Jag är tekniskt lagt men har ändå aldrig fattat eller lyckats lära mig hur tv fungerar fullt ut.
Jag har kabel-tv kanaler, ca 14st, som levereras via koaxialkabel i det flerfamiljshus jag bor i. Leverantören av TV tillhandahåller också en digitalbox samt programkort (personligen har jag stoppat kortet direkt i tv´n, och därmed skippat den externa digitalboxen)

Vid tillfälliga lokala tv-avbrott har jag lyckats koppla in min gamla klassiska analog sprötantenn(bordsmodell) och på så vis kunnat få in 1, 2, 4 och kanal 6(?) , men inte övriga kanaler.

Fråga, Kan jag köpa en digital antenn av bordsmodell och då få in resterande kanaler i mitt köpta programutbud?
 
Vad menar du med digitalantenn?
 
Det är Boxer du får in via egen antenn. För fler kanaler än dom fria måste du ha ett programkort från dom eventuellt även en box. Beroende på vad din tv fungerar med.
 
MultiMan
Bärvågen som antennen tar emot är fortfarande analog, precis som den alltid varit. Nyheten är att istället för analog ljud/bild skickas det ett digitalt pulståg som sedan avkodas i en mottagare. Antennens uppgift är bara att ta emot signalen med så små förluster som möjligt, inget nytt med digitalsändningar, men en skillnad är att man kan klämma in flera digitala kanaler på en frekvens/kanal genom olika tekniker. Analoga kanaler kan normalt sett inte samsas på samma frekvens.

(med reservation för felaktiga formuleringar, är ingen radioingenjör)

Du behöver alltså en box som kan avkoda de kanaler du vill se, det har inte med antennen att göra så länge den är anpassad efter de frekvenser som sänds där du bor, men den grundproblematiken har alltid funnits oavsett analog/digtal TV.
 
R RoBo skrev:
Det är Boxer du får in via egen antenn. För fler kanaler än dom fria måste du ha ett programkort från dom eventuellt även en box. Beroende på vad din tv fungerar med.
Nej det är inte Boxer, det man får in är de fria kanalerna i marknätet som hanteras av Teracom.
Däremot kan du teckna Boxeravtal och få flera kanaler via marknätet, då behövs en box för att kunna ta emot dem.
 
Det du får in via antenn levereras av ett annat bolag än det som levererar via kabel till fastigheten. Så även om samma betalkanaler skulle finnas via Boxer som via ditt befintliga abonnemang så har du inte möjlighet att få in dem den vägen med mindre än att du betalar för dem en gång till.

Det är egentligen inte kanalerna som sådana du betalar för, utan ett visst sätt att få tillgång till dem.
 
A AndersS skrev:
Nej det är inte Boxer, det man får in är de fria kanalerna i marknätet som hanteras av Teracom.
Däremot kan du teckna Boxeravtal och få flera kanaler via marknätet, då behövs en box för att kunna ta emot dem.
Ja det är ju rätt. Jag menade ju såklart betalkanalerna som man måste ha ett abonnemang på Boxer för att se. Frågan va ju om TS kunde få betalkanalerna genom antennen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.