Fruktsallad
Vi är intresserade av ett äldre hus som bara har 300 000 i pantbrev. Vilka avgifter innebär det för oss om vi köper huset för 2,5 miljon? Lagfart? Är det också något som kommer till på gamla hus?

Hur stor procent måste vi skatta bort på vår vinst när vi säljer nuvarande bostad?

Jag försöker räkna ut här hur långt vi kan hänga med i budgivningen utan att gå minus. :)

Tack på förhand!
 
BirgitS
Pantbrevens storlek beror på hur mycket lån ni tar. Ni tar lånets storlek minus befintliga pantbrev för att räkna ut det. Avgiften för pantbrevet är 375:- plus 2% av beloppet. Lagfarten är oberoende av lånen. Den kostar 875:- plus 1,5% av köpesumman, alltså 38 375:- för ett köp på 2,5 milj.
 
  • Gilla
Jeepjensa och 2 till
  • Laddar…
Fruktsallad
"Försäljning privatbostad
När du säljer en privatbostad med vinst beskattas 22/30 delar av vinsten"


22/30 ?? Eh va? 22 %? 30 % Förklara gärna :)
 
Ett exempel:

Jag säljer en fastighet, som har varit mitt hem, för 200 000. Fastigheten köpte jag för 100 000 och jag har inte på något sätt reparerat den. Detta föranleder att jag endast har att räkna av 100 000 från vad jag sålde fastigheten för. Kvar har jag 100 000. Denna summan skall kvoteras till 22/30; kvar blir då (100 000 * 22/30 ~) 73 333. På denna summan skall jag betala 30% skatt.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…

Bästa svaret

Fairlane
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
"Försäljning privatbostad
När du säljer en privatbostad med vinst beskattas 22/30 delar av vinsten"


22/30 ?? Eh va? 22 %? 30 % Förklara gärna :)
Texten fortsätter:
Med detta menas att du ska betala en statlig skatt som är 30 procent på beloppet 73 333 kronor om din vinst är 100 000 kronor (100 000 * 22/30 = 73 333). Skatten blir då 21 999 kronor (73 333 * 30 procent). Du kan alternativt räkna ut skatten på vinsten genom att multiplicera vinsten med 22 procent (22/30 * skattesatsen i kapital 30 procent = 22 procent). Vinsten 100 000 kronor * 22 procent = 22 000 kronor skatt.
Dvs det finns två sätt att räkna som båda ger samma resultat.
I båda fallen räknar du först ut vinsten.
I fall 1 räknar man först ut hur stor den beskattningsbara vinsten är (dvs, hela vinsten är är inte beskattningbara) genom att multiplicera med 22/30. Därefter multiplicerar man med den statliga skatten på 30%.

I fall 2 så multiplicerar man hela vinsten med 22% för att se hur mycket man ska betala i skatt.

Resultatet blir detsamma vilket man lätt ser om man tittar på formeln:
Skatt = Vinst * 22/30 * 30 * 0.01
Jag antar att man valt den skrivning man gjort för att man då kan ändra den statliga skatten utan att ändra andelen, eller tvärtom. Enklast för dig är helt enkelt att räkna: skatt = vinst * 22%
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Och vinst är försäljning-inköp-avgifter för försäljning (vissa undantag) som mäklararvode- renoveringskostnader senaste 5 åren (efter ROT) med vissa undantag
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Fruktsallad
R Rickard Ohlin skrev:
Och vinst är försäljning-inköp-avgifter för försäljning (vissa undantag) som mäklararvode- renoveringskostnader senaste 5 åren (efter ROT) med vissa undantag
Så om jag anlitar en mäklare som kostar 50 000 och har en vinst på bostaden på 1 miljon så är det 950 000 jag ska skatta 22% för?

Och om jag renoverat för 300 000 så drar jag av dessa från 950 000 också? Så jag skattar för 650 000kr? 650 000x 0,22 = 143 000 av vinsten går bort i skatt?

Så vinsten som blir kvar efter att jag sålt blir 857 000? ( 1 milj -143 000 i skatt)

Om jag säljer utan mäklare och då inte får dra av 50 000 kr på vinsten så tjänar jag ju knappt något på det. Det betyder ju att mäklaren bara kostar 11 000 i stället för 50 000 för om jag kan dra av denne på vinsten. Stämmer dessa siffror?! 11 000 kr för en stor mäklare är ju ingenting. Jag trodde besparingen var större om man sålde villan själv!
 
Fairlane
Du tänker rätt i grunden, men lite fel blir det.
Om mäklare kostar 50' så slipper du betala 22% skatt på dessa pengar =11000, dvs mäklaren kostar dig 39'.

Renovering får du dra av, men det finns regler för detta, exempelvis att de måste vara de 5 senaste åren, om det inte är något större. Detaljer är värt att kontrollera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Håller med föregående svar. Reglerna för avdrag pga renoveringar är snåriga, samma för kostnader för försäljningen. Har för mig att kostnader för homestyling inte går att dra av tex.

Kvitton på alla avdrag som åberopas såklart.
 
Fruktsallad
Är badrum och uterum något som är kristallklart?
Är det samma där att man får dra av 22% av badrummets kostnad precis som med mäklaren?

Hur funkar det sen med skatten som man ska betala. Kommer det året efter sen på nästa deklaration?
 
Du tar upp den på deklarationen för det år affären genomförs.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fairlane
Ett tips är att ställa frågan till Skatteverket. Många ogillar eller är rädda att fråga för att inte väcka den björn som sover, men Skatteverket hjälper dig att göra rätt. De kan tipsa dig om avdrag du annars missat etc. Deras uppgift är att det ska bli rätt, inte att ta så mycket det går från dig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Badrumsrenovering är i gränsområdet. Om du tillför ett extra badrum till huset så är det solklart en bestående förbättring. Renoverar du ett badrum, så är det oftast inte en förbättring. Men det kan ev. vara avdragsgillt delvis, om du ex. ökar ytan eller byter från målade väggar till hekaklatosv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.