har prel bokat en tomt som sett till ytan är bra men tyvärr är tomten avlång, 28 bred och 47 lång.

Då vi vill ha entré på framsidan och ej får placera baksidan i söder (är cykelväg och bilväg i norr) så hamnar vi att ett vinkelhus blir bäst på tomten. Vi tänker oss vinkeldelen på höger sida och sedan uteplats på vänster baksida och att den ska fortsätta runt på vänster gavel för att fånga lite eftermiddagssol.

Vad har ni för synpunkter på denna tomt rent generellt och hur skulle ni tänka med placering? Är det dumt att boka en så pass avlång tomt?

Vi har i dagsläget inga andra tomtalternativ och vill gärna bo i området men vill såklart inte köpa "fel tomt". Samtliga tomter på raden har blivit valda bland de sista i området. Troligtvis på grund av att de är avlånga och att det går en väg bakom.

Till saken hör att kommunen uppmätt buller till 70 decibel (hastighetsbegränsning 40km/H) på vägen norrut vid tomtens baksida. De rekommenderar därav att man inte bygger hus och uteplats för långt ut på tomten.

Gäller tomten PÄRONET 13
 
  • Kartritning som visar avlånga tomter med mått och namn, tomten "PÄRONET 13" i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog fortsatt att leta.

Inte så kul när man inte är 100% nöjd med tomten redan från början.
Och du har ju själv redan antytt nackdelarna, buller och sol-läge :(

R Ryttartorpet skrev:
...Då vi vill ha entré på framsidan och ej får placera baksidan i söder...
Va, får ni inte själva ens bestämma var ni skall ha entrédörren?
Vilken kommun kan vara så småaktig?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle nog fortsatt att leta.

Inte så kul när man inte är 100% nöjd med tomten redan från början.
Och du har ju själv redan antytt nackdelarna, buller och sol-läge :(


Va, får ni inte själva ens bestämma var ni skall ha entrédörren?
Vilken kommun kan vara så småaktig?
Nä det känns inte 100% men mest utifrån att tomten är avlång och vägen (buller) bakom. I och med att området inte finns så vet man inte hur pass trafikerad vägen kommer vara. Men vi tänker att det kommer vara en del trafik eftersom det är 60 tomter i området och totalt 18 radhus.

Kanske var otydlig, vi får bestämma var vi ska ha dörren men vår infart måste vara från söder och vi vill gärna ha entré rakt framifrån infarten/framsidan på huset.

Har kikat på villa Nybro (vinkel 1,5 plan) som tänkbart hus att bygga så nu har jag mejlat vår säljare på Smålandsvillan och bett honom rita ut huset på tomten så man får se hur det hamnar.
 
BirgitS
Blir det trevligt att vara på tomten om det är nära 70 dB oljud där?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blir det trevligt att vara på tomten om det är nära 70 dB oljud där?
Nä vi tänker samma sak.. 70 decibel är det på den delen närmast vägen men det är ändå uppmätt på typ en tredjedel av tomten också. Svårt att veta hur 70 decibel låter men känns spontant som det är högt?! Även om man placerar huset nära uppfarten så tänker jag att man bör komma upp i 50 decibel eller så vid uteplatsen
 
BirgitS
Listor med exempel på ljudnivåer varierar en del men här är en: https://axbom.se/ljud-och-decibel
70 dB är högre än normalt samtal (60) men lägre än tvättmaskin och dammsugare (75, 80).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Listor med exempel på ljudnivåer varierar en del men här är en: [länk]
70 dB är högre än normalt samtal (60) men lägre än tvättmaskin och dammsugare (75, 80).
Tack! Försöker tänka att man inte hör ljudet konstant.. att lyssna på ljudet av en tvättmaskin skulle man ju bli galen på men det är ju vid trafik - och då är den stora frågan hur mycket trafik det är. Kommer bygggas en förskola i höjd med vägen väster om tomten cirka 500 meter bort så kommer definitivt vara mycket bilar som åker förbi på morgon / eftermiddag

Förskolan kommer också ha buller på en tredjedel av tomten så de placerar utegården en bra bit in.
 
BirgitS
Kan du ta reda på hur det är mätt, någon sorts dygnsgenomsnitt, en maxnivå eller något annat?
70 dB enligt sidan jag länkade till är hur högt det låter när man är 5 m från en vältrafikerad gata. Kan ni leta upp någon annan vältrafikerad gata och lyssna hur det låter?
Apropå förskolan så dämpar hus ljud väldigt bra så har de sin gård på den sida av huset som inte är mot vägen så får de betydligt lägre ljudnivå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ta reda på hur det är mätt, någon sorts dygnsgenomsnitt, en maxnivå eller något annat?
70 dB enligt sidan jag länkade till är hur högt det låter när man är 5 m från en vältrafikerad gata. Kan ni leta upp någon annan vältrafikerad gata och lyssna hur det låter?
Apropå förskolan så dämpar hus ljud väldigt bra så har de sin gård på den sida av huset som inte är mot vägen så får de betydligt lägre ljudnivå.
Står såhär i detaljplanen:

Med en trafiksimulering som underlag, se bilaga, har ungefärliga bullernivåer beräknats fram. Beräkningen visar att med en hastighet på 40 km/h och ett trafikflöde på 1 100 ådt(årsdygnstrafik) utsättas området för ekvivalenta bullernivåer över riktvärdet utomhus längs Täbyvägen och förmaximalnivåer över riktvärdet för balkong och uteplats längs Täbyvägen och den nya genomfarten.



Beräkningarna visar att för att klara riktvärdet för maximalnivån 70 dBA på uteplats bör denna placeras minst 37 meter från väg mitt, se illustration på nästa sida



Det blåa strecket för maximalnivå går rätt igenom tomten så skulle man vilja ha huset placerat långt in på tomten och sin uteplats långt ut kommer man ut mot den streckade delen. Har gjort en pil för stt markera tomtens baksida
 
  • Illustration ur detaljplan med markerad baksida av tomt med pil, streckade bullernivålinjer längs väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis vill man att huset har "entresidan" mot gatan i söder. Det blir konstigt om vissa har sin entre mot en cykelväg.

Är där några bestämmelser på var huset ska placeras? Eventuell prickmark?
Jag hade placerat huset så långt norr som jag kan och maximera den soliga "framsidan".

Vi bor i ett hus med en liknande omständigheter, fast vår tomt är vinklad åt väster istället som för öster. 20m från fasaden i norr har vi en 70-väg. Och huset är byggt i vinkel så som ni tänkt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Troligtvis vill man att huset har "entresidan" mot gatan i söder. Det blir konstigt om vissa har sin entre mot en cykelväg.

Är där några bestämmelser på var huset ska placeras? Eventuell prickmark?
Jag hade placerat huset så långt norr som jag kan och maximera den soliga "framsidan".

Vi bor i ett hus med en liknande omständigheter, fast vår tomt är vinklad åt väster istället som för öster. 20m från fasaden i norr har vi en 70-väg. Och huset är byggt i vinkel så som ni tänkt.
Ja men precis. Man kan ju "snedställa" huset och ha entré i öster men vi vill helst inte det.

Ja först var våran tanke att man kunde ha huset en bit in på tomten men nu utifrån buller så tänker vi tvärtom. Vi föredrar att slippa buller framför att ha solsida på framsidan under dagen. Högst troligt att det inte utnyttjas så mycket som kvällssolen gör som vi får i väst/norrläge

Det är ingen prickmark men inte rekommderat att ha uteplatsen efter det blås strecket för då kommer man upp i 70 decibel. Riktvärdet är att man ska ha under det vid sin uteplats. Från det blåa strecket ut mot vägen är det 37 meter

Hur upplever ni att det är att ha så hög hastighet så pass nära tomten? Går det att sitta på tomten utan att störa sig på förbipasserande fordon?
 
28 meter är väl inte särskilt smalt, vår tomt är ca 16 meter bred. Huset 10*10 meter, garaget 4 meter brett, 2 meter till grannens husvägg.
Rekommenderar att fixa någon form av ljuddämpning mot gatan på baksidan, bullerplank eller tjocka buskar.

Pappa har 90-väg med mycket höga hastigheter längs tomten. Det går inte att prata i telefon ute i trädgården, eller ropa något till grannen. Föra ett normalt samtal när man står/sitter bredvid varandra är dock inget problem.
 
På framsidan av huset så stör det marginellt, däremot så är det svårare att konversera på baksidan när det kommer fordon. Vi har idag en nyplanterad avenbokshäck, de förra ägarna hade gräsmatta hela vägen :surprised:
Vi har vårt sovrum placerat i NÖ men fönstret är i öst, på sommaren har vi normalt ett fönster öppet (kopplade tvåglas från 71) och störs inte nämnvärt av trafiken.
Entré har vi på östersidan.

Jag hade inte velat ha huvuddelen av vår tomt mot vägen.

Bifogar en planskiss.
Situationsplan skiss som visar en tomt med måttangivelser och husplacering i förhållande till allmän väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På framsidan av huset så stör det marginellt, däremot så är det svårare att konversera på baksidan när det kommer fordon. Vi har idag en nyplanterad avenbokshäck, de förra ägarna hade gräsmatta hela vägen :surprised:
Vi har vårt sovrum placerat i NÖ men fönstret är i öst, på sommaren har vi normalt ett fönster öppet (kopplade tvåglas från 71) och störs inte nämnvärt av trafiken.
Entré har vi på östersidan.

Jag hade inte velat ha huvuddelen av vår tomt mot vägen.

Bifogar en planskiss.
[bild]
Som du ser är vår tomt bredare, och något djupare.

EDIT: Hoppsan, skulle ju inte göra ett nytt inlägg, aja..
 
Rent generellt: Tomten är riktigt stor om det är i ett tätbebygt område, ca 1300 kvm. De flesta nyare villatomter i tätorter brukar ligga mellan 800-1200 kvm. Bredden är absolut inget problem för att placera ett hus. Med 4,5 m till tomtgräns på varje sida har du ändå 19 meter att placera hus på, det är ett jättestort hus (tycker jag, som bor i ett med dimensionerna 6.8x10.5 m).

Tomtens läge och bullernivåerna är värre. Jag håller med dem som skrivit att om ni inte är helnöjda med läget så leta vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.