Vad ska man gräva ner för slang mm om man ska förbereda för fiber? Nån som gjort det o kan posta vad man behöver köpa? Tänkte gräva ner när jag ändå har grävare på plats...
 
L
Det fungerar utmärkt med polytenslang 32 mm , den skyddar bra mot mekanisk åverkan , hur långt är det
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag grävde ner en 32mm PEM slang.
 
Skall det vara enligt boken är det en grön 50-slang du skall lägga ner.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
L
Glöm grön slang det är på egen tomt och är för förberdelse , det är bara stammarna som dom använder grönt , i flesta fall gräver dom ner fibern direkt i backen på villatomter
 
L Liteavvarje skrev:
Glöm grön slang det är på egen tomt och är för förberdelse , det är bara stammarna som dom använder grönt , i flesta fall gräver dom ner fibern direkt i backen på villatomter
Verkligen? Läst om flera som fått gräva ner ny slang då Telia vägrat dra i den förberedda slangen pga fel färg och det på deras egna tomter.
 
Fiber direkt i backen existerar inte.
 
Gräv ned valfri större slang gjord för att förläggas i mark, som sedan leverantören kan mata deras slang i vid installation.
Att förbereda med fiber är meningslöst.
 
R Robert-san01 skrev:
Verkligen? Läst om flera som fått gräva ner ny slang då Telia vägrat dra i den förberedda slangen pga fel färg och det på deras egna tomter.
Det ska vara av leverantören godkänd slang, de blåser inte i vilken slang som helst, oftar får man hämta slang gratis bara man frågar.
 
Hos mig så grävde dom ner en 16mm pem slang och i den en tunnare duct där fibern blåses, samma slang som dom plöjer ner
 
L
D Daniel 109 skrev:
Fiber direkt i backen existerar inte.
Gör det visst , har det i skåne
 
L Liteavvarje skrev:
Gör det visst , har det i skåne
Nej. Du har antingen en duct (en tunn plastslang om ca 7-9 mm som fibern är blåst i. Alternativt en kraftigare kabel som är gjord för direktförläggning i mark men det är mindre vanligt.
 
R Robert-san01 skrev:
Skall det vara enligt boken är det en grön 50-slang du skall lägga ner.
Vilken bok då? I mina böcker står det allt mellan en 32:a och massor av 110: or beroende på vad som ska dras däri ;).

På en villatomt räcker en PEM 32 gott och väl. Förutom färgmarkeringen så är normalt sett optoslangarna av lågfriktionstyp.

Och som alltid annars är det bra att följa de rekommendationer som finns om möjligt.
 
L Liteavvarje skrev:
Gör det visst , har det i skåne
Nja skilj på fiber 0,1 mm också duct som är en 7/3,5 mm pexslang .

Jag själv åkte ner och hämtade 21 m 7mm duct slang som grävdes ner när jag hade grävmaskin på plats, killen som lämnade ut slangen tittade i ett excel-ark efter vilken färg min adress skulle ha, det blev vit. För säkerhets skull drog jag in den i VP-rör.
 
L
mexitegel mexitegel skrev:
Nej. Du har antingen en duct (en tunn plastslang om ca 7-9 mm som fibern är blåst i. Alternativt en kraftigare kabel som är gjord för direktförläggning i mark men det är mindre vanligt.
Är det en skyddsslang som motsvarar skydd mot mekanisk åverkan i alla lägen eller är det bara något som är billigt för fibergubbarna , kan inte för mitt liv se att den snuttjullen ska skydda för en spade , skulle aldrig godkänna enbart den på egen tomt , som du säger , vad händer om det finns en sten med vassa kanter , som efter ett par vintrar och jordtryck klämmer till den , vem bekostar felsökning och rep
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.