Hej,

Hade en ambition att få släta innertak som nu är med kortplank/takgips/fas-kanter. Självfallet är ju renoveringsgips en väg att gå men om man väljer att spacka, då måste jag använda remsa eller?
 
L
Renoveringsgips 6 mm i tak blir inte bra om inte underlaget är slätt ,kan bli bulor jag har inte hört om 6 mm i tak , 13 mm rätar ut ojämnheter och är mycket bärigare vid skruvning , ändkanterna fasas av , ned till halva tjockleken samt in på skivan 1,5 till 2 cm , detta för att spackel , ska ha något att fästa i , remsas måste göras , en del målare säger att glasfiber ( den har en förmåga att komma i dagen med fransar som följd när du slipar ) inte är bra , andra använder pappremsor
 
Hade ett tak med spikade tretex-skivor på. Rev ned allt och satte 6 mm gips. Remsa + spackel och sedan tapetserade jag med deco glass - något liknande microlit.
Tak med borttagna tretex-skivor som förbereds för gips, synliga spikhål och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat slätt gipstak med spacklade skarvar och en taklampa under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat tak med ny gips, spackling och taklampa utan skärm mitt i installationsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nyspacklade och tapetserade väggar samt en hängande ljuskrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Inte fel att ha det eller microlit , ser väldigt bra ut , väven spänner upp sig och slätar till det ,
inget går att få det absolut slätt , det gäller att lura ögat vid målning och tapesering
 
Ok, tolkar det som att det inte går att "bara" spackla igen den fasade kanten mellan kortplank-gipset utan rema. Taket är slätt och fint i övrigt, det är bara de synliga fasade kanterna jag skulle vilja slippa. Lite för många m2 för att motivera att göra det med remsa just nu iallfall, så jag får vänja mig vid det helt enkelt :)

Tack för tipsen.
 
A ArtonVolt skrev:
Ok, tolkar det som att det inte går att "bara" spackla igen den fasade kanten mellan kortplank-gipset utan rema. Taket är slätt och fint i övrigt, det är bara de synliga fasade kanterna jag skulle vilja slippa. Lite för många m2 för att motivera att göra det med remsa just nu iallfall, så jag får vänja mig vid det helt enkelt :)

Tack för tipsen.
Jag körde med kortskivorna sist för att slippa skivlyft
Jag ångrar mig bittert
Det var ett elände med allt spacklande och remsande, och det blev ändå inte helt bra.
På vanlig gips får du så stor yta att dala ut höjden vid remsan som du inte får på kortplank
När ljuset ligger rätt hos mig ser taket ut som en puckelpist
Mitt råd är att köpa vanligt gips
 
  • Gilla
Sfrepe
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Mitt råd är att köpa vanligt gips
Jag skall inte köpa gips utan mitt tak sitter redan där. Jag vill bli av med de synliga fasade kanten mellan skivorna.

Men om jag skall sätta nytt tak längre fram så låter ditt tips om att skippa kortplank som helt rätt väg att gå. :)
 
  • Gilla
Jalg
  • Laddar…
A ArtonVolt skrev:
Hej,

Hade en ambition att få släta innertak som nu är med kortplank/takgips/fas-kanter. Självfallet är ju renoveringsgips en väg att gå men om man väljer att spacka, då måste jag använda remsa eller?
Hade remsat och helspacklad taket
 
L
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag körde med kortskivorna sist för att slippa skivlyft
Jag ångrar mig bittert
Det var ett elände med allt spacklande och remsande, och det blev ändå inte helt bra.
På vanlig gips får du så stor yta att dala ut höjden vid remsan som du inte får på kortplank
När ljuset ligger rätt hos mig ser taket ut som en puckelpist
Mitt råd är att köpa vanligt gips
Släpljus är ett H-E när det gäller tak
 
Kortplanken ska ju inte remsas och spacklas så det är ju inte så konstigt om det blir dåligt resultat.
 
Spackla ut skarvarna och sätt armeringsduk i hela taket.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Spackla ut skarvarna och sätt armeringsduk i hela taket.
Varför?
 
R Ragganof skrev:
Varför?
För att det ska hålla ihop och bli slätt och fint!
 
Armeringsduk kommer att skrövla sig.
Remsa är det ända som håller.
 
R Ragganof skrev:
Armeringsduk kommer att skrövla sig.
Remsa är det ända som håller.
Med 20 år som målare och ett antal sådana tak i bagaget så tror jag att jag har rätt bra koll på vad som blir bra...

Vill man krångla till det sätter man remsor, då blir det problem vid släpljus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.