Fruktsallad
Finns det något sätt att se om avloppsrör och andra saker som hör till vatten och avlopp från 1950-talet är i dåligt skick? Det är ju en sån sak som man inte kan få någon uppfattning om när man går på husvisningar eller ens gör en egen besiktning innan köp. Måste man in med kameror för att kolla, eller väntar man tills något händer?
Spelar det någon roll om det är kopplat på kommunalt eller om man har egen brunn och avlopp?
 
Det enklaste är nog att anta att ett system från 50-talet lever på lånad tid och att det snart är dags för en renovering....

/ATW
 
Jag håller med ArneTW, räkna med att byta ut det hela på kort sikt - Enda sättet att verkligen försäkra sig om att det är ok just nu är att filma hela systemet.
Kan bara prata om mig själv där avloppet till gatan var knäckt precis intill fasaden, detta upptäcktes vid dränering.
Gjutjärnsstammarna inne i huset hade lätt rostangrepp på utsidan i förgreningar (Vilket tyder på rost/läckage) och detta märktes när jag rev innertak/inbyggnad av stammarna.
Idag är nästan all utbytt bortsett från 3-4m betongrör/gjutjärns rör under badrummet så skall ut så fort kalendern och ekonomin ger möjlighet.... :thinking:

Stammar och avlopp i mitt fall från -49.
 
Fruktsallad
Om man låter hantverkare göra ett sånt jobb på ett 1,5 plans hus på ca 180 kvm, vad kan det gå på då? Pratar vi om flera hundra tusen? Det är något jag måste ha med i beräkningen då om man ska börja buda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.