HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Köpebrevet överlämnas normalt efter det att full betalning erlagts.
Tack Hasse, och tack till alla övriga deltager för alla tips och svar. Stänger härmed denna tråd
 
Bertil Erik Ohlsson Bertil Erik Ohlsson skrev:
Om 13 dagar så övertar vi vår nyinköpta hus. Mäklaren vill att vi träffas på mäklarens kontor för att slutföra affären vi har föreslagit möte i huset istället.

Han skriver så här:

Jag måste ha tillgång till en dator så jag kan maila över handlingarna till banken så att det kan lösa säljarens lån och sätta över slutlikviden.

Men så här är det. Vi betalar huset kontant och vill ha så lite att göra med banken för att spara pengar på diverse avgifter som de förmodligen tar ut.

Min frågor är - hur löser vi övertagandet när inte vår bank är involverad? Vad är det för dokument som mäklaren pratar om? Vad händer med pantbreven när inte dessa utnyttjas?

Säljaren är inte närvarande utan har redan packat och flyttat utomlands. Mäklaren har nycklarna.

Vi skulle mycket väl kunna ta ett litet lån bara för att underlätta proceduren och låta vår bank sköta det hela. Slutlikvid finns i och för sig redan på ett av våra konton i banken. Tilläggas kan att vi har en mycket dålig förhandlingssituation utan att komma närmare in på dessa omständigheter.

Tack för alla svar och tips på förhand,

Beeo
Se till att de gamla pantbreven sparas de är värdehandlingar som kan användas för nya lån i framtiden, lägg dom i bankfack om det finns fysiska pantbrev och låt de digitala lagras hos inskrivningsmyndigheten. Låt inte mäklaren "döda" pantbreven.
lagfarts ansökan hjälper de till med på lantmäteriet/inskrivningsmyndigheten det finns färdiga mallar på nätet, detta gör ni lika bra själva utan näsvis mäklare och en dryg bank.
 
  • Gilla
Kefa och 1 till
  • Laddar…
när vi köpte vårt hus hade säljaren inga lån som skulle lösas så det gick rätt snabbt eftersom enbart vår bank behövde involveras. Om du nu inte ska ta något lån och säljaren inte har några lån som ska lösas in så behöver banken nog enbart involveras för att själva överföringen ska gå igenom (belopp av husstorlek brukar inte gå att lägga i vanliga e-banken)

vanligt förförande är ju att man träffar säljaren i huset och sen åker till mäklaren, alt banken.
B Bengt Larsson skrev:
Se till att de gamla pantbreven sparas de är värdehandlingar som kan användas för nya lån i framtiden, lägg dom i bankfack om det finns fysiska pantbrev och låt de digitala lagras hos inskrivningsmyndigheten. Låt inte mäklaren "döda" pantbreven.
lagfarts ansökan hjälper de till med på lantmäteriet/inskrivningsmyndigheten det finns färdiga mallar på nätet, detta gör ni lika bra själva utan näsvis mäklare och en dryg bank.

Varför ska man inte omvandla de gamla fysiska till digitala menar du?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Som sagt banken måste vara med för att säkra penningöverföringen, och att pantbreven hanteras på ett korrekt sätt.

Jag blir också lite nyfiken över upplägget, Om säljaren inte är med, vem skall då skriva under köpebrevet? Det sker då normalt genom att säljaren utfärdar en fullmakt. Som du skall se i original. Om jag minns rätt så får mäklaren numera inte vara fullmaktshavare, utan det måste vara någon annan med som i kraft av fullmakten kan skriva på köpebrevet (jag kan ha fel på den punkten, kolla).

OM säljaren är gift eller sambo, så måste köpebrevet även undertecknas av maka/make, oavsett om en av dem är 100% ägare.

Och detta är inte bara en formalitet mot lantmäteriet, om du betalar utan att få ett korrekt köpebrev, så kan du ha förlorat dina pengar helt, och blir utan hus.

Jag skulle inte vilja göra upp en bostadsaffär utan att banken är med på ett hörn, det ger en viss trygghet mot rena bedrägerier.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Bertil Erik Ohlsson Bertil Erik Ohlsson skrev:
Är det ett köpebrev som mäklaren menar?
Din tolkning är helt riktig, vad jag förstår.

Och det är lite intressant att man måste skicka in originalhandlingen, ingen kopia.
Ett så viktigt dokument vill man ju helst förvara säkert hemma eller i bankfacket.

Ta en kopia innan skickandet, för säkerhets skull!
 
H hempularen skrev:
Jag blir också lite nyfiken över upplägget, Om säljaren inte är med, vem skall då skriva under köpebrevet? Det sker då normalt genom att säljaren utfärdar en fullmakt.
Köpebrevet undertecknas av säljaren tillsammans med mäklaren några dagar innan övertagande p.g.a. flytt utomlands. Vi som köpare anses inte behöva närvara vid detta möte utan vi träffar mäklaren på hans kontor på datumet för övertagande av huset.
 
Ber om ursäkt för att jag har blandat ihop köpekontrakt med köpebrev. En misstolkning med ursprung i köp och sälj av några kolonistugor där förenings mall felaktigt anger det som ett köpekontrakt vid övertaganden! Hade faktiskt inte tänkt på detta tidigare.

Tamdiu discendum est, quamdiu vivas
 
Ok, med det upplägget att säljaren skriver på i förväg så borde det vara säkert för dig som köpare (tror jag), men säljaren kan bli blåst av mäklaren, inte ditt problem. Möjligen skulle det kunna bli ett problem om säljaren aldrig får några pengar via mäklaren.

För många år sedan när jag köpte bostadsrätt (annan lagstiftning) så var säljaren fru inte med vid överlåtelsen. Maken hade fullmakt från henne.

Min bank underkände fullmakten eftersom den bara gav maken rätt att sälja och skriva på alla nödvändiga handlingar. Banken ville se en fullmakt att han hade rätt att ta emot köpesumman, även hennes andel. Annars skulle hon kunna få försäljningen ogiltigförklarad om hon hävdar att hon aldrig fått pengar. Det löstes till slut genom att säljaren tvingades öppna ett konto i min bank, där båda makarna var tvungna att skriva på uttagsnota om de vill ha ut pengarna.
 
O olofh skrev:
när vi köpte vårt hus hade säljaren inga lån som skulle lösas så det gick rätt snabbt eftersom enbart vår bank behövde involveras. Om du nu inte ska ta något lån och säljaren inte har några lån som ska lösas in så behöver banken nog enbart involveras för att själva överföringen ska gå igenom (belopp av husstorlek brukar inte gå att lägga i vanliga e-banken)

vanligt förförande är ju att man träffar säljaren i huset och sen åker till mäklaren, alt banken.



Varför ska man inte omvandla de gamla fysiska till digitala menar du?
De gamla pantbreven brukar vara väldigt fina med stämplar och de kan vara väldigt roliga att ha kvar då de är en del av husets historia. De kan även användas till lån privat med huset som säkerhet utan att någon bank behöver lägga sig i detta. De är helt enkelt värdehandlingar.
 
B Bengt Larsson skrev:
De gamla pantbreven brukar vara väldigt fina med stämplar och de kan vara väldigt roliga att ha kvar då de är en del av husets historia. De kan även användas till lån privat med huset som säkerhet utan att någon bank behöver lägga sig i detta. De är helt enkelt värdehandlingar.
Och ett elände om de kommer bort. Det borde i det närmaste vara förbjudet att inte digitalisera pantbrev vid försäljning. (Ja, jag inser att det skulle vara ett orimligt krav, men "folk" förstår numera inte att dessa är värdehandlingar i sig och inte bara kvitton på underliggande värden.)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ett elände om de kommer bort. Det borde i det närmaste vara förbjudet att inte digitalisera pantbrev vid försäljning. (Ja, jag inser att det skulle vara ett orimligt krav, men "folk" förstår numera inte att dessa är värdehandlingar i sig och inte bara kvitton på underliggande värden.)
Om man förvarar sina värdehandlingar i ett bankfack har jag svårt att se hur de kan försvinna.
 
B Bengt Larsson skrev:
Om man förvarar sina värdehandlingar i ett bankfack har jag svårt att se hur de kan försvinna.
Försvinner ganska lätt om de används i flera led! Att A lånar av B, som lånar av C ..... och plötsligt ( nåja efter en tid ) så finns pantbrevet hos G. Kan då bli svårt att hitta G.
 
B Bengt Larsson skrev:
De gamla pantbreven brukar vara väldigt fina med stämplar och de kan vara väldigt roliga att ha kvar då de är en del av husets historia. De kan även användas till lån privat med huset som säkerhet utan att någon bank behöver lägga sig i detta. De är helt enkelt värdehandlingar.
Vi fimpade dom, tillhör inte den nostalgiska generationen och ser enbart risker med att pantsätta sin bostad på någon privat skum lånemarknad. Vill inte banken ge ut mer lån är det nog lämpligt att hålla igen...
 
B Bengt Larsson skrev:
Om man förvarar sina värdehandlingar i ett bankfack har jag svårt att se hur de kan försvinna.
Och där kan de förstås ligga och vara vackra. Digitalisera!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Försvinner ganska lätt om de används i flera led!
Instämmer helt och fullt!
När vi sålde vårt förrförra hus 1998 så var det ett pantbrev som hade förkommit.
Så köparens bank ville spärra motsvarande belopp på vårt konto,
tills pantbrevet hade dödats, vilket skulle ta ett år :(

Lyckligtvis "glömde de bort" det hela, så vi fick ut våra pengar ändå :)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.