Kommer få fiber indraget i ett mindre hyreshus, i lgh 1 så kommer huvudfibern in sen ska det dras till ytterligare 3lgh.

Fibebolagets entreprenör vill ha 2500/st för att dra kanalerna /duct, det var tydligen ett fast pris som han jag pratade med tyckte var i högsta laget...

Tänkte spara nån kr och dra själv, duct kan jag säkert få hämta hos fiberbolaget, men hur döljer man den snyggast? Vanliga plast kanaler funkar väl där det är rakt men i hörnen? finns det mjuka kurvor att köpa eller vad rekommenderar ni? Gärna inköpsställe.

Rör sig om kanske 20-30 meter kanal och 5-7 böjar.
 
Det finns hörnsektioner för kanalerna med en ledande konstruktion som gör att den alltid passar i ett hörn. Det bör inte vara problem att hitta detta hos en elgrossist.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur kommer det sig att fibern går in i första lägenheten, är det inte bättre att den går utanför med tanke på tillgång för inspection service etc?
 
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att fibern går in i första lägenheten, är det inte bättre att den går utanför med tanke på tillgång för inspection service etc?
Jo det vore det så klart men det finns inte direkt nåt bra utrymme för det, trapphus eller tvättstuga....
Sen hade det då blivit ytterligare en inkoppling tror jag
 
Så då har jag hämtat upp kabelkanaler, böjar och ett vprör.
Ska man tänka på nåt speciellt när man ska sätta kanalerna?
Kan man borra i 90 grader mot väggen där man ska gå genom med fibern?
5 fiber par måste väl gå genom ett 16 rör?
Tänkte trycka i rör där jag ska gå genom väggar / tak.

Till en lgh så tänkte jag borra mig upp i en kattvind och dra 6-10 m innan jag går i i lgh igen, ska man dra kanaler där också eller ska man använda sån utomhus duct? Är en oisolerad vind
 
Hur kommer det sig att du ska dra 5 fiber, är det 5 par okontakterat från en fiberswitch du ska dra till varje lägenhet?

Vore kul å se planlösning,bilder, vart kommer första punkten in från leverantör vad sitter där?
 
Redigerat:
Finns inget idag, inkommande blir i en lgh ner till vänster, sen finns en lgh till höger det är entré plan, en fiber ska till källaren blir rakt ner, 2 ska upp på plan 1 och slutligen så ska en upp till vindsvåning.

Enligt kontakt med fiber bolaget så svetsas allt, vad det nu betyder...

I första lgh där inkommande kommer att bli ska dom sätta upp nån form av kopplingsdosa? och där svetsas inkommande fiber ihop med fibern jag ska dra till varje lgh. Vad jag förstod så dras det ett par till varje lgh då det är bredband i en och tv i den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.