Funkar det att sätta panelen på OSB-skiva, eller innehåller den något sk*t som kan lösgöra sig av värmen?
 
Funkar utmärkt.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
AG A skrev:
Funkar utmärkt.

Tppen ! Tackar!
 
Sätter man den med luftspalt mot OSB eller spikar man direkt I OSB?
 
  • Gilla
PippoH
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sätter man den med luftspalt mot OSB eller spikar man direkt I OSB?
Det finns ingen anledning till att sätta någon luftspalt. Det är bara att spika, eller limma, fast panelen direkt på OSB-skivan.
 
M MayaLisa skrev:
Funkar det att sätta panelen på OSB-skiva
Hurdan panel är det du tänker sätta upp?
(Ibland kan det vara enklare/snyggare att skruva)
 
Följdfrågan är då om man ska sätta bastufolie imellan OSB och panel, och om man isf ska ha luftspalt?

Jag tycker mig ha sett en massa olika varianter både före uppbyggnad och efter rivning och det verkar aldrig vara fuktskador beroende på bastun.

Min son jobbar som byggare och han har byggt en bastu åt Skanska I asp och där skulle det inte vara folie.
 
Och vad skall OSB-skivan egentligen fylla för funktion?
Kan du inte hoppa över den?
 
I USA byggar man gärna med OSB, och plast som panel som är underhållsfri i 30 år. Vet inte hur det är med isolering under men upplever att husen kyla av snabbare än i Sverige. Bilden är från nordöstra USA i höjd med Boston.

Jag vet inte hur konstruktionen står sig i Svenska förhållanden eller mot hus-AMA :)
 
  • Bostadshus i USA med OSB och plastpanel under konstruktion i ett vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket kuliss över husen i USA. Frågan är rätt luddig, men efter som den ligger under bastukategorin så tror jag inte att det är ytterpanel som åsyftas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bastukategorin missade jag :crysmile: Bild på någon amerikansk bastu har jag inte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A andersgd skrev:
Bilden är från nordöstra USA i höjd med Boston.
Boston är väl ungefär på samma breddgrad som Marseilles.

Och söderut (i USA) sätter man ångspärren på utsidan, för den varma, fuktiga sidan är utomhus :)
 
En kompis var med och rev ett frysrum där de satt fuktspärren på insidan. Väggarna var i princip isblock. Det gäller att veta vad man gör.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Boston är väl ungefär på samma breddgrad som Marseilles.

Och söderut (i USA) sätter man ångspärren på utsidan, för den varma, fuktiga sidan är utomhus :)
Visserligen samma breddgrad som Marseille men ett betydligt kallare klimat, åtminstone vintertid.

Amerikanska hus har väldigt lite isolering med svenska mått mätt. Även nybyggda villor har ytterväggar runt decimetern tjocka. 3-glasfönster har de inte hört talas om. 2-glas är standard men på äldre hus är det inte ovanligt med enkelglas. Jag bodde i Michigan i flera år och visserligen på samma breddgrad som Rom men snörika och iskalla vintrar!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad skall OSB-skivan egentligen fylla för funktion?
Kan du inte hoppa över den?
I mitt fall täcka för isoleringen då aspen fortfarande växer och inte ligger torr och färdighyvlad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.