Hej

Har rivit upp undergolvet på vår ovanvåning och ska byta ut isoleringen i bjälklaget (grus från 30-talet) på rekommendation av vår snickare eftersom taket på våningen under buktar ner en del. (6 m spännvidd med träbalkar)

Isolerade nyligen yttertaket på vinden med polyuretan-skum med hjälp av foamking, de har även en annan produkt med s.k öppna celler som de rekommenderar för innerväggar, bjälklag osv som sägs ha väldigt goda ljuddämpande egenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av skumisolering som ljuddämpning? Jag var först positivt, men efter att ha googlat en del, samt börjat minnas mina tidigare undersökningar inom akustik, så tror jag det är bättre med bara vanlig mineralull. Men om det är någon som har erfarenhet av det hade det varit väldigt intressant att höra!
 
Ingen kommentar på det akustiska, men men PU känns väl inte som första miljö, hälso och ur fuktsynpunkt bästa valet?
 
J JohanLun skrev:
Ingen kommentar på det akustiska, men men PU känns väl inte som första miljö, hälso och ur fuktsynpunkt bästa valet?
Det är väl inte enbart positivt som traditionellt isoler material, men för vår vind gjorde jag bedömningen att det positiva överväger.

Miljöaspekter har jag inte direkt funderat på, hälsa minns jag inte att det varit direkt att haka upp sig på, men fuktproblem känns inte som något jag borde behöva oroa mig för i ett mellanbjälklag.
 
Generellt sett bör man använda så tungt material som möjligt. Kolla volymvikten och jämför med olika typer av mineralull.
 
Har inte läst nedan, men jag skulle personligen valt mineralull framför PU om det är dessa två du väljer mellan (sen har ju själv valt lin eller cellulosaisolering istället... men det är mkt dyrare än gullfiber, så det kanske går bort här...) - vanligt sågspån kanske, borde vara billigt, hyggligt tungt, gör inte så mkt om det sjunker lite då det är mellangolv...

http://www.lfs-web.se/sprayisolering.htm
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-inte-polyuretan-skum.93592/
 
Det bästa du kan ta är markskiva av mineralull typ PAROC GRS 30 eller liknande. Den är visserligen betydligt tyngre än Gullfiber, men inte i närheten av sand eller den sk nyttiga lasten på golvets ovansida. Den har en bra ljudreducerande förmåga.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Stenull med volymvikt runt 30 kg / m3 är det bästa valet. Principen för ljudisolering är massa-luft-massa. Massan tillförs på ovan- och undersidan bjälklaget. Isolerings funktion är att absorbera resonansen i regelfacket. Därför är det alfavärdet (ljudabsorptionen) som är det som är intressant här.

På den produkt som föreslås här finns inga mätvärden redovisade vad jag kan se.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det bästa du kan ta är markskiva av mineralull typ PAROC GRS 30 eller liknande.
Nja, det håller jag inte med om. GRS 30 har för hög volymvikt jämfört med tex Isover Flexibatt vilket jag rekommenderar i detta fall.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Nja, det håller jag inte med om. GRS 30 har för hög volymvikt jämfört med tex Isover Flexibatt vilket jag rekommenderar i detta fall.
Tack för tipset, och som du säger är det nog massa-luft-massa jag i första hand bör ha i åtanke. Du råkar inte ha något bra tips på produkt man kan hälla ut snarare än i skivform? Reglarna är ganska ojämna och mycket annat som är draget där, så blir mycket jobb med att skära till skivor.
 
J JohanLun skrev:
Har inte läst nedan, men jag skulle personligen valt mineralull framför PU om det är dessa två du väljer mellan (sen har ju själv valt lin eller cellulosaisolering istället... men det är mkt dyrare än gullfiber, så det kanske går bort här...) - vanligt sågspån kanske, borde vara billigt, hyggligt tungt, gör inte så mkt om det sjunker lite då det är mellangolv...

[länk]
[länk]
Det är ljudisolering framför kostnad som är prio, men klart jag kommer inte fylla golvet med guldspån.. men är väl inte det vi pratar om heller.
 
Nej, det finns tyvärr ingen genväg här. Du måste fylla med ett ljudabsorberande material med rätt flödesmotstånd för att det ska fylla önskag funktion, mao glas- eller ännu bättre stenull.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Nej, det finns tyvärr ingen genväg här. Du måste fylla med ett ljudabsorberande material med rätt flödesmotstånd för att det ska fylla önskag funktion, mao glas- eller ännu bättre stenull.
Jag tänkte det finns väl både glasull och stenull även i form av lösull och inte vara skivor? Men de verkar ha lite högre densitet som lösull, kanske pga det sjunker ihop mer?

Du rekommenderadeovan isover flexbatt, men det är väl glasull, men rockwool flexbatt är stenull vilken du sen skriver att du föredrar, är det endast en fråga om densitet eller finns det något mer att tänka på?

Men jag gissar att det är den här produkten du rekommenderar då?
http://www.rockwool.se/produkter/flexibatts-1/
 
Helt rätt, det var rockwool jag menade
 
Jag är inte helt övertygad om att en konventionell ljudisolering blir bra i det här speciella fallet. 6 meters spännvidd på ett träbjälklag blir väldigt svajigt om man inte använder limträ, och det är väl inte aktuellt. Hela golvet kommer att uppträda som ett högtalarmembran. I första hand gäller det nog att få upp styvheten i bjälklaget.
 
Nu har tråden handlat om val av lämpligt material för ljudabsorption. Som jag skrev tidigare så är principen för ljudisolering massa-luft-massa. Frikopplar man massorna mekaniskt från varandra ökar luftljudsisoleringen ytterligare samt att en förbättring av stegljudsisolation erhålls.

Översätter vi detta i praktiken och i en vanlig renovering av en villa tex, när oftast inte så höga isolationskrav ställs, handlar det om att skiva så många lag gips som möjligt på båda sidor av bjälklaget och isolera facken med löst packad isolering. En vanlig fallgrop är infälld el och otätade genomföringar. Infälld el bör gipsas på baksidan tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.