MrS
 
Ska ni knacka bort klinkern eller vad tänker ni?

Har ni kvar klinkern måste det ju gå o fräsa. Bara klinkern bygger ju ca 1 cm.
 
Tozzi Tozzi skrev:
Vi har vattenburen golvvärme i vårt kök och planerar att bygga en köksö med spishäll ovanpå ett parkettgolv. Idag har vi klinker.
För att kunna dra el till köksön har byggarna sagt att man måste flyta 3 cm spackel på hela golvet under parketten för att kunna dra elkabeln utan att den förstörs av golvvärmen.
Vi har 20kvm kök och flytlösningen kostar 1000kr / kvm = dyrt!
Är det någon som känner till en billigare lösning?
Tacksam för svar!
Hej hur har ni löst det? Jag har vattenburen golvvärme med betongplatta samt klinker.. Vi vill ha köksö men vet inte hur vi ska göra för att få elen till spishäll utan att förstöra golvvärmen i vattenburen eller att kabel elen smälter?. Vill gärna se hur ni har löst det för jag vet inte vad jag ska göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.