Vi har nu eldat vår Effecta Woody i drygt en månad och det mesta funkar bra. Det är bara en riktigt irriterande sak, vi har fått förlitet expansionskärl! Vi har påtalat det en gång med leverantören, som viftar bort det med att panntillverkaren rekommenderar den storlek på tryckexpansionskärl vi fått. Visst kan man väl begära mer av en installatör när man ber dem komma och lämna offert på "allt som behövs" än att trycket varierar som det gör!

Vi har 1500 liter acc till ett enplanshus (med källare) där pannan står i källaren, 150 liter tryckexpansionskärl och om vi har 1,5 i tryck när accarna är 90 grader så har vi 0,05 i tryck när accarna är nästan kalla (45/35/20 uppifrån och ner)

Hur mycket varierar ert tryck när ni eldar från kallt till varmt?
Hur stora tryckexpansionskärl har ni?
Hur stora ackumulatortankar har ni?
 
Vi har 3000 liter acc - 40 kW panna - 300 liter exp.
Tryck vid 90 Celcius på toppen och 80 Celcius i botten är 1,4
Tryck vid 50 Celcius på toppen och 25 Celcius i botten är 0,7
m v h
Dansken
 
1000L ack och 200L tryckkärl (överdimesionerat för att senare kunna komplettera ack.volym, 200L kärlet kostade bara 350kr mer än ett 140L på rinkaby)
Kärlet sitter i garaget som ligger 1,5m över översta golvvärmeslingan.
Tryck vid 50/30 i tankarna 0,5 bar
vid 80/80 0,8 bar

(Tryck i källaren 1,0bar "kallt" och 1,3bar "varmt")
 
ylven skrev:
Vi har nu eldat vår Effecta Woody i drygt en månad och det mesta funkar bra. Det är bara en riktigt irriterande sak, vi har fått förlitet expansionskärl! Vi har påtalat det en gång med leverantören, som viftar bort det med att panntillverkaren rekommenderar den storlek på tryckexpansionskärl vi fått. Visst kan man väl begära mer av en installatör när man ber dem komma och lämna offert på "allt som behövs" än att trycket varierar som det gör!

Vi har 1500 liter acc till ett enplanshus (med källare) där pannan står i källaren, 150 liter tryckexpansionskärl och om vi har 1,5 i tryck när accarna är 90 grader så har vi 0,05 i tryck när accarna är nästan kalla (45/35/20 uppifrån och ner)

Hur mycket varierar ert tryck när ni eldar från kallt till varmt?
Hur stora tryckexpansionskärl har ni?
Hur stora ackumulatortankar har ni?
150 Liters expansionskärl till 1500 liters acktank är OK, om man inte tar med något mer.
Man skall ha minst 10 % av systemvolymen i expansionsvolym, men i ditt fall skall ju också pannans- och värmesystemetsvolym, med alla rör, med i beräkningen. Så ditt exp.kärl är nog för litet.....
 
ylven skrev:
Vi har nu eldat vår Effecta Woody i drygt en månad och det mesta funkar bra. Det är bara en riktigt irriterande sak, vi har fått förlitet expansionskärl! Vi har påtalat det en gång med leverantören, som viftar bort det med att panntillverkaren rekommenderar den storlek på tryckexpansionskärl vi fått. Visst kan man väl begära mer av en installatör när man ber dem komma och lämna offert på "allt som behövs" än att trycket varierar som det gör!

Vi har 1500 liter acc till ett enplanshus (med källare) där pannan står i källaren, 150 liter tryckexpansionskärl och om vi har 1,5 i tryck när accarna är 90 grader så har vi 0,05 i tryck när accarna är nästan kalla (45/35/20 uppifrån och ner)

Hur mycket varierar ert tryck när ni eldar från kallt till varmt?
Hur stora tryckexpansionskärl har ni?
Hur stora ackumulatortankar har ni?
Jag hade samma problem som dig med mitt kärl 150 liter till 1500l ack, men jag hörde runt lite och fick veta att man ofta har för högt förtyck i kärlet så det var bara å sänka trycket i huset till 0 sedan kolla förtrycket i kärlet det visade sig att jag hade närmar 3-4 kg om jag inte minns fel. Så jag sänkte trycket till vad det nu var (finns i någon tråd här från förra året) och nu pendlar det mellan 0,8-1,4 mellan kalla och varma tankar. Lycka till
/D
 
Förtrycket bör vara 0,5bar
 
Om expansionen är seriöst installerad går det att koppla bort den från resten av systemet, med ventiler. Sen är det en baggis att kolla förtrycket.
Jag har förresten 2250 liter tank, 80 liter i pannan och X liter i rören och i 19 radiatorer. Till detta ett expansionskärl på 300 liter. Maxtrycket ligger på ungefär 1,9 bar. När det är kallt är jag nog nere på drygt 1 bar. Jag har inte kollat så noga.

Husets höjd gör att jag måste dimensionera tankar och allt annat för 2,5 bars arbetstryck.
 
Sätter helt klart en slant på att förtrycket i kärlet är för högt/lågt.. ;)
 
Trycket varmt 100gr i toppen på tankarna och ca:96gr i botten=1.35
Trycket kallt ca:20gr i toppen på tankarna och ca 15gr i botten=0,65
Släpper ju normalt inte ner till så låga temperaturer, men har glömt slå på elpatronen ett par gånger när jag varit borta lite längre ;).
Har en total vattenvolym på ca:1900 liter allt inräknat panna,tankar,radiatorer,rör.osv
Tryckexpansionen består av ett 200 liters kärl med ca:0,7 bar i förtryck och ett 80 liters med ca:0,6 bar i förtryck.
Har testat att stänga av 80 liters kärlet när systemet vart helt nedkylt och eldat med enbart 200 liters kärlet i drift, då vart trycket uppe på 1,5 bar redan vid 90gr i toppen på tankarna...hade tänkt se om det gick att avskaffa det lilla kärlet då det sitter lite dumt till...men det får allt sitta kvar.

 
Förtrycket visade sig vara 0,8 vilket vi i ett första steg sänkte till 0,6. Ska bli intressant att se vid nästa eldning hur det beter sig, och framför allt strax dessför innan, när det är kallt! Känns inte som någon höjdare att ha i princip 0 i tryck när systemet är nästan kallt... Sedan ska väl vattenmängden trimmas in också, vi som äntligen fått vattnet syrefritt! ;)
 
Hade samma problem som du, tröttnade och köpte största tryckkärlet på rinkaby sedan dess inga problem överhuvudtaget
 
Hej det är så att jag och min sambo har en tryckexpantionskärl på vinden och vi vill byta ut den till en annan, för den vi har läcker vatten.... de problem vi har nu är att den är fastrostad. behöver hjälp om hur man kan fixa detta på bästa möjliga sett och vilka verktyck man använder osv. Evigt tacksam till den som kan hjälpa oss.
 
Är det inte ett öppet expansionskärl ni har på vinden? Hur många rör går det till/från det? Gissar på 2 neråt och 1 uppåt.
 
Har också 1500L och 150L slutet kärl kopplat i botten på ena tanken + 14 element.. vid 30 graderi tankarna har jag ungefär 0,6 bar och vid 85-90 grader ligger det på ca 1,25
 
Mamii skrev:
Hej det är så att jag och min sambo har en tryckexpantionskärl på vinden och vi vill byta ut den till en annan, för den vi har läcker vatten.... de problem vi har nu är att den är fastrostad. behöver hjälp om hur man kan fixa detta på bästa möjliga sett och vilka verktyck man använder osv. Evigt tacksam till den som kan hjälpa oss.

helt enkelt låter du den gammla sitta kvar när du byter till ett som du har i pannrummet,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.