Vi har fräschat upp vårt gamla Bahco Minimaster ACC i förhoppningen om att det ska tuffa på ett par år till och köpt till en ny Franke spisfläkt.

I samband med att installationen av spiskåpan blev klar upptäckte vi att det blåser ut luft från frånluftsdonen i badrummen. Tillluftsdonen fungerar som dom skall och blåser ut luft i rummen. I väntan på att ventilationstekniker/elektriker ska komma tänkte jag ge mig på lite felsökning.

Har testat att koppla in strypbricka i fläkten enligt anvisning från Franke men utan resultat.
Kan det vara så att frånluftsmotorn är felinkopplad och går åt fel håll? Är det någon här på forat som vet åt vilket håll fläktarna ska snurra på ett sådant aggregat? Eller finns det andra förslag på vad som kan ställa till det? Ska jag vara rasande ärlig vet jag inte om problemet redan fanns när vi flyttade in, inte just märkt något av det med undantag för att tvätt torkar dåligt i badrummet...
 
Franke spisfläkt, spiskåpa eller alliansfläkt? Fungerar utsuget i badrummen när inte du lagar mat? Frånluftsfläkten i ACC kan inte gå baklänges men kan däremot ha en uttjänt kondensator vilket gör fläkten orkeslös. År det en vanlig spisfläkt du monterat istället för den gamla spiskåpan är det ganska säkert att det uppför sig som beskrivet även om den inbyggda acc-fläkten går upp på högfart (vilket är en förutsättning för att någondera alternativen ska fungera)
 
E exerg skrev:
Franke spisfläkt, spiskåpa eller alliansfläkt? Fungerar utsuget i badrummen när inte du lagar mat? Frånluftsfläkten i ACC kan inte gå baklänges men kan däremot ha en uttjänt kondensator vilket gör fläkten orkeslös. År det en vanlig spisfläkt du monterat istället för den gamla spiskåpan är det ganska säkert att det uppför sig som beskrivet även om den inbyggda acc-fläkten går upp på högfart (vilket är en förutsättning för att någondera alternativen ska fungera)
Jag är ingen expert på terminologin så det kanske blev lite rörigt, Franke Alliance 240-16 heter denna tingest som sitter under över spis och under aggregat. Något jag glömde nämna inledningsvis var att frånluftsmotorn nyligen är utbytt och efter en kontroll har jag fastställt att den faktiskt går baklänges.

En fråga i väntan på att elektriker ska komma och korrigera installationen, ligger det någon fara i att låta motorn gå baklänges, kan någonting skadas eller är det bara att köra på? Rör sig om ett par dagar.
 
Förutsatt att du har ett hus med luftburen värme (som var vanligt förekommande i hus som byggdes på 80- och 90-talet) så brukade man sätta tilluften i taket och frånluften i golvnivå. Även i badrummet. Detta kan tyckas lite omvänt mot hur man gör idag, men det gjordes så för att värmen skulle spridas på bästa sätt.

Så om det är så att det blåser tilluft i taket så behöver det inte innebära att det är något fel, utan det är som det skall vara. Förutsatt att du har luftburen värme förstås.

Jag har själv ett sådant system och har sparat ritningarna från byggtiden där man enkelt kan se att tilluften sitter i taken.
 
M McStewart skrev:
Förutsatt att du har ett hus med luftburen värme (som var vanligt förekommande i hus som byggdes på 80- och 90-talet) så brukade man sätta tilluften i taket och frånluften i golvnivå. Även i badrummet. Detta kan tyckas lite omvänt mot hur man gör idag, men det gjordes så för att värmen skulle spridas på bästa sätt.

Så om det är så att det blåser tilluft i taket så behöver det inte innebära att det är något fel, utan det är som det skall vara. Förutsatt att du har luftburen värme förstås.

Jag har själv ett sådant system och har sparat ritningarna från byggtiden där man enkelt kan se att tilluften sitter i taken.
Tack för svar, vi har vattenburen värme så frånluften ska sitta i taket. Men kul att lära sig att det inte är hugget i sten utan kan skilja sig.
 
Inte för att verka tjatig:), men det är inte så att huset ursprungligen hade luftburen värme och att det är ombyggt till vattenburet i ett senare skede?
Det är ganska vanligt med luftburen värme där man hittar de gamla Bahco Minimaster-systemen...
 
M McStewart skrev:
Inte för att verka tjatig:), men det är inte så att huset ursprungligen hade luftburen värme och att det är ombyggt till vattenburet i ett senare skede?
Det är ganska vanligt med luftburen värme där man hittar de gamla Bahco Minimaster-systemen...
Har inget emot att du "tjatar" :D Men nej, så är det inte. Fjärrvärme sedan husen byggdes på 80-talet (radhusområde). Som jag skrev tidigare är det konstaterat att fläkten går åt fel håll, jämförde dels med en granne och granskar man fläktbladen blir det ganska tydligt.
 

Bästa svaret

F fläsk-kenneth skrev:
Som jag skrev tidigare är det konstaterat att fläkten går åt fel håll, jämförde dels med en granne och granskar man fläktbladen blir det ganska tydligt.
Se upp med fläktarna i MiniMaster de är lite luriga, det är fläktar med framåtböjda skovlar/fläktblad.
Fläkthjulet skall snurra på vad som logiskt verkar "fel håll" om man tittar på skovlarna.
Vill du kontrollera rotationsriktningen så skall fläkten rotera mot utloppet på fläkten.
I en radialfläkt går luften alltid åt samma håll vilken rotationsriktning man än har på fläkthjulet, men när man kör hjulet på fel fel håll tappar man halva luftflödet.

Den köksfläkt du har 240-16 har inbyggd hjälpfläkt högst troligt hinner inte frånluftsfläkten i minimastern med när du kör köksfläkten, normalt skall man bara ha en forceringskåpa till minimaster utan inbyggd hjälpfläkt.
 
  • Gilla
fläsk-kenneth
  • Laddar…
Öppet ventilationsaggregat med synliga fläktar, filter och elektriska komponenter, verktyg ligger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Centrifugalfläkt med metallblad sett från sidan, vilket indikerar rotationsriktningen och luftflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Se upp med fläktarna i MiniMaster de är lite luriga, det är fläktar med framåtböjda skovlar/fläktblad.
Fläkthjulet skall snurra på vad som logiskt verkar "fel håll" om man tittar på skovlarna.
Vill du kontrollera rotationsriktningen så skall fläkten rotera mot utloppet på fläkten.
I en radialfläkt går luften alltid åt samma håll vilken rotationsriktning man än har på fläkthjulet, men när man kör hjulet på fel fel håll tappar man halva luftflödet.

Den köksfläkt du har 240-16 har inbyggd hjälpfläkt högst troligt hinner inte frånluftsfläkten i minimastern med när du kör köksfläkten, normalt skall man bara ha en forceringskåpa till minimaster utan inbyggd hjälpfläkt.
Intressant! Upptäckte bara för någon timme sen att frånluften fungerar när man kör på ökat läge av allmän -och våtrumsventilation. Då kan den suga fast ett tidningsark i a4-size men orkar inte hålla fast ett vanlig a4 papper. Kan det vara en indikation på att luftflödet är strypt? När hjälpfläkten sätts igång börjar det istället blåsa ut luft så jag är helt med på vad du menar med att köksfläkten blir för kraftig för minimastern...

Vilken luring med fläktbladen... jag kanske inte hade helt rätt då.. baserat på bilden, kan du avgöra åt vilket håll fläktarna skall rotera?
 
Att pappret har svårt att sugas fast i toaletten kan bero på klen frånluftsfläkt alternativt "stopp" i någon kanal eller så sugs luften någon annan stans t.ex. köksfläktens strypsjäll (stängt läge), läckage i kanalsystem.

Fläkten på bilden skall snurra medurs (ovansidan åt höger) det är det man menar med framåtböjda fläktblad, fläktbladen snurrar framåtböjda mot rotationsriktningen.

Jag är rätt säker på att frånluftsfläkten i minimastern är för klen för den Alliancefläkt med hjälpfläkt du har.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Att pappret har svårt att sugas fast i toaletten kan bero på klen frånluftsfläkt alternativt "stopp" i någon kanal eller så sugs luften någon annan stans t.ex. köksfläktens strypsjäll (stängt läge), läckage i kanalsystem.

Fläkten på bilden skall snurra medurs (ovansidan åt höger) det är det man menar med framåtböjda fläktblad, fläktbladen snurrar framåtböjda mot rotationsriktningen.

Jag är rätt säker på att frånluftsfläkten i minimastern är för klen för den Alliancefläkt med hjälpfläkt du har.
Elektrikern var här imorse och kopplade om så att bägge fläktar går åt rätt håll, frånluftssuget blev mycket bättre. Du ska ha grymt mycket tack för din input! (y) Det är svårt att finna info om så här gamla grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.