Hej!
Vi har ett hus från 1931 med brutet tak. Vi har varit tvungna att ta bort de platsbyggda garderoberna längs med kattvinden för att kunna bygga en luftspalt och isolera taket. Efter renoveringen har vi tänkt sätta upp en eller flera kortare klädstänger längs med hela utrymmet och skulle gärna vilja sätta upp några rader med hyllor.
Frågan är hur man fäster hyllorna som ska sitta ut från snedtaket? Ikea hade tidigare justerbara konsoler som fungerade med olika takvinkar, men dessa finns inte längre att få tag på. Den lodräta väggen är knappt 60 cm och övergår sedan i snedtak.

Finns det konsoler med trubbig vinkel istället för vinkelrät?
Vill helst ha golvytan så fri som möjligt. Hur har ni andra löst det?
 
Jag byggde upp Elfa-stativ med "nätlådor", och över stativen lade vi hyllor.
Men det var förstås med högre vägg i kattvindarna, kanske ca 120 cm.
Och golvet blev ju inte "fritt" förstås.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag byggde upp Elfa-stativ med "nätlådor", och över stativen lade vi hyllor.
Men det var förstås med högre vägg i kattvindarna, kanske ca 120 cm.
Och golvet blev ju inte "fritt" förstås.
Tack för tipset! Igår hittade vi Ikeas nya hyllsystem Svalnäs. Jag tror att vi skulle kunna använda delar till det. Vi får visserligen kapa några fästen och borra nya hål för genomgående skruv, men kanske kan det fungera. Ska testa i helgen.

Tar gärna emot fler tips på hur ni andra har gjort.
 
Och här kommer nästa idé då:
Högst upp på Elfa-stativen satte vi klädstänger. Vi hade alltså ca 2 meter mellan stativen.
Där blev bra plats för skjortor, blusar, kavajer mm som kan hängas på galgar.

Med den fördelen att skjortorna hänger sig släta, så strykjärn och -bräda blir överflödiga :)
Skjortor och kavajer hängande på klädstänger monterade på Elfa-stativ i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS
Kommentarer om tycke och smak vid klädval undanbedes :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.