Gör genomgripande renovering av en gammal vedeldad bastu inrymd i en uthuslänga. Betonggrunden är gjuten med så dålig betong att det smular sönder och väggarna är också rätt dåliga. Den är byggd med putsade innerväggar och plåt i taket i bastudelen. Består av basturum ca 3 m3 och förrum/bykrum ca 5 m3. Jag kommer att gjuta ny grund och betonggolv och trall på det, Av nostalgiska skäl vill jag hålla den så nära originalskick som möjligt, tänk byggnadsvård/veteranbil. Några funderingar dock:

Erfarenheter av putsade väggar i bastu? Blir det smutsigt? Om jag gör det så kommer det att bli någon sort mineralisk färg, eller silikat. Inte plastfärg.

Finns det behov av fall och avrinning i basturummet?

Finns det något som talar mot att sätta plåt i taket, om man sätter den på distanser? Tänker att det blir råspont ovanför och ca 15-20 cm isolering, vad takbjälkarna medger + ev lite påsalning..
 
L
Målarfärg i bastu inget bra , blir bra varm tror färgen krullar sig , kanske en färg som tål 100C
plåt i takt varför inte med den konstruktionen , finns inget som säger brunn eller fall på golv , men inte fel vid städning att det rinner ut och inte in i hörnen med sjö som följd där
 
Kommer absolut inte att måla med någon plastfärg som kan krulla sig. Om jag ska ha putsade väggar så blir det mineralisk färg,altså kalkfärg, eller en ren silikatfärg. Det jag funderar på är om det kommer att bli smutsigt snabbt.
 
Det kommer ta lång tid att värma bastun med stenväggar , icke att rekommendera.
 
Fast är den på tre kubikmeter går det nog fort ändå! :geek:

Men även med mer sannolika tre kvadratmeter kan det väl inte ta så lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.