Hej alla,

Vilket program anser ni är bästa för att göra exakta planritningar för att stämma av om arean är korrekt?
Har en handlaser till hjälp. Det är fullt tillräckligt med 2d ritning och är användarvänlighet prioriteras.

Autocad är dyrt och känns onödigt komplicerat.
Sketchup är gratis och hyfsat lätt att använda. Areafunktionen verkar funka?
Padcad?
Annat program som någon kunnig kan rekomendera?

Ge gärna Någon input eller är Sketchup bäst?
 
För ett engångsgrej som detta och ett program som är enkelt så är nog Sketchup ditt bästa alternativ.
 
Tack för ditt svar. Kan man lita på att areaberäkningen blir exakt i sketchup?
 
Areaberäkning är ju jäkligt enkel matte, så det ska inte vara något problem för vilket program som helst.

För en vanlig dödlig är nog Sketchup bäst, för det borde finnas mycket hjälp att hitta på nätet (forum/youtube).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Varför skulle det behövas ett CAD-program för att göra areaberäkningar???
 
richardtenggren
Papper och penna?
Millimeterpapper?

Jag har kört revit när jag gjort husritningar, lite krångligt att sätta sig in i, men smidigt när man väl är inne i tänket. Men för en planlösning känns det överdrivet.

Men kort sagt så kan ju troligen alla cadprogramvaror beräkna areor :)
 
Autocad är absolut det största (och många tycker även bästa) programmet för proffs, motsvarigheten om du använder Mac är Archicad som är ganska likt i upplägg men som jag åtminstone tidigare tyckte var ganska buggigt. Många arkitekter går dock över till att använda BIM-program numera - till exempel Revit Architecture om man vill stanna inom Autodesk-familjen.

Hursomhelst, såvida du inte har tänkt lägga ner åtminstone en vecka åt att gå en kurs för att lära dig de absoluta grunderna i de programmen (på arkitektlinjen har jag för mig att man brukar lägga ca 1-2 veckor per läsår åt kurser i olika datorprogram), så är det absolut inte nödvändigt att använda de programmen.

Som andra skrivit ovan så fungerar Sketchup jättebra för att just göra snabba enkla ritningar, men ändå med millimeterprecision. Ska du skapa användbara ritningar i sketchup behöver du dock Layout, som ingår i Sketchup Pro - då kan du exportera i skala, du får även med vissa ritningssymboler och utskriftsmallar så att det du skriver ut fortsätter vara i skala.

Jag skulle även rekommendera att du trots att Sketchup/Layout är ett intuitivt program ändå går någon sorts utbildning - det finns onlinekurser som kan lära dig enkla tricks för att förenkla ditt arbetssätt och få ut mer av programmen.
 
Vad gäller areaberäkningar så är det lätt att räkna ut ungefärligt med en miniräknare så länge det handlar om kvadrater - dela i kvadratiska delar och räkna ut i meter (t.ex. 7,62m x 3,48m = 26,5176m2). Problemet är snarare att väggar ofta inte är 100% rätvinkliga, och desto mindre så i äldre hus. Om du vill få ett exakt area-mått så finns det roterande lasermätare som kan ge automatiska CAD-ritningar - vissa byggföretag använder sig av sådana, men jag vet inte vad det skulle kosta bara för en mätning.
 
Jag kör ganska mycket sketchup för mina hembyggprojekt och det funkar bra i 3D.

Vad jag saknar är ett hederligt 2D gränssnitt typ Autocad 10 (eller vad det hette), lite som en elektronisk ritplanka för bygglovsritningar etc.
 
Draftsight är som Autocad och gratis. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.