Jag är mycket intresserad av att kanske införskaffa den klassiska hilti sfc 22-A skruvdragaren men av ren nyfikenhet så undrar jag om ni utsatt den för mer tuffare material än just trä som metall eller betong och hur mycket stryk tog den av det?
 
Hilti är hilti.. Är ju ett märke som är känd för grova saker. Håller bra gör skruvdragaren säkert.
 
ullberg
Inte riktigt samma modell men AvE har ju kikat inuti en SF-10W-A22, kanske sevärt om du överväger en röd investering:
 
ullberg ullberg skrev:
Inte riktigt samma modell men AvE har ju kikat inuti en SF-10W-A22, kanske sevärt om du överväger en röd investering: [media]
Intressant Men har du testat SFC 22 A? Vet inte om de är lika i arbeten eller om den ena är mer stark och tålig.
Hade varit bra om det fanns video som visar hur de hanterar både hårt metall och betong.

Förväntar inte att de kan borra igenom stora murväggar men hade varit intressant hur de hanterar vanliga betongväggar som förekommer i hus och lägenheter.
 
ullberg
Nope, har tyvärr ingen personlig erfarenhet av Hiltis battermaskiner, jag investerade i Makitas batterisystem istället
 
M magnlar skrev:
Hilti är hilti.. Är ju ett märke som är känd för grova saker. Håller bra gör skruvdragaren säkert.
Men har du just testat SfC 22 A och klarar den att borra i tuffare material som metall och betong?
 
De är ju inge slag på den så betong fungerar den inte till. Metall fungerar den till men det är ju beroende på dimensioner och hur mycket
 
R rambo20 skrev:
Men har du just testat SfC 22 A och klarar den att borra i tuffare material som metall och betong?
Nej, men Hilti är ett proffsmärke som är vanligt förekommande på stora byggplatser. För metallborrning, är jag övertygad om att den pallar. Viktigt är ju bra borr, rätt varvtal och med skärvätska. Men för hårdbetong, är det ett fel verktyg att använda, även om den har slagborrfunktion integrerat. Man tar borrhammaren då.
 
Jag har en!
Har kört det mesta med den, tom fuskat att blanda lite kakelfix med den. Det klarade den utan att bråka. Klara 120 mm hålsåg, inget man kör varje dag men någon gång då och då är nog inte några problem.
Ska säga att jag är hemmaanvändare och den har fungerat perfekt för mig.
Den har även åkt hårt i golvet flertalet gånger utan problem.

Som ovan skriver så är det ingen slagfunktion så betong går bort, men metall är inget problem.

Har haft min i 3-4år tror jag.
 
Har använt SFC 22-A de senaste 4 åren, och jag kan väl dela med mig av något kanske.

+ Relativt stark
+ Bra batteritid med senaste modellen som levereras med 3.3Ah batt.(1.6Ah tidigare)
+Tål stryk, väldigt mycket stryk.
+ Smidigt med samma batterier till alla Hiltis 22 voltare.

- Tung
- Lång, osmidig
 
Har nu fastnat för en makita borrskruvdragare i ungefär samma prisklass och är jämförelsebar med hiltis SFC 22 A. Jag försöker inte säga att den är stryktålig än hiltis men jag kanske väljer makitas DHP482z över hiltis sfc22 eftersom den har slagfunktion.

Dock har jag hört spökhistorier om att de största märkena Dewalt, Bosch, Aeg, Ryobi, Milwauke och även makita tillverkas nu för det mesta i kina och att de är i samma kvalite som black and decker.

Jag vet dock inget om hilti, festool, hitachi och panasonic.

Betyder det att en makita, dewalt, bosch eller ryobi för tusenlappar kommer vara likakass som en black and decker för 600? Är det sant som det påstås?
 
Allt som tillverkas i kina genomgår inte samma kvalitetskontroll eller tillverkas i samma fabriker. Det är som att säga att alla bilar som tillverkas i Italien håller samma kvalitet.

Läs recensioner, kolla upp produkten. Var petig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.