Ja,det verkar konstigt att den ska kunna dra 20A på tre faser när maxeffekten är drygt 3kW. Hade det varit startströmmen kanske, men den är ju lägre enligt specen.
Du får väl fråga CTC vad dom menar?
 
Jo har mailat ctc men inget svar ännu
 
Jag har något i bakhuvudet om att märkdata på värmepumpar är luriga, t.ex att de blandar blandar medel- och toppvärde på tillförd ström och effekt.
 
Kollade för skojs skull på ctc on/off motsvarighet, dvs 420:n, den har märkström 11,8A..
 
tommib
Jag tänkte nog att värdena var förväxlade först. Sen tänkte jag att märkströmmen kanske var med elpatroner men de sitter tydligen inne.

Min gissning är felskrivning. Tittar man från ctc.no på produktbladet så står inte någon märkström, endast max startström (4.9A, som i den svenska). Det står i både det svenska och norska produktbladet att tillförd effekt är 3,8kW så hur den kommer upp i märkström på 19A (trefas) har jag svårt att se.
 
Njae men tittar man i norska manualen från ctc.no http://www.ctc.no/files/manuals/16150443.pdf så står det merkestrøm 19,5A

Edit: inte för att jag förstår så mkt finska men google translate gör..
Där i finland verkar det finnas både 1x230v och 3x400v versioner och då kan ja väl tänka mig det stämmer om är enfasarn som egentligen avses.
Fast vilken manual man än väljer på finska så visas 400v vesionen.

Verkar som ctc skulle ta o ögna igenom sin dokumentation..
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Meh.... hade missat det. Har du en länk till den finska versionen? Jag råkar prata det flytande....
 
tommib
Det är samma där. "Nimellisvirta" betyder märkström.

Jag reagerar lite på att den anges med förbehållet 120rps (=7200 rpm) när fabriksinställningen är max 90 rps (=5400 rpm). Samtidigt anger man fläktens maxförbrukning till 170W.

Du får gärna återkomma med vad CTC svarar, jag får inte ihop siffrorna.
 
Liten update:
Ringde ctc idag då jag inte fått nåt svar på mailen.

Det stämmer att märkströmmen är 19,5A MEN detta var enbart under deras tester vid 100% optimala förhållanden vid +7 grader och fläkt samt kompressor fick jobba hårdare än vad dom normalt gör.

16A var aldeles utmärkt att dimensionera efter.

Passade på o fråga om fläktens varvtal, den är fabriksinställd på 90rps, kund kan höja till 100rps, maximalt var 120rps men den är spärrad då den gick lite "svajigt" och kunde falsklarma på nånting.
Det skulle gå att släppa spärren genom ctc om man hade skäl till det men mer info skulle ja få på mail.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
K kickassford skrev:
100% optimala förhållanden
Menar du suboptimala förhållanden? Annars är det fortfarande konstigt formulerat. Eller menar de kanske att de verkligen optimerat allt och sedan maxat pumpen för att driva upp COP-siffran?

Bra att du fick svar i alla fall, nu vet du hur du ska göra med elmatningen.
 
Det var vad dom sa iaf, att i verkligheten kunde man inte pressa pumpen så hårt att märkströmmen var relevant utan det var bara under optimala testförhållanden det kunde nås.

Skulle som sagt få mer information på mailen..
 
tommib
Det var konstigt. Jag trodde att märkströmmen skulle ange normal driftström.
 
Jo det kan man tycka..
 
Standarden kräver att värmeapparater av denna storlek har en verklig effekt/ström som är max +5% av den uppgivna märkströmmen/effekten, men med förbehållet att det gäller vid normal användning... Om strömmen varierar så tas ett RMS-värde fram under en representativ period som jämförs med den uppgivna märkströmmen...

I praktiken ska man kunna dimensionera matningen efter märkströmmen. Den verkliga strömmen kan då inte vara högre än den uppgivna märkströmmen i sådan omfattning att kabel och apparater tar skada, om säkringen väljs lika med märkströmmen. Där har ju CTC garderar sig genom att ange denna till synes omåttligt höga märkström. Men samtidigt säger de alltså att man kan dimensionera för en lägre ström!? Så frågan är om det normala medelvärdet ligger under eller över 16 A, det är vad som är dimensionerande, men då är vi där igen ang vad som är normalt. Rent praktiskt ska inte kabeln (dimensionerad för 16 A) ta skada (inte heller ska den lösa någon 16 A säkring men dit är det långt då en säkring bara skyddar en kabel vid "normala" förhållanden...).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.