Håller på att renovera ett rum och tänkte försöka åtgärda kondensen som jag dras med kalla vinterdagar.
Fönstren är Traryd Optimal från 2010 u 1,2 har FTX ventilation och luftfuktigheten inomhus ligger ofta lägre än 25% och det känns i halsen när man vaknar på morgonen. Ändå blir det kondens på fönstren, börjar i nedre hörnen och bygger på nedre kanten, kan blir längd sidorna också när det står sig kallt under några dagar. Brukar börjar vid -14°C och när det är -20 fryser det till is. Blir mest i sovrummen nattetid när rullgardinerna är nere och antagligen för att vi har lite svalare där. Får även kondens på utsidan den här årstiden så fönstren verkar då hålla sitt u-värde. Förmodligen är det metallramen som blir så kall eftersom värmeläckaget är så lågt som gör att det blir kondens på insidan, vet inte om aluminiumbeklädnaden på utsidan också bidrar. Har egentligen inget problem med att torka bort kondensen varje morgon, den är ju bara på glaset men det är när det fryser till is som det blir problem. Det kan blir rätt mycket is och när den smälter är det inte bara lite kondens på rutan, det är en pöl som runnit ut på träramen.
Funderar på om spaltventiler löser problemet ? Det borde ju blir bättre åtminstone, funderar på att bara ha dom öppna under absolut kallaste årstiderna.
I tvättstugan har jag en gammal ytterdörr med fönster i, det är 2 lösa glas som bara sitter med spikade trälister. Just när vi har hängt tvätt blir det kondens på hela rutan men efter några timmar är allt borta även om det stått sig -30 i flera dagar.

Bifogar lite bilder på hur det kan se ut.
Kondens på nedre kanten av ett fönster under en kall vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer visar minusgrader bredvid fönster med kondens, vilket indikerar kallt inomhusklimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens och frost längs nedre kanten av ett fönster under vinterdagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isbildning på en ventilationsspets inne i en fönsternisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens längs nedre kanten av ett fönster med utsikt över ett snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där såg ut att vara ett fast fönster, stämmer det? (Nej såg handtaget nu :oops: )
Och då kommer här en gissning till orsaken till kylan (=kondensen):
Det är väldigt dåligt isolerat runt fönstret.
Lossa på de invändiga fönsterfodren och se efter om det är mycket luft där.
I så fall, dreva!

Att öka tillflödet av kalluft utifrån tror jag bara kommer att förvärra problemet tyvärr.
 
När vi satte nya fönster så satte jag dom i liv med fasaden pga när fasadbyte skulle göras så skulle det sättas lite tjockare och då fönstrena inte hamna så långt in.
Pga fönstren då var liv med fasad och inte varm isolering så uppstog detta.
På ställen där fönster inte är i liv så blir det inte detta problem.
Sen förbättrades det också när jag satte ventgaller på dom täta fönsterbrädorna som hindrade varmluften från radiatorerna under.
 
Lite mer fakta/kuriosa
I vardagsrummet har jag fönster både med och utan fönsterbräda och ingen skillnad i kondens dom emellan, mindre än sovrummet av förklarliga själ. Även altandörren skiljer sig inte nämnvärt från fönstren fast den saknar radiator. Alla är monterade 3-4cm in i väggen eftersom väggarna är så ojämna. I köket sitter fönstren i liv med insidan och även där blir det kondens som i vardagsrummet. Dock är förutsättningarna lite annorlunda eftersom det är golvvärme i köket.

Nu får någon rätta mig om jag snevrider fakta och försöker få den att passa som jag vill men här är min teori. Eftersom det är så lågt värmeläckage från fönstren så är det inget som "värmer" metallramen runt glaskassetten så den blir iskall, dvs en kraftig köldbrygga. Samtidigt är insidan på större delen av glaset relativ varm. Hade glaset istället varit kallare och kylt luften hade den kalla luften sjunkit ner mot radiatorn som värmt den och det skulle bli en bättre luftväxling närmast glaset. Nu blir luften ganska stillastående och väldigt nedkyld närmast metallramen och kondenserar. Även om RF ute ofta är väldigt hög i sträng kyla (ofta över 80%) så bär luften väldigt lite vatten. RF sjunker snabbt när luften värms. Med spaltventiler skulle det bli kallare närmast glaset men det är med luft utifrån och RF lär inte stiga eftersom luften värms när den kommer in. Så istället för att låta luften inifrån, säg 20°C RF 25%, träffa glaset så blir det -25°C RF 80% och den luften kan inte kylas mer så RF borde inte höjas.
Stämmer det? Eller när det något jag missar eller har fått helt om bakfoten.
 
H
lågt värmeläckage från fönstren så är det inget som "värmer" metallramen......

Då skulle alla hus som har denna typ av fönster få detta problem, det är mååånga hus med den typen av fönster bara i sverige.
 
Jo glaskassett är ingen ny teknik direkt. Men för att sänka u-värdet är mellanrummet fyllt med argongas. Det i kombination med alubeklädd utsidan? Det är ramen som blir väldigt kall. Jag ska prova sätta en spaltventil i ett rum och se om det gör någon skillnad. Annars får jag försöka öka temperaturen närmast fönstret på något sätt.
 
Det som gör mig lite förvånad är frosten och isen i aggregatet.
Har du gjort en injustering av luftmängderna?

För högt undertryck kommer försöka suga in luft via fönstren.

Vilken sida sitter frosten? Till eller frånluft?
Antar att det är sugsidan på tilluften du tagit bild på, roterar värmeväxlaren som den ska?
 
Får också.frost.och is på vintern i facket där frånluftsfläkten sitter.
 
Det är avluften som kondenserat. Justerade in ventilation när jag satte in den. Därefter har jag ökat frånluften 10%. Fönstren är täta, även spalten mellan karm och vägg är tätat med bottningslist och latex, resten av huset är mindre tätt.
 
S Segge skrev:
Det är avluften som kondenserat. Justerade in ventilation när jag satte in den. Därefter har jag ökat frånluften 10%. Fönstren är täta, även spalten mellan karm och vägg är tätat med bottningslist och latex, resten av huset är mindre tätt.
Jag hade liknande problem som dig, men efter att jag bytte aggregat (Från plattväxlare till roterande.) och gjorde en ordentlig injustering av luftflödena försvann problemen.
Detta var dock gamla tvåglas träfönster.
Du har inte provat att sänka de där 10% i frånluften?
Har du injusterat själv eller en ventilationstekniker?
 
Tror inte problemet beror på ventilation, har roterande, ventilation är injustetad av en kompis som jobbar med att pojektera just ventilation. Har 2-glasdörren i tvättstugan. Får kondens just när tvätten är hängen och försvinner sedan. Skulle jag själv få välja skulle jag minska ventilation vintertid, märk både i/på kroppen och huset att det är mycket torr luft. Tempmätarna som också mäter RF visat LO (alltså lägre än 25%) på vintern, nu står dom på 51-59%

Är mer inne på att luften vid fönstren står för stilla, måste få den att röra på sig.
 
Har du täta fönsterbrädor så kan det hjälpa att montera dit ett ventialtionsgaller
 
Får kondens på fönster som helt saknar fönsterbräda. Inte lika mycket men då dras det heller inte ner någon rullgardin.

Minns nu att det var stor skillnad att öka temperaturen från 18 till 21-22 grader. Förmodligen för att vid 18 blir det väldigt lite värme från elementet då tilluften är 16-17 grader och 2 vuxna sover i rummet. Men sover betydligt bättre när det är 18 än 22.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.