Hjälper morsan lite och nu har hon bytt från ADSL från Telia till fiber från bahnhof och tv från com hem.
Tivo boxen ska kopplas med kabel eller så ska man köpa en usb brygga för 199:-

Kan man använda de gamla ruckus som hon hade till Telia tv?
 
J
Iofs är det bara att prova, det kan inte hända något, men om jag minns rätt så är Ruckus, alltså de gamla enheterna som förr såldes av Telia hårdkodade för digital-tv, så de ger ut ipadresser inom ett range för deras tv-boxar endast. Du behöver (troligen) en ipadress från Bahnhofs router/mediaomvandlare. De nyare ersättarna som heter Technicolor kan agera som brygga tydligen.
Men om det funkar hade jag fel :)
 
Det funkade efter 20 min.
Skönt att för en gångs skull kunna återanvända teknikprylar
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
J
Härligt!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
En annan fråga, har beställt bredband åt grabben i ett comhem hus, köpte då till en tivo box med 40 kanaler och Play tjänster, den boxen måste väl vara ansluten i det huset för att funka? Kan väl inte koppla den på min bahnhof lina å få det att funka?
Går det att trixa med nån vpn eller liknade annars?
 
J
Nix, det enda som med säkerhet går att göra med Comhemutrustning, är att inom samma ort ta med sig deras router från ett comhemhus till ett annat, eftersom de vitlistar routrarnas macadresser i stället för att lägga enskilda kunders abb på respektive portswitch. En tivo utanpå det skulle väl möjligen funka. Men att koppla på en Tivo i Bahnhofs nät är dömt att misslyckas. Rent teoretiskt skulle man väl med diverse utrustning kunna sätta upp en vpntunnel från ett nät till ett annat via en lanport på ett abonnemang, vidare ut på nätet och in till ett annat abb, och på så sätt simulera en lankabel men det är inget en lekman löser :)
 
Playtjänsten går väl däremot alldeles utmärkt att använda var som helst, och den inkluderar väl vad jag hört de vanliga kanalerna?

EDIT: Taget från comhem.se: "Med Com Hem Play kan du se de flesta av dina tv-kanaler och playtjänster på din dator, surfplatta och mobil utan extra kostnad."

Så inte alla kanaler, men "de flesta".
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Ett exempel på hur man kan kombinera IPTV tillsammans med Play-tjänst.
Vi kör IPTV via Ruckus trådlöst till TVn. Vill man sedan kolla på en annan kanal på extraTV så kan man hänga på extraTVn en Chromecast, kostar bara ca 400.
Ta din mobil öppna Playappen och välj TV-kanal och tryck på Cast, så har du fått en extra TV med nästan samma innehåll som IPTVn har.
 
Jo play funkar ju, men det var boxen jag ville ha egentligen....
Grabben kollar aldrig på tv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.